مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان ایرانی با اجرای طرحی تحقیقاتی در زمینه تولید مو با استفاده از سلول‌های بنیادی به روشی دست یافته‌اند که در آینده می‌تواند به درمان طاسی منجر شود.

سلول های بنیادی

به گزارش ايرنا، مجری طرح 'تولید مو با استفاده از سلول‌های بنیادی' و عضو هیات علمی پژوهشگاه رویان گفت: برآمدگی‌های بافتی واقع در عمق پوست (پاپیلای درم) و سلول‌های بنیادی اپیتلیال مسئولیت ایجاد و تنظیم چرخه رشد مو را دارند، آسیب به این سلول‌‌ها یا از بین رفتن آنها علت اصلی از دست دادن مو است.

دکتر ناصر اقدمی افزود: تولید مو با استفاده از سلول‌های بنیادی دستاورد مهم محققان ایرانی برای رفع این معضل است؛ این طرح تحقیقاتی، مرحله حیوانی را پشت سر گذاشته و وارد مرحله انسانی شده است.

وی زمان مورد نیاز برای مرحله انسانی را بین یک تا 2 سال اعلام کرد و گفت: پس از عبور از این مرحله مجوز مطالعات بالینی توسط وزارت بهداشت صادر می‌شود. در صورتی که این طرح تحقیقاتی به نحو مطلوب پیش برود، حداقل پنج تا شش سال طول می‌کشد تا نتایج آن در کلینیک‌ها مورد استفاده قرار گرفته و مردم از این فناوری‌ها بهره مند شوند.

اقدمی اظهار کرد: نقصی که سبب از بین رفتن مو می‌شود توسط محققان ما مشخص شده است و آنان در صدد هستند با به کارگیری سلول‌های بنیادی این عارضه را رفع کنند.

وی ادامه داد که محققان در بررسی‌های خود دریافتند که اگر سلول‌های بنیادی را به محلی که مو ندارد تزریق کنند، این مشکل برطرف می‌شود، لذا این سلول‌ها را از انسان گرفته اند و پس از کشت در آزمایشگاه به موش تزریق کردند که روی پوست این حیوان، موی انسان رشد یافت.

مجری طرح تولید مو با استفاده از سلول‌های بنیادی گفت: هرچند تولید مو با استفاده از سلول‌های بنیادی توسط محققان خارجی هم درحال انجام است، اما همه دنیا تقریبا در این سطحی قرار دارند که ما مشغول فعالیت هستیم و تاکنون مطالعه انسانی در این خصوص در دنیا منتشر نشده است.

وی کاشت مو را تنها روش موجود برای درمان طاسی اعلام کرد و گفت: این روش درمانی دارای محدودیت‌هایی است و کسی که ذخیره کافی مو نداشته باشد، نمی‌تواند این روش درمانی را انجام دهد.

اقدمی گفت: اگر فرد به اندازه کافی در ذخیره مو نداشته باشد، می‌تواند امیدوار باشد که با روش درمانی سلول‌های بنیادی، معضل طاسی اش برطرف شود.

وی تاکید کرد که اگر روش تولید مو با استفاده از سلول‌های بنیادی بتواند طاسی مو را درمان کند دیگر نیازی به کاشت مو نیست.

عضو هیات علمی پژوهشگاه رویان، ضعف در سیستم ایمنی بدن و هورمون‌های مردانه را عامل اصلی ریزش مو دانست و گفت: سلول‌های تولید کننده مو در محل خاص وجود نداشته و به همین دلیل فرد دچار ریزش مو و نهایتا طاسی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه طاسی در مردان شایع تر است، گفت: حدود 80 درصد طاسی مربوط به مردان است.

پژوهشگاه رویان اعلام کرد که تیمی مرکب از دکترمحمدعلی نیل‌فروش‌زاده، دکترناصر اقدمی، دکتر پروانه محمدی،دکتر الهام رحیمی‌ جامع و همکارانشان در پژوهشگاه رویان، مرکز تحقیقات پوست و سلول‌های بنیادی دانشگاه علوم پزشکی تهران و مرکز تحقیقات لیشمانیوز و بیماری‌‌های پوستی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در قالب طرحی تحقیقاتی در تلاش هستند تا راهی برای شناخت سلول‌های بنیادی پیش موساز در انسان، پیدا کنند.

محققان این پژوهشگاه 15 موش آزمایشگاهی فاقد مو را به 3 گروه تقسیم کردند که یک گروه سلول‌‌های پاپیلای درم دریافت کرد، گروه دوم سلول‌‌های پاپیلای درم و سلول‌‌های بنیادی اپیتلیال را هم زمان دریافت کردند و گروه سوم هیچ سلولی دریافت نکرده اند.

نتایج این پژوهش که در مجله بین المللی یاخته (Cell Journal) منتشر شد، نشان داد که در دو گروه دریافت کننده سلول، رویش مو رخ داد، اما در گروهی که ترکیب هر دو سلول را دریافت کرده بود رویش محسوس‌تر و با چشم غیر مسلح هم قابل تشخیص بود.

کد خبر 366659

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha