یکشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۱
۰ نفر

محمدامین خرمی: ۶۶ سال پس از شلیک آخرین گلوله از اسلحه نیروهای آمریکایی در شبه‌جزیره کره، رویدادهای این روزهای شرق آسیا به‌گونه‌ای پیش می‌رود که احتمال وقوع جنگی دیگر در این منطقه را قوت بخشیده است؛ جنگی که بار‌دیگر یک پای آن آمریکاست.

موشک

روز جمعه، چيني‌ها براي چندمين روز پياپي به آمريكا و كره‌شمالي در مورد احتمال بروز جنگ هشدار دادند. اين بار اما هشدار جدي‌تر از هميشه بود و وزير خارجه اين كشور، خطر جنگ ميان اين دو را «نزديك‌تر از هميشه» عنوان كرد. ونگ‌اي هشدار داد كه اين جنگ هيچ برنده‌اي نخواهد داشت.

پيش از اين و در بحبوحه جنگ كره در سال 1950، با يورش كره‌شمالي به همسايه جنوبي خود، واشنگتن در دفاع از سئول بيش از 300هزار نيروي خود را روانه شبه‌جزيره كره كرد. يك سال بعد، پس از چندين‌بار دست‌به‌دست شدن سرزمين‌هاي دو كشور ميان نيروهاي درگير در جنگ، بار ديگر دو طرف در پشت «مدار 38درجه»، جايي كه مرزي مصنوعي ساخته دو ابرقدرت شرق و غرب دو كره را از هم جدا مي‌كند، قرار گرفتند و 2سال بعد پيمان آتش‌بس امضا كردند. در آن جنگ، يك ميليون و 200هزار نفر جان باختند.

با وجود هشدار چين، ديروز كره‌شمالي در رژه‌اي بزرگ در پيونگ‌يانگ، براي نخستين‌بار موشك بالستيك خود با قابليت پرتاب از زيردريايي را رونمايي كرد. همزمان، آمريكا هم در منطقه نوادا نوع جديدي از بمب‌ اتمي سري بي-61 را آزمايش كرد تا تنش ميان اين دو كشور از مرحله تهديد كلامي فراتر رود و آنها جدي‌تر از هميشه به زورآزمايي و نمايش قدرت در برابر هم برسند.

در رژه ارتش كره‌شمالي كه به مناسبت صد و پنجمين سالروز تولد كيم ايل سونگ، بنيانگذار كره‌شمالي و هشتاد و پنجمين سالگرد تاسيس ارتش اين كشور برگزار شد، موشك‌هاي بالستيك پوكوك‌سونگ-2، كي‌ان-08و كي‌ان-14به نمايش گذاشته شد. موشك پوكوك‌سونگ-2 با برد 2هزار كيلومتر، همان موشكي است كه ماه‌هاست در ميان كارشناسان نظامي جهان در مورد وجود يا عدم‌وجود آن اختلاف نظر وجود داشت. اين موشك قابليت حمل كلاهك هسته‌اي را دارد و مي‌توان آن را از زيردريايي شليك كرد.

اگرچه هنوز گزارشي در مورد آزمايش پوكوك‌سونگ-2منتشر نشده اما وجود آن مي‌تواند قدرت تهاجمي كره‌شمالي را بسيار ارتقا دهد؛ موضوعي كه هميشه باعث نگراني آمريكايي‌ها بوده است. به اين ترتيب، محدوديت بعد مسافت براي حمله‌ هسته‌اي كره‌شمالي به خاك آمريكا برداشته مي‌شود.

رژه ارتش ديروز با حضور كيم يونگ اون، رهبر كره‌شمالي، برگزار شد اما اين بار شديدترين موضعگيري پيونگ‌يانگ عليه واشنگتن نه از زبان كيم يونگ اون بلكه از زبان دستيار نزديك او شنيده شد. چو ريونگ هي طي سخناني در حضور رهبر كره‌شمالي گفت: «ما آماده‌ايم تا پاسخ جنگ تمام‌عيار را با جنگ تمام‌عيار بدهيم.» او همچنين با اشاره به تهديدهاي آمريكا گفت: «ما آماده‌ايم تا هرگونه حمله اتمي را با حملات اتمي به روش خاص خودمان پاسخ دهيم.»

ريونگ همچنين با اشاره به حضور ناوگروه جديد آمريكايي‌ها در آب‌هاي نزديك شبه‌جزيره كره گفت كه آمريكا بااين اقدام، «شرايطي جنگي» در منطقه به راه انداخته است. اشاره ريونگ به اعزام ناوگروه جنگي «كارل وينسون» شامل يك ناو هواپيمابر و چند ناوشكن و زيردريايي است كه از سه‌شنبه هفته گذشته باهدف مقابله با تهديد احتمالي از سوي كره‌شمالي در آب‌هاي منطقه مستقر شده است.

  • قدرت‌نمايي واشنگتن

گفته مي‌شود كره‌شمالي براي ششمين آزمايش هسته‌اي خود آماده مي‌شود. در بحبوحه انتشار اين خبر، مقام‌هاي ارشد پنتاگون هم در مصاحبه با شبكه خبري ان‌بي‌سي نيوز از احتمال حمله «پيش‌دستانه» آمريكا به كره‌شمالي خبر داده‌اند. اين شبكه تلويزيوني گزارش داد كه آمريكا قصد دارد با موشك‌هاي «تاماهاك» محل آزمايش هسته‌اي جديد كره‌شمالي را هدف قرار دهد. اين موشك‌ها از عرشه ناوشكن‌هاي مستقر در آب‌هاي نزديك شبه‌جزيره كره شليك خواهند شد.

حمله پيش‌دستانه آمريكا به خاك كره‌شمالي حمله‌اي غيرهسته‌اي خواهد بود اما اين همه ماجرا نيست. ديروز نيروي هوايي آمريكا يك نوع بهينه‌سازي شده بمب‌ هسته‌اي بي-61 خود را مورد آزمايش قرار داد تا درصورت نياز براي حمله‌اي هسته‌اي هم به خاك كره‌شمالي آماده باشد. اين بمب كه از يك جنگنده اف-16در صحراي نوادا پرتاب شد، بدون كلاهك هسته‌اي و باهدف بررسي عملكرد سيستم كنترل، رادارها، موتور و سيستم كامپيوتري آن مورد آزمايش قرار گرفت. اين بمب جديد كه طول عمر بيشتري دارد، جايگزين 4نوع قديمي‌تر بمب‌هاي بي-61 آمريكا مي‌شود.

آمريكا‌ ماه گذشته هم براي نخستين‌بار سيستم دفاع موشكي موسوم به «تاد» را در خاك كره‌جنوبي مستقر كرد؛ اقدامي كه با اعتراض‌ مكرر كره‌شمالي همراه بوده و تهديدهاي شديداللحن پيونگ‌يانگ عليه سئول را هم به‌دنبال داشته است. كره‌شمالي پس از اين اقدام بود كه بارها اعلام كرد آماده جنگ با كره و آمريكاست.

7دهه از جنگ جهاني دوم مي‌گذرد، اما التهاب همچنان در ادامه خطوطي كه فرداي جنگ، جهان را ميان كمونيسم و كاپيتاليسم به دو پاره تقسيم كرد ادامه دارد. شبه‌جزيره كره اين روزها ملتهب‌تر از هميشه در آستانه جنگي قرار دارد كه درصورت وقوع هيچ شباهتي با جنگ 1950نخواهد داشت؛ چرا كه اين جنگ آنگونه كه از وضعيت كنوني برمي‌آيد، جنگي «تمام‌عيار» از نوع «هسته‌اي» خواهد بود.

 

کد خبر 367093

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha