مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۵:۵۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: گروهی از محققان بریتانیایی موفق به ساخت غربالی گرافنی شده‌است که می‌تواند نمک را از آب دریا جدا ساخته و به شیرین‌سازی آب کمک کند.

گرافن

براساس گزارش BBC، اين ابداع جديد مي‌تواند به ميليون‌ها نفر انساني كه به آب شيرين قابل نوشيدن دسترسي ندارند كمك كند. اين غربال اكسيد گرافني در جداسازي نمك از آب بسيار موفق عمل مي‌كند و به زودي قرار است عملكرد آن با عملكرد فيلترهاي نمك‌زدايي مورد بررسي قرار گيرد.

تا پيش از اين ايجاد فيلترهاي گرافني در مقياس‌هاي صنعتي ممكن نبود اما اكنون محققان دانشگاه منچستر نشان داده‌اند كه با استفاده از تركيبات شيميايي به دست آمده از اكسيد گرافن مي‌توان اين مشكل را حل كرد.

گرافن كه در سال 2004 توسط محققان همين دانشگاه ابداع كشف شده‌است،‌ لايه‌اي بسيار باريك از اتم‌هاي كربن است كه در الگويي از شبكه‌هاي هشت وجهي در كنار يكديگر قرار گرفته‌اند. ويژگي‌هاي غيرعادي اين ساختار مانند مقاومت بالا يا رسانايي الكتريكي شديد آن را به يكي از پركاربرد‌ترين مواد تبديل كرده‌است.

اما از آنجايي كه توليد اين ماده به مقدار بالا كاري دشوار است، استفاده از اين ماده با محدوديت‌هايي مواجه شده و روند توليد آن روندي بسيار پرهزينه‌است. اما در مقابل مي‌توان اكسيد گرافن را با كمترين هزينه ممكن در آزمايشگاه‌ها توليد كرد. اين اكسيد را مي‌توان روي يك بستر يا ماده‌اي متخلخل ايجاد كرد و سپس از آن به عنوان فيلتر استفاده كرد اما براي نمك‌زدايي،‌حفره‌هاي موجود در آن نبايد بزرگتر از يك نانومتر باشند.

فيلتر اكسيد گرافن تاكنون توانايي خود را در جداسازي نانوذرات بسيار كوچك، مولكول‌هاي ارگانيك و حتي دانه‌هاي بزرگ نمك اثبات كرده‌است. اما تا به امروز امكان استفاده از آن براي غربال كردن نمك‌هاي معمولي وجود نداشت. اما اكنون با ايجاد ديواره‌هايي از اپوكسي رزين در دو طرف اكسيد گرافن و جلوگيري از متورم شدن آن در برابر آب، امكان عبور ذرات ريزتر نمك از بين رفته و كارايي اكسيد براي غربال كردن نمك از آب افزايش پيدا كرده‌است.

زماني كه نمك‌هاي معمولي درون آب حل مي‌شوند، پوسته‌اي از مولكول‌هاي آب را در اطراف مولكول‌هاي نمك ايجاد مي‌كنند كه اين رفتار به مويرگ‌هاي كوچك اكسيد گرافني امكان مي‌دهد مانع از عبور نمك از ميان غشاي گرافني شوند.

کد خبر 365970

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha