محمد باریکانی: گردشگران جوان اروپایی کدام شاخه از گردشگری را برای سفر به ایران انتخاب می‌کنند؟ آنها بیشتر علاقه‌مند به گردشگری ماجراجویانه هستند و علاقه زیادی برای بازدید از محوطه‌های باستانی و حتی آثار تاریخی نشان نمی‌دهند.

گردشگران سوئدی

شايد به‌دليل همين مشكل است كه ايران در رديف كشورهاي مقصد براي گردشگران جوان جهان قرار نگرفته است و بيشتر گردشگراني كه به ايران سفر مي‌كنند ميانگين سني 50سال دارند.

  • جست‌وجوي سخت براي سفر به ايران

مارتين اندرسن، گردشگر 27ساله سوئدي كه براي نخستين‌بار به ايران سفر كرده به همشهري مي‌گويد كه هدفش از سفر به ايران كوهنوردي و صخره‌نوردي است. او از ‌مهمان‌نوازي مردم ايران و كمك آنها به گردشگران جوان خارجي برخلاف كشورهاي ديگر سخن مي گويد. مارتين به همشهري مي‌گويد كه بزرگ‌ترين مشكل گردشگران خارجي در ايران، فراهم نبودن امكان استفاده از كارت‌هاي اعتباري بين‌المللي در شبكه بانكي است.

گروهي كه مارتين با آنها به ايران سفر كرده شامل 2گردشگر جوان ديگر از سوئد است كه آنها نيز از مشكلات مربوط به كارت‌هاي اعتباري ‌سخن مي گويند. مارتين كه به حدود 30كشور جهان سفر كرده است دليل اصلي سفر خود به ايران را كوهنوردي و صخره‌نوردي عنوان مي‌كند و از بدو ورود به ايران به‌دنبال مكاني براي صخره‌نوردي است. مارتين اندرسون، متخصص كامپيوتر است و مي‌گويد كه دليل ديگر سفر به ايران آشنايي با مردم و فرهنگ ايراني است.

او اما نقد ديگري بر صنعت گردشگري ايران وارد مي‌كند. مارتين مي‌گويد: جست‌وجوي اينترنتي براي سفر به ايران بسيار سخت است؛ چون بيشتر سايت‌هاي معرفي ايران ‌به زبان فارسي هستند و تلاش‌هابراي شناخت ‌اينترنتي ايران پيش از سفر ناكام مي‌ماند.

مارتين ايران را كشوري امن مي‌داند كه برخلاف ادعاهاي رسانه‌هاي غربي آن چيزي نيست كه تبليغات سياسي ارائه كرده است. او همچنين ايران را كشوري مي‌نامدكه براي گردشگران جوان اروپا داراي جاذبه‌هاي گردشگري هيجاني است.اندرسن نقد ديگري نيز به وضعيت گردشگري ايران دارد. او سفر به تايلند را آسان‌تر از سفر به ايران مي داند و مي‌گويد: دريافت ويزاي ايران مي‌تواند بسيار آسان‌تر شود.

اما موضوع ديگري كه مارتين به آن اشاره مي‌كند نبودن اطلاعات ‌مربوط به سفرهاي درون‌شهري و بين‌شهري در ايران با استفاده از مترو و اتوبوس در وب‌سايت گوگل‌است. او مي‌گويد: اين امكان هنوز در ايران فعال نشده در حالي كه هر كجاي جهان، مي‌توانيد حتي زمانبندي اتوبوس‌هاي درون‌شهري را نيز به‌صورت آنلاين در نقشه گوگل ببينيد.

  • چيزي از ايران نمي دانستيم

ويكتور برسيلين 26ساله، عضو ديگر گروه گردشگران سوئدي نيز نخستين سفر خود به ايران را تجربه مي‌كند و چنان تحت‌تأثير قرار گرفته كه مي‌گويد: پيش از سفر به ايران دانش زيادي در مورد اين كشور و جاذبه‌هاي گردشگري نداشتم ولي ‌اين سفرتجربه خوبي بود. حمل‌ونقل عمومي در تهران ‌خوب است و از اين كشور و مردمانش بسيار آموختم. برسيلين مي‌گويد: حالا پس از سفر به ايران از اين كشور اطلاعات بهتري به‌دست آورده‌ايم و اميدواريم رسانه‌هاي آمريكايي نيز در مورد ايران و واقعيت اين كشور بيشتر فكر كنند؛ چون آنها مي‌گويند ايران خطرناك است و تلاش دارند اين موضوع را به جهان القا كنند درصورتي كه اينطور نيست. او نيز با انتقاد از فعال نبودن امكان استفاده از كارت‌هاي اعتباري در سيستم بانكي ايران، اين موضوع را يكي از دلايل سخت‌تر شدن سفر به ايران اعلام كرد.

  • ايران كشوري باز و مدرن

سارا مگنيسن 28ساله گردشگر ديگري است كه به همراه گروه سه‌نفره سوئدي به ايران سفر مي‌كند. او نيز كه نخستين‌بار است به ايران آمده در تجربه نخست، وضعيت برايش به‌گونه‌اي شد كه به‌دليل نبود زيرساخت‌هاي مالي مناسب در كشور براي استفاده از كارت‌هاي اعتباري بين‌المللي در شبكه بانكي ناچار به تماس با همكلاسي خود در دانشگاه محل تحصيل در سوئد شد تا براي مرتفع كردن مشكلات مالي از او كمك بگيرد. همكلاسي ايراني‌تبار او نيز در تماس با بستگان خود در ايران مشكل مالي او را مرتفع كرد. كمك كردن يكي از خصوصيات خوب ايراني‌هاست كه سارا مگنيسن از آن با عنوان مهمان‌نوازي گرم ايراني و فرهنگ كمك به گردشگران ياد مي‌كند. او به همشهري مي‌گويد كه پس از ديدار از تركيه و قبرس به ايران سفر كرده است. به گفته مگنيسن، تصميم او براي سفر به ايران پس از آن جدي شد كه دوستانش در سوئد تعريف زيادي از ويژگي‌هاي مردم ايران و جاذبه‌هاي گردشگري كشور كردند.

او مي‌گويد: در ايران مردم به‌راحتي با شما سخن مي‌گويند و حتي شما را به صرف غذا دعوت مي‌كنند. به گفته او، ايران امروز برخلاف آنچه رسانه‌ها در غرب مي‌گويند كشوري باز و مدرن است. اين گردشگر سوئدي در ‌هفته‌اي كه به ايران سفر كرده است آنطور كه مي گويد، ‌ با مردم و جاذبه‌هاي گردشگري ايران نيز آشنا شده است.

سارا مگنيسن از مهمان‌نوازي خوب ايراني‌ها ياد مي‌كند و مي‌گويد: ايراني‌ها مهربانانه به ما كمك كردند و نياز مالي مان را هم مرتفع كردند. البته اين موضوع براي ما سخت است و گردشگر خارجي بايد بتواند از كارت‌هاي اعتباري در ايران استفاده كند. اين گردشگر سوئدي كه همچون ديگر عضو گروه خود به حدود 30كشور سفر كرده است، گفت: سفر به اسپانيا و تايلند بسيار آسان بود اما براي ويزاي ايران بايد مدتي در انتظار ماند.

به گفته سارا مگنيسن، سفر به ايران تجربه خوبي براي او و دوستانش بود كه آنها را به سفر دوباره تشويق كرده است. مگنيسن مي‌گويد: پيش از سفر به ايران با خانواده‌اش در مورد ايران صحبت كرده بود و با توجه به خبرهايي كه در مورد عراق و سوريه در جهان مخابره مي‌شود، آنها از او پرسيده بودند آيا مطمئن است در چنين شرايطي مي‌خواهد به ايران سفر كند؟ 

کد خبر 367107

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha