همشهری آنلاین: مرزبانان هند و پاکستان مواضع یکدیگر را با سلاح‌های سبک و سنگین در منطقه پونچ کشمیر زیر آتش قرار دادند.

 مرزبانان هند و پاکستان مواضع یکدیگر را در کشمیر گلوله باران کردند

به گزارش ایرنا،'مانیش مهتا' سخنگوی وزارت دفاع هند گفت:نیروهای پاکستانی با استفاده از سلاح های سبک و اتوماتیک اقدام به تیراندازی به مواضع هند در امتداد خط واقعی کنترل در پونج کردند.

وی افزود:مرزبانان هند نیز در واکنش به این اقدام، مواضع نیروهای پاکستانی را در منطقه پونچ گلوله باران کردند.

پاکستان نیز روز گذشته 'جی پی سینگ' سفیر هند در اسلام آباد را در اعتراض به نقض آتش بس توسط مرزبانان هندی در یکم آوریل(12 فروردین) که منجر به کشته شد یک جوان پاکستانی شد به وزارت امور خارجه احضار کرد.

وزارت امور خارجه پاکستان با صدور بیانیه ای اعلام کرد هدف قرار دادن عمدی غیر نظامیان مخالفت ارزشهای انسانی است.

بر اساس گزارش نیروی زمینی هند از سال 2014 تاکنون نیروهای پاکستانی بیش از 900 مورد آتش بس بین دو کشور در امتداد مرزهای بین المللی در جامو و کشمیر را نقض کرده اند.

تنش میان هند و پاکستان از چند ماه پیش به علت خشونت های کشمیر و حمله شبه نظامیان به پایگاه ارتش در شمال هند افزایش یافته است.

تنش بین هند و پاکستان پس از حمله شبه نظامیان به پایگاه ارتش هند در شهر 'اوری' و کشته شدن 19 سرباز هندی و عملیات انتقام جویانه هند علیه پایگاه های شبه نظامیان در خاک پاکستان در کشمیر افزایش یافته است.

بخشی از کشمیر درخاک هند و بخشی دیگر درخاک پاکستان قرار دارد. هر دو کشور ادعای مالکیت بر تمام کشمیر را دارند و همین موضوع یکی ازعلل اصلی مناقشه دیرینه میان دهلی نو و اسلام آباد از زمان استقلال پاکستان از هند در سال 1947میلادی تاکنون است.

  • پاکستان کاردار سفارت هند را احضار کرد

 تکرار تبادل آتش در خط کنترل مرزی در منطقه کشمیر میان نیروهای هندی و پاکستانی موجب شد تا وزارت امور خارجه پاکستان عصر روز دوشنبه کاردار سفارت هند در اسلام آباد را احضار کند.

به گزارش ایرنا به نقل از بیانیه وزارت امور خارجه پاکستان، درگیری های روز گذشته میان هند و پاکستان در امتداد خط کنترل مرزی در کشمیر منجر به کشته شدن یک تبعه غیرنظامی پاکستان و مجروح شدن تعدادی دیگر شد.

در جریان احضار 'جی.پی. سینگ' به وزارت امور خارجه پاکستان، مراتب اعتراض شدید اسلام آباد به آنچه پاکستان شلیک بدون دلیل نیروهای هندی و نقض آتش بس در خط کنترل مرزی می داند، به وی ابلاغ شد.

وزارت امور خارجه پاکستان ضمن ابراز تاسف از هدف قرار گرفتن اتباغ غیرنظامی این کشور در منطقه کشمیر از سوی نیروهای هند، خطاب به کاردار سفارت هند تاکید کرد که دهلی نو باید نسبت به قرارداد آتش بس سال 2003 متعهد باشد.

ناآرامی ها در خط کنترل مرزی بین هند و پاکستان موضوع تازه ای نیست و هر یک از طرفین، طرف مقابل را به عنوان شروع کننده تیراندازی های مرزی متهم می کند.

طی ماه های گذشته، درگیری های مرزی میان هند و پاکستان برای مقطعی بطور بی سابقه تشدید شد و باعث شده روابط دو همسایه بیش از هر زمان دیگر در گذشته در سایه تنش قرار گیرد.

کد خبر 366024

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha