چهارشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۵:۰۰
۰ نفر

عباس محمدی: هزاران تن از اهالی جنوب استان کرمان، مردمان سختکوشی که وارث یکی از کهن‌ترین تمدن‌های بشری هستند و از هزاران سال پیش در کنار رودخانه‌ هلیل‌رود و تالاب پربرکت جازموریان به تولید کشاورزی و دامپروری مشغول‌ بوده‌اند، قصد دادخواهی دارند.

هلیل رود

 اين دادخواهي، به قصد دفاع از حقابه‌ طبيعي و تاريخي مردم و محيط‌زيست شهرستان‌هاي جيرفت، عنبرآباد، فارياب، كهنوج، رودبار، قلعه‌گنج ومنوجان صورت مي‌گيرد كه با ساخت سد و تونل صفارود به‌شدت كاهش خواهد يافت.

حقابه‌داران هليل‌رود و ساكنان اطراف تالاب جازموريان خواستار آن هستند كه مقام‌ قضايي مانع آن شود كه با اجراي طرح پرهزينه‌ انتقال آب از سرشاخه‌هاي هليل‌رود به شمال استان، محيط‌زيست و اقتصاد «قطب كشاورزي كشور» بيش از اين تخريب شود. تا به امروز، سد جيرفت و چندين بند ديگر در بالادست، موجب كاهش چشمگير آورد هليل‌رود به جنوبي‌ترين بخش‌هاي استان شده كه اين امر، پايين رفتن سفره‌هاي آب زيرزميني منطقه را در پي داشته و موجب خشكيدگي‌هاي پياپي تالاب جازموريان و تبديل آن به يك كانون توليد ريزگرد شده است.

اهالي شهرستان‌هاي يادشده، در يك نامه‌ سرگشاده به رئيس قوه‌ قضاييه، به ايشان يادآور شده‌اند كه طرح سد و تونل صفارود كه با هدف توسعه‌ كشاورزي و ساخت‌وساز در «دشت هفت باغ» و احداث صنايع فولاد در اطراف كرمان اجرا مي‌شود مصداق يك توسعه‌ ناپايدار است. آنان اين طرح را سبب افزايش شديد فقر و آوارگي يك ميليون نفر دانسته و از آن به‌عنوان نوعي «نسل‌كشي» ياد كرده‌اند. همچنين ده‌ها تن از حقابه‌داران منطقه به طرح دعواي قانوني در دادگاه عنبرآباد اقدام كرده‌اند.

اصل پنجاهم قانون اساسي جمهوري اسلامي، هرگونه فعاليت اقتصادي و غير آن را كه با آلودگي يا تخريب غيرقابل جبران محيط‌زيست همراه باشد، ممنوع كرده و مقابله با اينگونه فعاليت‌ها را وظيفه‌ همگان اعلام داشته است. اصل سي‌وچهارم قانون اساسي نيز دادخواهي را حق مسلم هر فرد ايراني دانسته است. با توجه به اين اصول و با عنايت به اينكه طرح‌هاي مديريت آب در چند دهه‌ گذشته، نوعا به اخلال شديد در سامانه رودخانه‌ها و تالاب‌ها و مصب‌ها و همچنين به افت فاجعه‌آميز سطح آب‌هاي زيرزميني انجاميده، جا دارد كه دولت جلوي طرح پرهزينه و مخرب انتقال آب از سرشاخه‌هاي هليل‌رود را بگيرد. در غيراين صورت، با توجه به نارضايتي شديد مردم منطقه، لازم است كه قوه‌ قضاييه وارد موضوع شود.

سخن شماري از كنشگران محيط‌زيست و ساكنان شهرستان‌هاي حوضه‌ هليل در خور تامل است كه اگر هم‌ميهنان ما اعتراض دارند كه چرا حكومت تركيه با سدسازي بي‌رويه در بالادست دجله و فرات، حق تاريخي مردم عراق و سوريه و ايران و حقابه‌ محيط‌زيستي تالاب‌هاي ميانرودان (بين‌النهرين) را ناديده مي‌گيرد، بايد پرسان هم باشند كه چرا عده‌اي در سرشاخه‌هاي رودهاي داخلي خودمان، آب را انتقال مي‌دهند و ستمي بي‌حد بر ساكنان پايين‌دست روا مي‌دارند؟!

کد خبر 366082

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha