مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۶
۰ نفر

پروژه حذف دفترچه‌ها در مراکز درمانی سازمان تأمین اجتماعی که از حدود ۲ سال پیش کلید خورد و برای نخستین بار در استان یزد و آن هم برای بیماران خاص اجرا شده بود، سرانجام از ٢٥ اسفندماه در سراسر کشور به اجرا در آمد تا حدود ٤٢ میلیون بیمه شده سازمان تأمین اجتماعی از این خدمت جدید استفاده کنند.

در مراسم جشن حذف دفترچه‌های بیمه، جمعی از اعضای کمیسیون‌های بهداشت و اجتماعی حضور داشتند.

به گزارش همشهری، بيمه‌شدگان تأمين اجتماعي از اين پس در تمام مراكز درماني و بيمارستاني اين سازمان، فقط با داشتن كارت ملي مي‌توانند خدمات دريافت كنند. همچنين ديگر نيازي به داشتن دفترچه براي نسخه‌نويسي پزشكان نيست چون اين خدمات به‌صورت الكترونيكي به بيماران ارائه شده و پزشكان نيز نسخه الكترونيكي را براي بيماران تجويز مي‌كنند.

مديرعامل سازمان تأمين اجتماعي درباره پروژه ملي حذف دفترچه‌ها در مراكز ملكي سازمان تأمين اجتماعي گفت: سالانه ٦٠ ميليارد تومان براي چاپ دفترچه‌هاي كاغذي هزينه مي‌شود كه با اجراي اين برنامه حدود يك‌سوم از اين هزينه صرفه‌جويي خواهد شد و همچنين از اين پس بيمه‌شدگان، مستمري‌بگيران و بازنشستگان سازمان تأمين اجتماعي مي‌توانند تنها با استفاده از كد ملي در تمامي مراكز ملكي اين سازمان خدمات درماني دريافت كنند.

مسعود پزشكيان نايب‌رئيس مجلس كه سابقه مديريت وزارت بهداشت را نيز دارد، در جشن حذف دفترچه در مراكز درماني ملكي سازمان تأمين اجتماعي كه در بيمارستان دكتر شهيد معيري برگزار شد، به نبود داده و اطلاعات در كشور به‌عنوان يكي از مشكلات نظام سلامت اشاره كرد.

وي افزود: اگر داده‌ها در همه سطوح جمع شود همه كارها به خوبي انجام خواهد شد. وي افزود: با داشتن داده‌ها و اطلاعات متمركز، هر تخلفي را مي‌توان شناسايي كرد و هر كسي كه خدمت نگرفته يا گرفته قابل شناسايي است. اين سيستم بايد نگاهش به گيرنده خدمت باشد و زمان دسترسي به خدمت مشخص باشد.

پزشكيان گفت: همچنين اگر داده‌ها تكميل شود ديگر جلوي رشوه و زيرميزي گرفته مي‌شود و بخشي از مشكلات مردم نيز حل خواهد شد؛ چرا كه داده و اطلاعات، مسائل را شفاف مي‌كند.

  • وعده حذف دفترچه كاغذي تا پايان سال 95

مديرعامل تأمين اجتماعي پيش‌تر گفته بود كه زيرساخت لازم براي حذف دفترچــه در مراكز ملكي ســازمان تأمين اجتماعي فراهم شده و پيش‌بيني شد كه اين امر تا پايان امسال در كل كشور اجرايي شود. نوربخش وعده داده بود كه با توجه به فراهم شدن زيرســاخت‌هاي فني لازم، الكترونيكي كــردن دفترچه‌هاي درماني تا پايان سال95 در كل كشور به اجرا درآيد و در مراكز درماني سازمان تأمين اجتماعي براي اســتفاده از خدمات، ديگــر نيازي به دفترچه نخواهد بود. همتي معاون سازمان تامين اجتماعي نيز گفته بود:گام دوم ما، توسعه نسخه الكترونيك به مراكز طرف قرارداد سازمان تأمين اجتماعي است كه البته نياز به همكاري وزارت بهداشت، دانشگاه‌هاي علوم پزشكي و مراكز خصوصي و خيريه است.

  • حذف دفترچه درماني هزينه ندارد

در روزهاي اخير در برخي از استان‌ها عده‌اي با ادعاي ارتباط با سازمان تأمين اجتماعي و به بهانه ارائه كارت هوشمند درمان، از بيمه‌شدگان و بازنشستگان تقاضاي وجه كرده‌اند، درحالي‌كه اين سازمان از بيمه‌شدگان و بازنشستگان براي پروژه حذف دفترچه‌هاي كاغذي هيچ هزينه‌اي دريافت نمي‌كند و اطلاعات مورد نياز اين پروژه در اختيار بيمه‌شدگان قرار مي‌گيرد.

  • گام بزرگ براي نظام سلامت

تقی نوربخش، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی حذف دفترچه در مراکزملکی این سازمان را گام بزرگی عنوان كرد و گفت: امیدواریم خروجی مثبتی برای بیماران هم به همراه داشته باشد. نوربخش افزود: نمایندگان مردم درمجلس شورای اسلامی این برنامه را به نقد بگذارند چون این گام بزرگی از سوی سازمان تامین اجتماعی و درحداکثر 4ماه قابل اشاعه به کل کشوراست و این کاربه قدری ارزشمند برای کل کشور است که امیدوارم نتیجه مطلوب آن را در آینده شاهد باشیم.

  • براي اطمينان، دفترچه به همراه داشته باشيد!

همتي معاون تامين اجتماعی در گفت‌وگو با همشهري: توصيه مي‌كنم تا زماني كه نسخه الكترونيك مراكز طرف قرارداد ما توسعه پيدا نكرده است دفترچه‌ها را همراه داشته باشند چراكه ممكن است برخي خدمت‌ها در اين مراكز و حتي مراكز ملكي در اين ايام امكان‌پذير نباشد و بيمه‌شدگان را به مراكز غيرملكي ارجاع دهيم اما تأكيد مي‌كنم كه در 80بيمارستان تأمين اجتماعي و 280مركز سرپايي‌مان در كشور و كلينيك‌هايمان به‌صورت الكترونيك خدمات ارائه خواهيم كرد و بيماران نياز نيست كه دفترچه‌هاي خود را در مراكز ملكي حتي شهرهاي محروم همراه داشته باشند البته قرار است اين كار تعميم پيدا كند به كل كشور.

کد خبر 365220

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha