پنجشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۵:۰۰
۰ نفر

مینا فرقانی: اگر شما هم از فعالان خیلی فعال در فضای مجازی باشید، در ایام نوروز «گوشی رو بذار کنار!»، «به آغوش خانواده برگرد!» و جملاتی از این دست را زیاد خواهید شنید.

سرگرمی

حق هم دارند! فضاي مجازي جايي نمي‌رود و اگر يادآورهاي (نوتيفيكيشن‌) اپليكيشن‌هايتان را كمي ديرتر چك كنيد، آنها از گوشي‌تان پر نمي‌كشند! پس مهماني‌هاي خانوادگي و جمع‌هاي صميمي را از دست ندهيد و كمال استفاده را از همنشيني با بستگان خود ببريد.

البته اين ساده‌ترين پيشنهاد است ولي مي‌توانيد به فراخور علاقه، سن و نياز اعضاي خانواده و خويشان خود، بعضي از مواردي را كه در اين صفحه مي‌آوريم، با آنها در ميان بگذاريد تا در بهره‌‌گيري از مزاياي فضاي مجازي سهيم شوند يا در جريان تفريحات عيدانه شما قرار بگيرند. البته مراقب باشيد صرفا برايشان مفيد واقع شويد و اعتياد خود را به آنها انتقال ندهيد!

  • خاطرات را «سريع» ارسال كنيد

اگر معمولا از مهماني‌هاي خانوادگي و صميمي، عكس و فيلم تهيه مي‌كنيد، حتما بعضي از حاضران و حتي غايبان آشنا مايلند عكس را داشته باشند. اگر فايل‌ها را در پيام‌رساني مانند تلگرام، براي متقاضيان بفرستيد، تلگرام به‌صورت خودجوش، حجم و درنتيجه كيفيت آنها را كاهش مي‌دهد تا پهناي باند كمتري مصرف كند؛ اگرچه به هر حال شما براي اين انتقال، نياز به اينترنت داريد! اما راه بهتري هم براي ارسال سريع فايل‌ها (اعم از عكس، فيلم، صوت، نرم‌افزار و...) وجود دارد:

استفاده از اپليكيشن‌هاي ارسال فايل‌هاي نصب‌شده مانند Zapya و SHAREit. با اين نرم‌افزارهاي كاربردي مي‌توانيد با سرعتي بسيار بالاتر از سرعت بلوتوث، فايل‌ها را در دستگاه‌هاي هوشمند و نيز ويندوزي ارسال و دريافت كنيد. توجه داشته باشيد كه لازم است هم فرستنده و هم دريافت‌كننده فايل، نرم‌افزار يكساني، در دستگاه خود نصب كرده باشند؛ به‌طور مثال، هر دو طرف از نرم افزار زاپيا استفاده كنند.

  • آلبوم ديجيتال بسازيد

آلبوم‌هاي ديجيتال را مي‌توانيد هم در دستگاه‌هاي هوشمند بسازيد و هم در كامپيوترهاي شخصي. در اينجا براي هر مورد، يك نمونه نرم‌افزار كاربردي معرفي مي‌كنيم:

  • الف) نرم‌افزار ويندوزي ساخت آلبوم ديجيتال

ازجمله نرم‌افزارهايي كه در ويندوزهاي XP، 7، 8 و 10 قابل نصب است، «PicturesToExe» را مي‌توان نام برد. با اين برنامه كاربردي مي‌توانيد عكس‌ها و فيلم‌هايتان را به فرمت‌هاي اجرايي (exe) تبديل كنيد. رابط گرافيكي زيبا و كاربري ساده اين ابزار به شما كمك مي‌كند در زماني كوتاه، روي عكس‌هاي مورد نظر خود افكت‌هاي متنوع و يادداشت‌هايي با فونت‌هاي زيبا قرار دهيد، عكس‌ها را بزرگنمايي كنيد يا بچرخانيد (rotate)، عكس‌هايتان را به‌طور حرفه‌اي ويرايش كنيد،

آهنگ موردعلاقه‌تان را روي تصاوير قرار دهيد، از عكس‌هاي دلخواه‌تان محافظ صفحه (screen saver) بسازيد، فايل‌هاي ويدئويي را در آلبوم‌تان قرار دهيد و... . يكي از مهم‌ترين مزاياي اين نرم‌افزار اين است كه با تمام كارت‌هاي گرافيكي سازگار است و مي‌توانيد آلبوم ساخته‌شده را در يك CD يا DVD كپي كنيد و به كساني كه در عكس‌ها حضور دارند هديه دهيد (البته اگر حريم‌هاي خانوادگي و شرعي حاضران در عكس‌‌ها را رعايت كرده‌ايد). با اين روش انتقال، ديگر نگران افشاي عكس‌ها در فضاي مجازي و افتادن آنها به‌دست هكرها نخواهيد بود.

  • ب) اپليكيشن اندرويدي ساخت آلبوم ديجيتال

در سال‌هاي اخير كه گوشي‌هاي تلفن همراه مجهز به دوربين شده‌اند، نرم‌افزارهاي حرفه‌اي و آماتوري زيادي براي ايجاد آلبوم‌هاي ديجيتال، طراحي و راهي بازار شده است. اگر مي‌خواهيد بدون انتقال عكس‌ها و فيلم‌ها به رايانه شخصي، از آنها آلبوم تهيه كنيد، نياز به اپليكيشن مناسبي خواهيد داشت. «Photo Grid» اپليكيشني است كه مي‌توانيد با استفاده از آن، روي عكس‌هايتان متن و شكلك اضافه كنيد؛ قاب‌ها و افكت‌‌هاي دلخواه انتخاب كنيد؛ روي فايل‌‌هاي ويدئويي، موسيقي موردعلاقه‌تان را قرار دهيد؛ عكس‌‌هايتان را ويرايش كنيد (چرخش، زوم، برش و...)؛ از عكس‌هاي موجود در گالري‌تان عكس‌‌هاي كولاژ (تركيبي) حرفه‌اي با ساختارهاي زيبا و خلاقانه بسازيد و... .

در نهايت مي‌توانيد با امكاني كه در اين برنامه كاربردي درنظر گرفته شده، آلبوم ساخته‌شده را در شبكه‌هاي اجتماعي و پيام‌رسان (مانند اينستاگرام، پيكاسا، توييتر، گوگل پلاس و...) با افرادي كه درنظر داريد به اشتراك بگذاريد. هرچند توصيه مي‌شود براي انتشار اطلاعات شخصي و محرمانه در فضاي‌مجازي يا ارسال اطلاعات از طريق اين فضا، حساسيت نشان دهيد و عواقب آن را درنظر داشته باشيد.

  • مسابقه‌‌هاي خانوادگي برگزار كنيد

يك بازي آنلاين و گروهي را روي دستگاه‌تان نصب كنيد، در آن حساب كاربري فعال كنيد و به اعضاي خانواده و بستگان‌تان هم پيشنهاد بدهيد به اين بازي وارد شوند. نام كاربري آنها را جست‌وجو كنيد و با آنها مسابقه بدهيد. حواس‌تان باشد برنامه‌اي را انتخاب كنيد كه تك‌نفره نباشد و حتما با مشاركت و رقابت ديگران انجام شود و مهم‌تر از همه، اعتيادآور نباشد و در پايان تعطيلات بتوانيد به راحتي آن را كنار بگذاريد. چه بهتر كه در كنار لذت مسابقه دادن با خويشان، چيزي هم از آن بازي ياد بگيريد. پيشنهاد ما اين است كه سراغ بازي‌هاي استراتژيك كه قدرت معتادسازي بالايي دارند و دنباله‌دار هستند، نرويد و خودتان و ديگران را در چاه نيندازيد. بازي ايراني Quiz of Kings مي‌تواند گزينه خوبي باشد كه در آن شما مي‌توانيد در رقابتي سؤال و جوابي از با هم بودن در فضاي مجازي لذت ببريد.

در كنار مسابقه بازي‌هاي رايانه‌اي، مي‌توانيد مسابقه خانوادگي «زيباترين عكس بهاري» در اينستاگرام، «بهترين آموخته نوروزي» و هر چيز ديگري كه ارزش يا دغدغه‌اي در آن نهفته‌ است برگزار كنيد و از رقابت و رفاقت با دوستان و عزيزان‌تان لذت ببريد. لزومي ندارد اين مسابقات حتما در فضاي مجازي برگزار شود. مي‌توانيد پاي رقابت را به فضاي واقعي هم باز كنيد.

  • مكان‌‌هاي تفريحي را به هم معرفي كنيد

اگر به محل زيبايي سفر كرده‌ايد، موزه جذابي را در ايام نوروز ديده‌ايد، فيلم خوبي را در سالن سينمايي تماشا كرده‌ايد و... خوب است اين تجربه را با عزيزان‌تان به اشتراك بگذاريد. براي اين منظور مي‌توانيد يك عكس از آن محيط را در صفحه اينستاگرام‌تان منتشر كنيد و نكات مهم و كليدي آن تفرجگاه، موزه، فيلم، نمايشگاه و... را بنويسيد و مكان (Location) آن را هم مشخص كنيد؛ يا در وبلاگ‌تان از اين تجربه حرف بزنيد و عكسي هم ذيل يادداشت‌‌تان قرار دهيد؛

قابليت «Location» تلگرام هم براي ارسال مختصات مكاني درنظر گرفته شده است و مي‌توانيد نشاني دقيق محل حضورتان‌ را براي مخاطب خود بفرستيد و در ادامه توضيحاتي برايش بنويسيد. اين مختصات در واقع يك لينك است كه در مرورگر گوشي شما يا نقشه‌هاي اينترنتي باز مي‌شود. به‌نظر مي‌‌رسد ارسال مختصات و نشاني دقيق محلي كه در آن حضور داريد، در روز سيزدهم فروردين كه قرار است به دل طبيعت و تفرجگاه‌هاي طبيعي خارج از شهر برويد بيشترين كاربرد را داشته باشد!

کد خبر 365088

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha