سه‌شنبه ۲۲ آبان ۱۳۸۶ - ۱۵:۳۲
۰ نفر

مریم غفاری: در آغاز هفته بیماران کلیوی، می‌توان به خبرهای خوب توجه کرد، از جمله این‌که دستور‌العمل تجهیز مراکز جامع بیماران خاص که بیماران کلیوی را نیز شامل می‌شود، در وزارت بهداشت تدوین شده و تا 2 هفته دیگر اجرایی می‌شود.

شهرام نوروزی، معاون مرکز مدیریت پیوند و بیماری‌های خاص وزارت بهداشت با اعلام این خبر ‌گفت: تعداد این مراکز جامع، 15 قطب است که از این تعداد 3 مرکز در تهران و بقیه در  نقاط ‌ کشور راه اندازی می‌شود.

وی افزود: هدف از اجرای این طرح، ایجاد مراکز جامعی است که بیماران با مراجعه به آنها خدمات مورد نیاز خود را از ابتدا تا انتها در یک جا دریافت کنند و نیازی به مراجعه به چند مرکز مختلف برای تشخیص، درمان و بستری نداشته باشند.

به عبارت دیگر قرار است یک بیمار کلیوی، کلیه خدمات پروسه تشخیصی و درمانی اش را که شامل نوار قلبی، سنگ شکنی، سی تی اسکن، کاردیو گرافی، ‌ام آر‌  ای و... را به‌طور متمرکز در یک جا دریافت کند و بین مراکز مختلف در نقاط مختلف شهر سرگردان نشود.

در این طرح با استفاده از اعتبار 75 میلیارد تومانی که امسال برای بیماران خاص و صعب‌العلاج در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفته است، مراکز موجود بیماران خاص توسعه پیدا می‌کنند و درصورت لزوم دستگاه‌های جدید آزمایشگاهی، تشخیصی و درمانی برای آن‌ها خریداری می‌شود و داروخانه‌های این مراکز نیز تکمیل می‌شوند.

نوروزی افزود: در این مراکز علاوه بر خدمات تشخیصی و درمانی خدمات مشاوره و خدمات پاراکلینیکی نیز به بیماران ارائه خواهد شد اما با توجه به محدودیت‌های اعتباری بعید است بتوانیم این مراکز را در همه استان‌ها ایجاد کنیم، اما حداقل در 10 تا 15 استان کشور چنین مراکزی تجهیز و فعال می‌شوند.

معاون مرکز مدیریت پیوند و بیماری‌های خاص وزارت بهداشت اضافه کرد:‌ درباره دیالیز دغدغه‌ها متفاوت است زیرا یک بیمار دیالیز مراجعه ماهی یک‌بار یا 2 ماه یک‌بار ندارد بلکه باید هفته‌ای 2 تا 3بار دیالیز شود، بنابراین متمرکز کردن خدمات این بیماران در دستور کار نیست، بلکه برعکس تلاش می‌شود با توجه به پراکندگی این بیماران هر چه بیش‌تر خدمات دیالیز در کشور پراکنده و توزیع شود.

نوروزی با بیان این‌که در زمان حاضر 314 مرکز فعال دیالیز در کشور داریم که به صورت مراکز دولتی، خیریه یا خصوصی فعالیت می‌کنند و حدود 2600 دستگاه دیالیز در این مراکز فعال است و حدود 70 درصد آن دیالیز با بی‌کربنات است، گفت: سال گذشته حدود 450 دستگاه دیالیز در کشور اضافه شد و ایده‌آل ما این است که سالانه 500 دستگاه دیالیز جدید در کشور داشته باشیم، چون با توجه به نرخ رشد بیماران دیالیزی در کشور از سال بعد ما سالانه به 300 دستگاه نیاز داریم که وارد چرخه سامانه درمانی ما شوند. او البته تأکید کرد که تحقق این موارد بستگی به اعتبارات و بودجه تخصیصی از سوی دولت و افراد خیر دارد.

دستگاه دیالیز کم داریم

طبق آمار رسمی، در زمان حاضر حدود 14 هزار بیمار دیالیزی در کشور وجود دارند که در شرایط مطلوب به ازای هر 7/4 بیمار باید یک دستگاه دیالیز نصب شده داشته باشیم. بنابراین به حدود 3 هزار دستگاه دیالیز در زمان حاضر نیازمندیم در حالی که  اکنون حدود 2 هزار و 600 دستگاه دیالیز نصب شده‌در کشور وجود دارد.

ارائه این آمار درحالی است که معاون مرکز مدیریت پیوند و بیماری‌های خاص وزارت بهداشت اذعان کرد  که سال گذشته با استفاده از اعتبار متمرکز این مرکز 120 دستگاه دیالیز دیگر نیز خریداری شد اما چون این خرید در اواخر سال انجام شد در عمل نصب این دستگاه‌ها در سال 86 اتفاق می‌افتد که به زودی نصب می‌شوند.

نوروزی گفت: با توجه به تخصیص همین حدود اعتبار برای خرید دستگاه‌های دیالیز امسال نیز حداقل 120 دستگاه دیالیز دیگر خریداری می‌کنیم که بین مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه‌های علوم پزشکی توزیع می‌شوند، بنابراین امسال حداقل شاهد افزایش 240 دستگاه جدید دیالیز در کشور خواهیم بود، البته تلاش‌های دیگری نیز داریم تا تعداد بیشتری دستگاه خریداری کنیم، اما چون هنوز قطعی نیست، زمان اعلام آن را به بعد موکول می‌کنیم.

وی افزود: بنیاد امور بیماری‌های خاص نیز طبق روال هر ساله حتماً تعداد قابل توجهی دستگاه دیالیز را خریداری و نصب می‌کند که البته هنوز رقم آن را اعلام نکرده است. وی اضافه کرد:‌ با توجه به نرخ رشد بیماران دیالیزی نیاز کشور این است که سالی حدود 300 دستگاه دیالیز جدید در کشور اضافه شود که مجموعه دستگاه‌ها و سازمان‌های درگیر در تلاشند که این اتفاق بیفتد.

نوروزی در پاسخ به این سؤال همشهری که چرا برخی مراکز درمانی به‌رغم اینکه دستگاه‌های جدید دیالیز در آنها نصب شده است ولی همچنان از دستگاه‌های قدیمی استفاده می‌کنند؟ گفت: دستگاه‌های جدید بر اساس آخرین استانداردهای پزشکی خریداری شده‌اند و به محض نصب در مراکز درمانی قابل استفاده هستند و اگر در مرکزی خلاف این باشد ‌مراجعان مراتب را به مرکز مدیریت بیماری‌های خاص وزارت بهداشت اعلام کنند تا پیگیری شود.

بیماران دیالیزی 2 برابر می‌شوند

خبرهای خوش معاون مرکز مدیریت پیوند و بیماری‌های خاص وزارت بهداشت، درحالی است که مدیر عامل انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی در مورد 2 برابر شدن آمار بیماران دیالیزی کشور طی 5 سال آینده هشدار می‌دهد.

هاشم قاسمی در آستانه شروع هفته حمایت از بیماران کلیوی، با اعلام این خبر گفت: هم اکنون بیش از 15 هزار بیمار دیالیزی برای ادامه زندگی هفته‌ای 3 بار دیالیز می‌شوند و این در حالی است که بسیاری از افراد جامعه از بیماری حاد کلیوی خود اطلاع ندارند.

وی افزود: آمارهای علمی وزارت بهداشت بیانگر رشد سالانه 20 درصدی این بیماران در کشور است، بنابراین باید از امروز با احساس نگرانی جدی از رشد این روند به فکر چاره اساسی برای پیشگیری و کاهش آمار بیماران باشیم.

وی با بیان اینکه در تهران ماهانه 100 نفر به بیماران دیالیزی اضافه می‌شود، افزود: هم اکنون کمبود تخت و دستگاه دیالیزی برای بیماران جدید و همچنین معیوب بودن و کاهش امکانات از مهم‌ترین چالش‌های کنونی سد راه مسئولان وزارت بهداشت و انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی است؛ حال آنکه ظرفیت بسیاری از بخش‌های دیالیز به خاطر کمبود پرستار و نیروی متخصص در شیفت‌های کاری دوم و سوم کاملا خالی و بدون استفاده می‌ماند.

قاسمی در ادامه افزود: هم اکنون در طول روز ده‌ها نفر از بیماران دیالیزی در آستانه مرگ قرار دارند و اعضای خانواده‌شان برای پیدا کردن یک تخت و چندساعت دیالیز، سرگردان هستند. درصورتی که با مدیریت منسجم و برنامه‌ریزی صحیح و دلسوزانه می‌توان به راحتی مشکلات دیالیز و فشارهای روحی و روانی وارد شده به آنان را به حداقل رساند.

60درصد اهدا‌کنندگان کلیه زیر 30 سال هستند

مدیر عامل انجمن حمایت از بیماران کلیوی گفت: 60 درصد فروشندگان کلیه در کشور زیر
30 سال هستند و 30 درصد نیز افراد بین 30 تا 50 سال هستند.

قاسمی ‌افزود: بر اساس آمارگیری انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی در نیمه دوم سال گذشته، 60درصد فروشندگان کلیه در ایران‌ افراد زیر 30 سال هستند که علت اصلی فروش کلیه از سوی آن‌ها، فقر و مشکلات اقتصادی، تأمین هزینه‌های زندگی، بیکاری، اعتیاد، بدهکاری و تهیه مسکن است. 

وی اضافه کرد: با وجود این اکنون تعداد قابل توجهی بیمار دیالیزی در انتظار دریافت کلیه هستند و نجات جان آ‌ن‌ها نیازمند اقدام عاجل مسئولان بهداشتی و درمانی کشور است در غیراین صورت در آینده نه چندان دور این بیماران با مشکل جدی مواجه می‌شوند.

کد خبر 36522

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز