سه‌شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۴:۵۳
۰ نفر

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گلستان با بیان اینکه شرایط خلیج گرگان خوشایند نیست و سونامی ریزگردهای نمکی در راه گلستان است، گفت: اگر خلیج گرگان مرطوب نگه‌ داشته شود از خطر تعرض، زمین‌‌خواری و سوءاستفاده و همچنین تملک غیرقانونی افراد سودجو در امان خواهد ماند؛ علاوه بر این، رطوبت مانع از ایجاد گردوغبار و سونامی نمک در منطقه می‌شود.

خلیج گرگان

از سال گذشته موضوع پسروي آب درياي خزر و خشك شدن خليج گرگان به مسئله‌اي نگران‌كننده تبديل شد تا جايي كه در اسفندماه سال۹۴ اين موضوع در كارگروه ويژه مرز كشور مطرح و انجام مطالعات زيست‌محيطي و اكولوژيكي خليج گرگان بر عهده سازمان حفاظت از محيط‌زيست نهاده شد. انجام اين مطالعات تا بهمن‌ماه امسال به درازا كشيد و درنهايت ۱۰ بهمن امسال جلسه كميته ملي نجات خليج گرگان به ميزباني استانداري گلستان برگزار شد.

باگذشت بيش از يك‌ماه از اين جلسه، رضا مروتي، معاون هماهنگي امور عمراني استاندار گلستان، در گفت‌وگو با مهر، شرايط خليج گرگان را بحراني توصيف كرد و گفت: خليج گرگان سيكل مشخصي از قديم داشته و الان هم همان شرايط را دارد و آب آن به‌تناوب كم ‌و زياد مي‌شود.

مروتي خاطرنشان كرد: هم‌اكنون با رشد جمعيت، فناوري و استفاده بي‌رويه از سم و شوينده‌ها ميزان آلايندگي‌هاي خليج گرگان به‌مراتب بيشتر از گذشته است. به گفته وي، اگر در سال۱۳۵۵ آب خليج گرگان كمتر از شرايط فعلي بوده اما آن زمان حجم سموم، شوينده‌ها و مواد شيميايي واردشده به خليج كم بوده است. خليج گرگان بهترين مكان براي تخمگذاري ماهي‌هاي درياي خزر است و نبايد به‌آساني دستخوش تغيير شود.

کد خبر 365016

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha