همشهری آنلاین: همان طور که پیش بینی می‌شد، دیدار «شی جین پینگ» رئیس جمهوری خلق چین و دونالد ترامپ همتای آمریکایی وی در فلوریدا درباره کره شمالی و فعالیت‌های هسته‌ای این کشور به توافق خاصی منجر نشده است.

 سران چین و آمریکا درباره کره شمالی به توافق نرسیدند

به گزارش ایرنا، این دیدار که با بازتاب های گسترده ای در رسانه های منطقه شرق آسیا همراه بود، بر اساس گزارش همین رسانه ها نشان می دهد که اختلافات دو کشور در خصوص مسائل مربوط به کره شمالی همچنان لاینحل باقی مانده و دیدار مقام های عالی آمریکا و چین با یکدیگر نیز نتوانسته یخ مناسبات دو کشور را در این زمینه آب کند.

روزنامه «آپل» از هنگ کنگ روز شنبه در گزارشی نوشت: رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا هم پس از این ملاقات ها و گفت و گوهای مشروح سران دو کشور گفت که در این باره جزییات مشخص نشده است و نمی توان در باره توافقی معین سخن گفت.

او افزود که دیدار خوبی میان دو رئیس جمهوری برگزار شده و نتایج محسوسی داشته و بسته همکاری تعریف شده است که البته این مورد شامل مساله کره شمالی نمی شود.

وزیر خارجه آمریکا یک بار دیگر تصریح کرد که کشورش می داند چین برای حل مساله کره شمالی و همراهی با آمریکا در این زمینه معذوریت هایی دارد اما واشنگتن برنامه ها و اقدامات ویژه ای را در این باره به تنهایی در نظر گرفته است.

گزارش می افزاید: رئیسان جمهوری خلق چین و آمریکا اگرچه در فلوریدا در باره یک برنامه ۱۰۰ روزه برای پیشبرد ارتباطات تجاری موافقت کردند اما در مورد مساله هسته ای کره شمالی هیچ توافقی حاصل نشد و حالا مقام های آمریکا می گویند چارچوب و شیوه کاری خود را در این رابطه دنبال می کنند.

دو کشور البته موافقت کرده اند که در این ۱۰۰ روز، اختلافات و منازعات تجاری را بررسی و بتدریج حل و فصل نموده و همزمان راه تقویت گفت و گوهای نظامی را هموار کنند که در حال حاضر در سطحی بسیار پایین قرار دارد.

«آپل» همچنین در باره اختلافات دو کشور در زمینه مساله هسته ای کره شمالی نوشته است که «هر یک از دو طرف تفسیرهای خود را در این باره دارند».

رسانه های گروهی ژاپن همچون «ژاپن تایمز» و «ژاپن نیوز» هم بر وجود اختلافات صریح میان رئیسان جمهوری دو کشور در باره کره شمالی مطالب مختلفی نوشته اند.

خبرگزاری شین هوا و رسانه های گروهی چین اما ترجیحا بخش گفت و گوهای تجاری میان دو کشور را در سرتیتر خبرها و مطالب خود قرار داده و نوشته اند که «دو کشور قبول کرده اند اختلافات تجاری را حل و فصل کنند».

بر اساس این گزارش ها، رئیس جمهوری خلق چین همچنین از سرمایه گذاری گسترده آمریکایی ها در برنامه راه ابریشم جدید که آسیا، آفریقا و اروپا را به یکدیگر متصل می کند، ‌استقبال کرده است.

وی همچنین خواستار آن شد که یک ساختار مقرر گفت وگو میان ستاد های کل ارتش های دو کشور برای تقویت گفت و گوها و کاهش اختلافات تشکیل شود.

تنها بخش همکاری دو کشور در باره کره شمالی، موافقت آنها برای مشارکت با جامعه بین المللی برای اقناع کره شمالی به منظور دست کشیدن از برنامه تسلیحاتی هسته ای است که مورد تازه در روابط محسوب نمی شود.

تارنمای «ساوت چاینا» از هنگ کنگ هم نوشته است که وجود اختلاف و تقسیم بندی میان دو کشور در باره برخورد با کره شمالی به وضوح دیده می شود و دو طرف به هیچ توافق مشخصی در این باره نرسیده‌اند.

این نشریه نوشته است که چهار ساعت قبل از حمله موشکی آمریکا به پایگاه هوایی سوریه این موضوع در ضیافت شام در فلوریدا به اطلاع رئیس جمهوری چین رسیده و این موضوع تا اندازه ای گفت وگوهای طرفین را تحت الشعاع قرار داده اما توضیح بیشتری در این باره داده نشده است.

رئیس جمهوری چین در این گفت وگوها همچنین طرح جدید ایجاد چهار ساختار گفت وگوی موازی در باره مسایل تجاری و حملات سایبری را نیز مطرح کرد که بتدریج جایگزین ساختار فعلی گفت و گوهای راهبردی و اقتصادی دو کشور شود.

دو کشور از سال ۲۰۰۹ میلادی بسیاری از مسایل مورد نظر را در این نشست راهبردی طرح می کردند که حالا به نظر می رسد چین تغییر این ساختار را خواستار شده است.

واکنش رسانه های منطقه به دیدار «شی جین پینگ» و «دونالد ترامپ» در حالی صورت می گیرد که کاخ سفید و دولت چین گفت وگوهای سران دو کشور را گرم و محترمانه توصیف کرده و بخصوص در زمینه تجاری مذاکرات را سودمند دانسته اند.

کد خبر 366380

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha