یکشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۷
۰ نفر

درحالی‌که وزیر نیرو و دیگر مسئولان بی‌توجهی مردم به هشدارها و اخطارها را عامل تلفات بی‌سابقه سیل در آذربایجان شرقی عنوان کرده بودند، مردم اما می‌گویند که کوتاهی مسئولان و احداث زیر گذر در دل رودخانه عامل مرگ مردم در آذرشهر بوده است.

سیل

سيل روز پنجشنبه در شمال‌غرب كشور، مرگبارترين سيل سال‌هاي اخير بود. سيلي كه نه‌تنها خسارات زيادي به بار آورد بلكه با گرفتن جان 42نفر آذربايجان شرقي را عزادار كرد. سيل بيشترين خسارت جاني را در روستاي چنار شهرستان عجب‌شير و شهرستان آذرشهر به بار آورد. جايي كه طغيان رودخانه روستا باعث ورود سيل به داخل خانه‌هاي مردم شد و دستكم 21نفر را با خود برد. اما در آذرشهر نيز قربانيان سيل بيشتر از انگشتان دو دست بودند. به گفته مسئولان محلي، به‌خاطر جاري شدن سيل در رودخانه اين شهر، تعدادي خودروي سواري گرفتار امواج خروشان شدند و بيشتر سرنشينان آنها جانشان را از دست دادند.

  • زيرگذر عجيب

هرچند در روزهاي گذشته برخي از مسئولان ازجمله وزير نيرو كه براي بازديد از مناطق سيل‌زده راهي آذربايجان شرقي شده بود، علت مرگ قربانيان در آذرشهر را بي‌توجهي شهروندان و قرار گرفتن آنها در مسير سيلاب عنوان كرده و از شهروندان خواسته بود كه به هشدارها و نكات ايمني توجه كرده و از قرارگيري در حاشيه سيلاب‌ها جهت عكسبرداري يا فيلمبرداري خودداري كنند، اما مردم آذرشهر و خانواده‌هاي قربانيان نظر ديگري دارند. آنها مي‌گويند كه علت اصلي گرفتار شدن دستكم 7خودرو در سيل، زيرگذري بوده كه از رودخانه عبور مي‌كرده است.

يكي از شهروندان در گفت‌وگو با همشهري مي‌گويد: در اين حادثه پسردايي‌ام به همراه همسر و 2پسرش جانشان را از دست دادند. او ادامه مي‌دهد: رودخانه در مسير اتوبان تبريز - آذرشهر قرار دارد و پل بزرگي روي آن احداث شده و پيش از اين دوربرگرداني كه در اين مسير وجود داشت كه باعث تصادفات زيادي مي‌شد و به همين دليل از مدت‌ها قبل اين دوربرگردان را مسدود كرده بودند. به اين ترتيب كساني كه مي‌خواستند از دوربرگردان استفاده كنند و يا آذرشهر به روستاهاي اطراف بروند، مجبور بودند از زيرگذر استفاده كنند. اما اين زيرگذر، مسيري بود كه از داخل رودخانه و زير پل مي‌گذشت و به آنطرف اتوبان مي‌رسيد و خودروها مجبور بودند براي عبور از آن به داخل رودخانه بروند.

وي ادامه مي‌دهد: روز حادثه پسردايي‌ام به همراه خانواده‌اش به باغ‌شان در روستاي غله‌زار رفته بود. بعدازظهر كه شد قصد برگشتن به خانه‌شان در آذرشهر را داشت و تنها مسير دسترسي آنها، همان زيرگذري بود كه از رودخانه رد مي‌شد. علاوه بر پسردايي‌ام، چندين خودروي ديگر كه قصد عبور از زير گذر را داشتند به كنار رودخانه رفته بودند. اما به‌خاطر گل‌ولاي برخي از ماشين‌ها ازجمله خودروي پسردايي‌‌ام گير كرد.

در همين هنگام بود كه آب بالا آمد و سيل شديدتر شد و تعدادي از اين خودروها را با خود برد. متأسفانه پس از اين حادثه مسئولان مدعي شدند كه اين افراد براي گرفتن عكس و تماشاي سيل به كنار رودخانه رفته بودند، حال آنكه آنها قصد داشتند از تنها مسيري كه از چند سال قبل وزارت راه برايشان احداث كرده و از داخل رودخانه مي‌گذشت،

استفاده كنند و مقصر اصلي مرگ آنها، كساني هستند كه دستور احداث اين زيرگذر را صادر كردند. ديگر شهروندان آذرشهري نيز حرف‌هاي مشابهي را مطرح مي‌كنند و همه آنها مسدود بودن دوربرگردان و در عوض باز بودن مسير زير گذر را عامل اصلي گرفتار شدن خودروها در سيل مي‌دانند. در همين حال تصاوير و فيلم‌هايي كه ديروز در اختيار همشهري قرار گرفت نيز از اين حكايت دارد كه خودروهاي زيادي كه قصد عبور از زيرگذر را دارند به‌دليل جاري شدن سيل در كنار رودخانه سرگردانند و مسير ديگري براي رفتن به مقصد ندارند.

  • 48 كشته و ناپديد

حالا و با گذشت 2روز از حادثه، رئيس سازمان مديريت بحران كشور از افزايش آمار قربانيان حادثه سيل به 43نفر خبر داده و گفته كه طبق گزارش‌هاي محلي تاكنون 5نفر در اين حادثه مفقودي وجود دارد كه تلاش براي يافتن آنها ادامه دارد. از سويي به گفته مسئولان پزشكي‌قانوني، اجساد 36نفر از قربانيان سيل شناسايي شده است.

  • امدادرساني ادامه دارد

از سوي ديگر رئيس جمعيت هلال‌احمر از ادامه عمليات امدادرساني در مناطق سيل‌زده خبر داد و تيم‌هايي از بسيج و سپاه نيز براي كمك به مرد سيل‌زده راهي اين منطقه شده‌اند. نماينده ولي‌فقيه در جمعيت هلال‌احمر هم كه به‌منظور بررسي وضعيت امداد رساني عازم مناطق سيل‌زده شده، با ابراز تأسف، تاثر و اندوه از وقوع حادثه دلخراش سيل و جان باختن شماري از هموطنان در استان‌هاي آذربايجان شرقي، آذربايجان غربي و كردستان و ابلاغ پيام همدردي و تأسف مقام معظم رهبري (مدظله العالي) خواستار توجه هر چه بيشتر در رسيدگي به وضعيت آسيب ديدگان، در اختيار قرار دادن امكانات، اسكان و رسيدگي به مصدومان شد.

  • وقتي مردم غافلگير شدند

ساكنان روستاي چنار شهرستان عجب‌شير هم، اين روزها عزادارند. عزدار عزيزانشان كه مقابل چشمانشان گرفتار سيل شدند و جانشان را از دست دادند. يكي از اهالي روستا مي‌گويد: وقتي سيل آمد، خيلي‌ها در زمين‌هاي كشاورزي‌شان در كنار رودخانه بودند. آنها مي‌خواستند كاري كنند كه از ورود سيل به مزارع و باغ‌ها و خسارات به محصولاتشان جلوگيري كنند. سيل پيش از اينكه وارد خانه‌ها شود افرادي را برد كه در زمين‌هايشان حضور داشتند.

اگر همت و تلاش مردم روستا نبود، بي‌شك قربانيان خيلي بيشتر از اين تعداد بود. چرا كه مردم با كمك هم و با استفاده از طناب و هر وسيله‌اي كه داشتند، خيلي از افرادي را كه در سيل شناور بودند را از آب گرفتند و اجازه ندادند غرق شوند. همه اينها در حالي اتفاق افتاد كه از نيروهاي امدادي هم خبري نبود. پس از سيل، بعضي از مردم خودشان را به هلال‌احمر عجب‌شير رساندند و خبر دادند كه سيل آمده است.

کد خبر 367218

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha