همشهری آنلاین: مذاکره بین احزاب برای تشکیل دولت ائتلافی با گذشت دو روز از برگزاری انتخابات پارلمانی در هلند آغاز شده است.

 Dutch election

حزب محافظه کار «مردم برای آزادی و دموکراسی» به رهبری مارک روته، نخست وزیر کنونی هلند در انتخابات روز چهارشنبه بیشترین رای را کسب کرد هر چند این حزب با در اختیار داشتن حدود ۳۳ کرسی در پارلمان، برای تشکیل دولت آینده به دستکم سه شریک ائتلافی نیاز خواهد داشت.

به گزارش يورونيوز حزب راست افراطی «برای آزادی» به رهبری خیرت ویلدرز که در کارزار انتخاباتی خود برنامه ای بر ضد مهاجران و اتحادیه اروپا ارائه کرده بود، با کسب حدود ۲۰ کرسی دومین حزب بزرگ در پارلمان آینده خواهد بود. تمام احزاب اصلی هلند همکاری با این حزب را رد کرده اند. در صورت تائید رسمی کسب ۲۰ کرسی توسط حزب «برای آزادی» در این دوره، این حزب پنج کرسی بیشتر از دوره قبل در اختیار خواهد داشت.

سرج اونن، یکی از ساکنان آمستردام می گوید: «خوشحالم که حزب بیگانه هراس "برای آزادی" به پیروزی نرسید، حزبی که با همه خارجی ها بسیار مخالف است و به شکلی غضبناک بر ضد اتحادیه اروپاست. آنها شکست خوردند و احزاب جوانگرایی مانند حزب سبزها با رویکرد خوش بینانه خود پیروز شدند. به نظرم این نکته مثبتی است.»

جولیا، یکی دیگر از ساکنان آمستردام می گوید: «به نظرم باید منتظر باشیم و ببینیم چگونه پیش خواهد رفت. زیرا بزرگترین حزب در پارلمان باید برای تشکیل کابینه ائتلافی به دنبال متحدانی باشد و این مسئله همچنان باید مورد مذاکره قرار گیرد.»

پارلمان هلند ۱۵۰ کرسی دارد. روند تشکیل دولت ائتلافی می تواند ماه‌ها به طول انجامد.

کد خبر 365268

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha