سازمان ملل با انتشار بیانیه‌ای ضمن اعتراض به وضعیت نگهداری پناهجویان در مجارستان، از اتحادیه اروپا خواست روند اخراج پناهجویان به این کشور را متوقف کند.

آتش

كميسارياي عالي سازمان ملل در امور آوارگان نيز نسبت به بازداشت سازمان‌يافته پناهجويان در كمپ‌هايي كه با سيم‌هاي خاردار محافظت مي‌شوند، هشدار داده و خواستار پايان دادن به آن شده است.

از 2هفته پيش، دولت مجارستان پناهجويان را بار ديگر در كمپ‌هايي كه با كانتينر ساخته شده‌اند، نگهداري مي‌كند. اين برنامه دولت مجارستان از سال2013 پس از اعتراض‌هاي گسترده فعالان حقوق بشر متوقف شده بود. پناهجويان تا پايان دوره بررسي پرونده‌هاي درخواست پناهندگي‌شان در اين كمپ‌ها نگهداري مي‌شوند.

بزرگ‌ترين كمپ پناهجويان در شــــمال فرانسه در نخستين ساعات بامداد ديروز بر اثر آتش‌سوزي به خاكستر تبديل شد.
ساعتي پس از آغاز درگيري ميان 2گروه از پناهجويان در كمپ «گراند سانت» در ساحل شمالي فرانسه، آتش‌سوزي در بخشي از كمپ آغاز شد و خيلي زود به كلبه‌هاي چوبي اين كمپ كه در محيطي فشرده و در نزديكي هم قرار گرفته‌اند، سرايت كرد. طبق اعلام مسئولان محلي در جريان اين آتش‌سوزي 10نفر از پناهجويان زخمي شده‌اند. به گفته شاهدان عيني، دود ناشي از آتش‌سوزي تا كيلومترها دورتر قابل رويت بوده است.

كمپ گراند سانت محل زندگي حدود هزار و 500نفر از پناهجوياني بوده است كه از فقر و درگيري در كشورهاي آفريقا و خاورميانه گريخته و خود را به فرانسه رسانده‌اند. گفته مي‌شود اين افراد كه بيشترشان افغان هستند در 300كلبه چوبي زندگي مي‌كردند. اين پناهجويان پس از طي راهي طولاني و خطرناك از طريق تركيه يا شمال آفريقا و از ميانه آب‌هاي مديترانه، به فرانسه آمده تا شايد بتوانند خود را به انگليس برسانند؛ جايي كه گمان مي‌كنند زندگي آرامي در انتظارشان است.

ميشل لالاند، فرماندار ناحيه نور در شمال فرانسه به خبرگزاري فرانسه گفته است: «چيزي جز توده‌اي خاكستر باقي نمانده؛ محال است كه دوباره بشود آلونك‌ها را سر جايشان برگرداند.»

طي بيش از 2سال گذشته پناهجويان مستقر در گراند سانت به‌دنبال راه فراري از فرانسه بوده‌اند تا شايد با عبور از كانال مانش - كانالي كه از زير دريا فرانسه را به انگليس متصل مي‌كند - خود را به انگليس برسانند. در انگليس اما كسي منتظر آنها نيست و دولت اعلام كرده پناهجوياني را كه وارد خاك اين كشور شوند، اخراج خواهد كرد.

5‌ماه پيش هم كمپي مشابه اين كمپ، موسوم به «كمپ جنگل» در نزديكي شهر «كاله» از سوي دولت فرانسه براي هميشه تخريب شد و ساكنان آن در گروه‌هاي 50 تا 100نفره به مراكز نگهداري پناهجويان در نقاط مختلف فرانسه منتقل شدند. اين كمپ براي بيش از يك دهه محل زندگي پناهجويان و آوارگان از نقاط مختلف جهان بود.

دخالت نيروهاي پليس به تشديد درگيري‌ها و زد و خورد ميان آنها با حدود 200نفر از پناهجويان منجر شد. گزارش پليس فرانسه نشان مي‌دهد كه درگيري اوليه ميان كردها و افغان‌هاي ساكن در گراند سانت روي داده است. پيش از اين هم درگيري‌هاي متعددي در اين كمپ گزارش شده بود كه ‌ماه گذشته مقام‌هاي فرانسوي را مصمم به برچيدن آن كرده بود؛ ديروز اما آتش چنين كرد.

کد خبر 366698

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha