همشهری آنلاین: هیأت امنای دانشگاه تهران آیین‌نامه اعطای کمک هزینه تحصیلی به دانشجویان نخبه این رشته را تصویب کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، متن آیین‌نامه به شرح ذیل است:

دانشگاه تهران، به عنوان کهن‌ترین نهاد آموزش عالی کشور سهمی بی بدیل در شکل‌گیری و گسترش علوم انسانی نوین داشته است. از این رو از روزهای نخستین تأسیس دانشگاه توجه به علوم انسانی در کانون توجه بنیان‌گذاران آن قرار داشته و تأسیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی، یکی از ارکان شش‌گانه دانشگاه تهران، گواه این مدعا است. از این‌رو، انتظار می‌رود دانشگاه تهران با اتخاذ روش‌های علمی و برنامه‌های کارآمد و جامع به تقویت نقش بارز خود در تعالی این پویش علمی ادامه دهد.

این مهم به دست نخواهد آمد مگر آنکه مقدمات لازم برای جذب بیشتر نخبگان علاقه¬مند به آموزش و پژوهش در حوزه‌های علوم انسانی فراهم شود تا با پرورش نسلی فهیم و تلاشگر، امکان ارتقای سطح علمی کشور در حوزه‌های وسیع علوم انسانی به وجود آید. نظر به اینکه اعطای کمک هزینه تحصیلی به نخبگان رشته زبان و ادبیات فارسی می‌تواند مقدمات ارتقای بیشتر این شاخه مهم از علوم انسانی را فراهم آورد؛ این آیین نامه به منظور اعطای کمک هزینه تحصیلی به دانشجویان برجسته رشته زبان و ادبیات فارسی تدوین و پس از طی مراحل قانونی اجرایی خواهد شد.

ماده ۱. شرایط و شاخص‌های برجستگی در مقاطع ارشد و دکتری

۱-۱. داشتن حداقل معدل کل ۱۸ از مقطع آموزشی قبلی وکسب حداقل معدل ۱۸ در هر نیمسال تحصیلی (شرط تعیین کننده)؛

تبصره ۱: در صورت کاهش معدل دانشجو به زیر ۱۸ در هر نیمسال از امتیاز کمک هزینه تحصیلی در نیمسال بعد محروم می‌شود و در صورت کسب مجدد میانگین معدل کل بالای ۱۸ از ادامه امتیاز کمک هزینه تحصیلی برخوردار خواهد شد.

۲-۱. کسب رتبه برتر در یکی از رویدادهای برجستگی مثل آزمون سراسری، المپیادهای دانش‌آموزی ودانشجویی، جشنواره‌ها و مسابقات علمی معتبر مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و...؛

۳-۱. داشتن آثار پژوهشی شامل کتاب، مقاله، ترجمه، تصحیح انتقادی، چکیده / مقاله در مجموعه مقالات همایش‌ها، ارائه مقاله در همایش‌های ملی و بین‌المللی و...؛

۴-۱. تسلط به زبان انگلیسی با ارائه گواهی نامه و کارنامه قابل قبول؛

۵-۱. توصیه نامه از دو تن از استادان برجسته در حوزه زبان و ادبیات فارسی؛

۶-۱. برخورداری از توانمندی و قابلیت علمی خاص مثل نظریه‌پردازی، خلاقیت و استفاده از نرم‌افرازها به تشخیص کمیته؛

۷-۱. کسب رتبه ممتاز (رتبه اول تا سوم) میان دانشجویان هم ورودی به لحاظ میانگین کل در مقطع کارشناسی؛

۸-۱. توانایی نگارش روان و قاعده‌مند زبان فارسی به تشخیص کمیته؛

۹-۱. برخورداری از حسن شهرت و رعایت اخلاق حرفه‌ای؛

تبصره ۲: سن برخورداری از امتیاز کمک هزینه تحصیلی برای مقطع کارشناسی ارشد حداکثر ۲۷ سال و برای مقطع دکتری ۳۵ سال تمام خواهد بود.

تبصره ۳: در مقطع کارشناسی، دانشجویان رتبه برتر کنکور سراسری از حوزه علوم انسانی با رتبه زیر ۲۰۰؛ از حوزه علوم تجربی و ریاضی فیزیک با رتبه زیر ۵۰۰ و از حوزه هنر با رتبه زیر ۵۰ که در طول تحصیل نیز شرایط بندهای ۱ و ۳ ماده ۱ را کسب کنند؛ مشمول دریافت کمک هزینه تحصیلی بر اساس این آیین نامه خواهند بود.

ماده ۲. ساختار و فرایند بررسی و نحوه تعیین احراز برجستگی

۲-۱. کمیته‌ای متشکل از معاون آموزشی دانشگاه (رئیس کمیته)، رئیس و معاون آموزشی دانشکده ادبیات، مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی و دو تن از استادان صاحب نام این رشته به پیشنهاد معاون آموزشی دانشگاه و حکم ریاست دانشگاه صلاحیت افراد متقاضی کمک هزینه تحصیلی را مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌دهد.

ماده ۳. امتیازات و بهره¬ مندی

۳-۱. پرداخت کمک هزینه تحصیلی ماهانه به مبلغ سه میلیون ریال در مقطع کارشناسی؛ هفت میلیون ریال در مقطع کارشناسی ارشد و پانزده میلیون ریال در مقطع دکتری؛

۳-۲. قرار گرفتن دانشجویان معرفی شده در اولویت استفاده از سهمیه دستیار آموزشی و پژوهشی(TA).

تبصره ۴: کمک هزینه پرداختی هر دو سال یک بار متناسب با نرخ تورم مورد بازنگری قرار می‌گیرد.

ماده ۴. نظارت بر فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی دانشجویان مشمول آیین ¬نامه

۴-۱. وضعیت تحصیلی دانشجویان دریافت کننده کمک هزینه تحصیلی در پایان هر نیمسال به وسیله دفتر استعداد درخشان دانشگاه مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و دانشجویانی که شرایط برجستگی را حفظ نکنند از امتیازات اعطایی محروم می‌شوند.

کد خبر 365482

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha