جمعه ۲۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۶
۰ نفر

همشهری آنلاین - سجاد میرزامهدی تهرانی: کمیک (Comics) یا تصاویر فکاهی یک راه واسط برای انتقال بصری ایده‌ها از طریق تصویر می‌باشد که اغلب با نوشته و یا اطلاعاتی بصری درآمیخته است.

کامیکس

کمیک‌ها از در کنار هم گذاشتن قطعات متوالی از تصاویر تشکیل شده و معمولاً در آن از ابزارهای نویسه‌ای چون بالون گفتار، شرح‌ها و افکت‌های صوتی (نام‌آوا) برای نشان دادن گفت‌وگوها، تعریف داستان و یا دیگر اطلاعات استفاده می‌شود.

عناصری چون اندازه یا جاگذاری قطعات، روند بیان داستان یا موضوع را کنترل می‌کند. نقاشی کارتونی و دیگر روش‌های تصویرگری شبیه به آن، از مرسوم‌ترین نقاشی‌ها در کامیکس هستند؛ فومتی حالتی است که از عکس استفاده می‌کنند. حالت‌های معمول کامیکس شامل داستان مصور، کارتون‌های سرمقاله‌ای، کارتون دهن‌بسته و کتاب مصور می‌شود. از اواخر قرن بیستم تاکنون، مجلدهای ضخیم‌تری چون رمان مصور و آلبوم‌های کمیک، تانکابون بیش از پیش متداول شده و کمیک اینترنتی آنلاین، نشو و نما پیدا کرده است.

تاریخ کمیک در فرهنگ‌های مختلف، مسیرهای متفاوتی را طی کرده است. دانشمندان بر این باورند که اولین کمیک به دوران ما قبل تاریخ و نقاشی‌های غار لاسکو بازمی‌گردد. تا اواسط قرن بیستم، کمیک در آمریکا، اروپای غربی (مخصوصا فرانسه و بلژیک) و ژاپن شکوفا شد. رد کامیکس در اروپا به کارتون‌های رودلفه تپفر در دههٔ ۱۸۳۰ بازگشته و با داستان‌های مصور موفقی چون ماجراهای تن‌تن و میلو در دههٔ ۱۹۲۰ رونق می‌گیرد. کمیک آمریکایی در اوایل قرن بیستم به عنوان رسانه‌های گروهی با ظهور داستان‌های مصور در روزنامه‌ها و بعدها کتاب‌های مصور مجله‌وار (دههٔ ۱۹۳۰۰)، پدیدار شد. رد کارتون و کمیک ژاپنی ("مانگا") به قرن سیزدهم بازمی‌گردد. داستان‌های مصور مدرن در قرن بیستم با تقلید از کمیک غربی ایجاد شده و تا دههٔ ۱۹۳۰ مجله‌های مصور و مجموعه کتاب‌ها معمول شدند. در عصر پس از جنگ جهانی دوم، کارتونیست‌هایی چون اوسامو تزوکا ظهور کردند که نقش مهمی در محبوبیت کمیک در میان ژاپنی‌ها داشتند.

کد خبر 365204

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha