دوشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۹
۰ نفر

فهیمه پناه‌آذر: در ۲ سال اخیر رشد تاسیس و راه‌اندازی تماشاخانه‌های خصوصی به افزایش مخاطبان تئاتر انجامیده است؛ اتفاقی که به زعم مدیران تئاتری توانسته تا حدودی شعار تئاتر برای همه را عملیاتی و یک آشتی امیدوارکننده در حوزه هنرهای نمایشی ایران ایجاد کند.

تئاتر

مهدي شفيعي، مديركل هنرهاي نمايشي با اشاره به اينكه مهم‌ترين هدف از توليد و اجراي تئاتر رسيدن به تأثير اجتماعي مورد نظر است. به همشهري مي‌گويد: سال گذشته اتفاق‌هايي خوب در حوزه توليد و اجرا افتاد و در كنار افزايش توليد، افزايش تماشاخانه‌هاي خصوصي نقطه عطفي بود كه توانست در افزايش مخاطبان نقشي مهم ايفا كند. علاوه بر 23تماشاخانه خصوصي، پرديس تئاتر تهران با 6سالن گشايش يافت كه يك اتفاق خوب ديگر در حوزه نمايش بود. هر اندازه تالارهاي نمايشي بيشتر شود، تعداد مخاطبان افزايش مي‌يابد و فرصت توليد و اجراي نمايش براي گروه‌ها بيشتر مي‌شود.

وي افزايش پلاتوهاي اجرا در شهرستان‌ها را يكي ديگر از عوامل توليد تئاتر در خارج از پايتخت مي‌داند و معتقد است اين امر باعث شده توليد تئاتر با خلاقيت همراه شود. شفيعي با اظهار اميدواري نسبت به آينده تئاتر در سال 96مي‌گويد: اميدوارم امسال تغيير نگاه در تئاتر ادامه يابد. هر چند تئاتر سال گذشته توانست در گيشه موفق باشد و وارد چرخه اقتصاد شود اما همچنان چتر حمايتي دولت بايد بر سر آن باشد. براي ما حضور و افزايش مخاطب بسيار مهم است؛ از آن جهت كه بتوانيم گستره مخاطب را حفظ كنيم و هر قشري از جامعه امكان تماشاي نمايش را داشته باشند.

  • اتفاق‌هاي خوب در شهرستان‌ها

ارمغان بهداروند، رئيس انجمن هنرهاي نمايشي يكي از اتفاق‌هاي قابل تامل تئاتر سال گذشته را انتخابات شعب انجمن‌هاي نمايشي استان‌ها و ثبت گروه‌هاي نمايشي در 26استان مي‌داند و مي‌گويد: با توجه به ابلاغ ويژه اداره كل هنرهاي نمايشي، علاوه بر ثبت گروه‌هاي نمايشي، انتخابات اعضاي هيأت مديره هم انجام و باعث ايجاد رونق در گروه‌هاي تئاتري شد. از ديگر اتفاق‌هاي مهم كه البته قضاوت آن بر عهده مخاطبان تئاتر خواهد بود، بحث توسعه سالن‌هاي خصوصي است كه هم‌اكنون در قالب يك صنف رسمي فعاليت مي‌كنند و همين باعث تنوع در توليد آثار نمايشي و افزايش صندلي‌هاي تئاتر شده است.

بهداروند همچنين با تأكيد بر رويه موفق انتخابات شعب انجمن‌هاي نمايشي در سال 96توضيح مي‌دهد: تلاش بر اين است كه امسال در 33 استان انتخابات برگزار شود. در حقيقت، تلاش تئاتر استان و شهرستان‌ها براي توليد و اجراي نمايش‌ها خواهد بود. برگزاري رويدادهايي چون فجر استاني، جشنواره تئاتر خياباني مريوان و لاهيجان، تئاتر كودك همدان و... را هم داريم كه نشان مي‌دهد استان‌ها امسال در برگزاري رويدادهاي بزرگ تئاتر سهيم هستند و ما هم تلاش مي‌كنيم براي بهبود امكانات تئاتر برنامه‌ريزي كنيم.

  • انديشه دربرابرصنعت

شهرام كرمي كه مديريت پرديس تئاتر تهران را بر عهده دارد، فعاليت تماشاخانه‌هاي خصوصي را از اتفاق‌هاي خوب سال گذشته مي‌خواند و به همشهري مي‌گويد: تئاتر انديشه‌محور است و نبايد نگاه صنعتي بر آن حاكم باشد. افزايش مخاطب جدي تئاتر خيلي خوب است اما بايد مخاطبان با تئاتر انديشه‌محور ارتباط برقرار كنند. زمينه تاسيس چند سالن ديگر در سال گذشته كليد خورد و خوشبختانه كم‌كاري‌هاي سه دهه گذشته به‌تدريج مرتفع مي‌شود. تئاتر رونق گرفته و براي همه از شعار به عمل رسيده است. ميان مخاطبان و سالن‌هاي تئاتر هم آشتي ايجاد شده و تنها نكته مهم اين است كه مديران فرهنگي و هنري بايد از بخش خصوصي بيشتر حمايت كنند.

کد خبر 367331

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha