مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۳ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۰
۰ نفر

سیدمحمد فخار: ‌به‌زودی دومین متروی اقماری تهران در حومه جنوبی پایتخت در قالب خط۸ مترو به بهره‌برداری می‌رسد تا مسافران فرودگاه امام خمینی بتوانند با کمترین هزینه و وقت از طریق مترو به تهران برسند.

تا چند روز آینده صدای سوت قطار مترو روی خط فرودگاه امام خمینی شنیده خواهد شد.

 اين وعده‌اي است كه شهردار تهران هفته آخر اسفند ماه 95 و در مراسم بهره‌برداري از 59 واگن مترو به هموطنان داد. راه اندازي اين خط سرآغاز تحولي بزرگ در حمل‌ونقل جنوب پايتخت خواهد بود.

  • نبض خط 8 را مي‌شنويد؟

خط جديد متروي تهران كه خط8 نام گرفته، از ايستگاه شاهد در خط يك آغاز مي‌شود و با طول 27كيلومتر، طي مسير نمايشگاه شهر آفتاب تا فرودگاه امام را از طريق مترو فراهم مي‌كند. پروژه خط8 مترو با فرا رسيدن نوروز96 نيز از فعاليت بازنايستاد و آخرين روزهاي تكميل عمليات ساختماني، نصب و تست تجهيزات را گذراند تا به‌زودي شرايط بهره‌برداري از آن محقق شود.

  • افق خط 8

خط 8 مترو شامل 3فاز مي‌شود كه فاز اول‌ از ايستگاه شاهد تا شهرآفتاب به‌طول 4كيلومتر سال گذشته افتتاح شد. همچنين فاز دوم آن از ايستگاه شهر آفتاب تا فرودگاه امام خميني به‌طول 27كيلومتر آماده بهره‌برداري شده و فاز سوم آن از فرودگاه امام خميني تا پرند به‌طول 19كيلومتر در برنامه است كه با تامين 400ميليارد توماني بودجه دولت بايد تكميل شود.

بدين‌ترتيب خط تهران- پرند 52كيلومتر خواهد‌بودكه سرفاصله حركت قطارها درآن ۶دقيقه طراحي شده و مي‌تواند درصورت تكميل 320هزار نفر را هر روز جابه‌جا كند كه اين عدد در سال به 116ميليون نفر خواهد رسيد.

همچنين سرعت قطارها در اين خط ۱۲۰ كيلومتر خواهد بود اما براي افتتاح كامل آن به 14رام قطار (98واگن) نياز است. سال گذشته شهرداري تهران حدود ۶هزار ميليارد تومان براي توسعه متروي شهر تهران هزينه كرد و طبق قانون حمايت از حمل ونقل ريلي مصوب1386، بايد دولت نيز 50درصد (6هزار ميليارد تومان) سهم خود را بپردازد كه اين عدد در سال95 متأسفانه پرداخت نشد.

  • لزوم توسعه حمل‌ونقل پايدار

در سال‌هاي اخير كمتر كسي است كه درباره اهميت حمل ونقل عمومي نشنيده باشد. هر روز بيش از 19ميليون سفر شهري در پايتخت صورت مي‌گيرد كه تا سال 1400 بايد 75درصد سفرها با مترو و اتوبوس صورت گيرد. در سال‌هاي اخير شهرداري تهران سهم مترو را از 4درصد در سال84 به 18درصد در سال95 رسانده اما بايد به‌زودي اين سهم به 30درصد برسد و اين مهم جز با بودجه‌دهي و توجه ملي صورت نمي‌گيرد.

در اتوبوسراني نيز بايد طلسم 7سال اتوبوس ندادن دولت به تهران بشكند و دولت توجه جدي به حمل ونقل اتوبوسي شهر كند. طبق قانون دولت بايد 82.5درصد هزينه خريد اتوبوس‌هاي تهران را بپردازد اما مجلس به‌عنوان نهاد ناظر بر دولت به اين نقش توجه جدي ندارد. در بخش حمل‌ونقل حومه‌اي نيز دولت عهده‌دار اصلي توسعه است اما هنوز هيچ برنامه‌اي براي اين مهم طراحي نكرده و تنها از ابتداي دولت يازدهم بر جايگزيني قطار حومه‌اي به جاي متروي اقماري تأكيد دارد و با اين بهانه توانسته 3پروژه متروي اقماري تهران را متوقف كند.

  • نقش مديريت شهري در توسعه مترو

توسعه و تكميل متروي پايتخت بدون حمايت‌هاي شهردار تهران هرگز امكان‌پذير نبود. پروژه خط8 مترو طبق قانون بايد با سرمايه‌گذاري كامل دولت انجام شود اما شهرداري تهران در اين پروژه از منابع بانكي به‌طور موقت سهم دولت را پرداخت كرد تا دولت بتواند فرصت بازگرداندن اين پول به علاوه 400ميليارد ديگر براي تكميل را داشته باشد.مازيار حسيني معاون حمل‌ونقل و ترافيك شهرداري تهران در اين‌باره مي‌گويد:

اينكه در يك سال به‌صورت همزمان عمليات ساخت 3خط مترو و ايستگاه‌هاي آن به‌طور شبانه‌روزي انجام شود، كار بسيار دشوار، حساس و عظيمي بود كه در سال95 در تهران عملياتي شد و در سال96 شاهد به بار نشستن محصول اين كار بزرگ و استفاده شهروندان عزيز از حاصل دسترنج خدمتگزاران خود در مجموعه مترو خواهيم بود.

وي با تأكيد بر اينكه پايانه شهيد كلاهدوز در خط4 مترو در محدوده افسريه در شرق تهران در روزهاي آينده افتتاح خواهد شد، خاطرنشان كرد: علاوه بر اين، راه‌اندازي متروي فرودگاه امام خميني و بهره‌برداري گام به گام خطوط 6 و 7 مترو در نيمه نخست سال‌جاري ازجمله اقداماتي است كه با نامگذاري امسال يعني «اقتصاد مقاومتي: توليد- اشتغال» همخواني دارد و شهروندان در سال جديد شاهد تحقق آن خواهند بود.

کد خبر 365801

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha