مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۴:۳۲
۰ نفر

معصومه حیدری‌پارسا: برای همه ما پیش آمده که در روزهایی از زندگی دچار تفسیری بدبینانه از زندگی شویم.

افسردگی

احساس تنهايي و نااميدي بر ما چيره شود و اضطراب وجودمان را فرا گيرد. اين حالات، گاهي پس از شكست‌ها يا از دست دادن‌ها، فقدان‌ها و يا گاهي هم بدون دليل پيش مي‌آيد كه اگر مورد توجه جدي قرار نگيرد تبديل به اختلال در زندگي فردي و اجتماعي و يا همان افسردگي مي‌شود و به جريان بهنجار زندگي روزمره آسيب مي‌رساند. افسردگي درواقع يك اختلال خلقي است كه علامت بارز آن از دست دادن علاقه به زندگي است و در تمام سنين هم رخ مي‌دهد. اتفاقي كه سبب مي‌شود شخص ديگر علاقه به انجام كارهايي كه قبلا به آنها رغبت داشته است، نداشته باشد و دچار غم و اندوه شده و به‌اصطلاح خلقش آشفته شود. همچنين كاهش انرژي، مختل شدن تمركز، اختلال در خواب و اشتها، دردهاي فيزيكي، سردرد، مشكلات گوارشي و در انواع شديدتر افكاري درباره مرگ و خودكشي از ديگر علائم است و به همين سبب كارشناسان بيماري افسردگي را مشكل شماره يك سلامت در سراسر جهان مي‌دانند چرا كه بخش عظيمي از نيروي انساني را از پويايي، بازمي‌دارد. آنها بر اين باورند كه افسردگي مي‌تواند در دهه‌هاي آينده تبديل به بزرگ‌ترين چالش بشري شود؛ با اين حال، افسردگي قابل پيشگيري و درمان است. به همين سبب سازمان جهاني بهداشت امسال براي روز جهاني سلامت شعار «بياييد با هم حرف بزنيم» را با موضوع افسردگي انتخاب كرده است تا از اين طريق توجه همگان را بيش از پيش به افسردگي به‌عنوان بيماري قرن حاضر جلب كند. به‌خصوص كه جديدترين گزارش اين سازمان حاكي از اين است كه نزديك به ۳۲۲ ميليون نفر در جهان از اين بيماري رنج مي‌برند.

  • 300 ميليون افسرده در جهان داريم

وزير بهداشت هم در اين‌باره در يادداشتي گفته است: هم‌اكنون بيش از ۳۰۰ ميليون نفر در دنيا از افسردگي رنج مي‌برند و اين آمار طي 10سال اخير تقريبا ۲۰ درصد افزايش يافته است، اما حمايت نامطلوب به همراه ترس از انگ رواني، باعث شده اين افراد از دسترسي به درمان مناسب محروم شوند. سازمان جهاني بهداشت اعلام كرده اين ارقام زنگ هشداري براي همه كشورهاست و ضرورت دارد در زمينه سلامت روان رويكرد مناسبي را با توجه به شرايط كشور خود طراحي و اجرا كنند و مهم‌ترين اهدافي كه در اين زمينه بايد دنبال شود عبارت است از آگاه كردن جامعه درخصوص افسردگي؛ تعيين راهكارهاي پيشگيري و درمان آن و آموزش خانواده، دوستان و همكاران براي حمايت از افراد مبتلا به افسردگي. در كشور ما نيز به‌دنبال اجراي طرح تحول سلامت، براي نخستين بار خدمات سلامت روان به‌طور رايگان توسط كارشناسان ذيربط در مراكز بهداشتي ارائه مي‌شود.

  • چگونه افسرده نشويم

پيمان حسني ابهريان، رئيس مركز مغز و شناخت پژوهشگاه علوم شناختي: ميزان روابط اجتماعي و گفت‌وگوي مستقيم بين افراد جامعه و خانواده نقش مؤثري در پيشگيري از بروز افسردگي دارد؛ موضوعي كه با ظهور اينترنت و فضاي مجازي و افزايش مشغله‌هاي زندگي ماشيني به مقدار قابل توجهي كاهش يافته است.افراد در گفت‌وگوي مؤثر متوجه مي‌شوند كه راهكارهاي زيادي هست كه به فكرشان نرسيده و اين راه‌ها را مي‌توانند در ارتباط با افراد شايسته دريافت كنند و بفهمند كه مشكلات حل شدني است و موردي وجود ندارد كه بخواهند به‌خاطر آن افسرده شوند.

کد خبر 366297

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha