در اقدامی کم‌سابقه طی سال‌های اخیر روز گذشته دولت هلند با لغو مجوز فرود هواپیمای وزیر امور خارجه ترکیه، ارشدترین مقام دیپلماتیک آنکارا را به این کشور راه نداد.

ترکیه

در مقابل مقام‌هاي تركيه، هلند و ساير كشورهاي اروپايي مخالف خود را حامي تروريسم‌ خوانده‌ و تهديد به تحريم آنها كرده‌اند.قرار بود مولود چاووش‌اوغلو در مراسمي براي حمايت از رأي مثبت به همه‌پرسي اصلاح قانون اساسي و تبديل نظام سياسي تركيه به رياستي در شهر روتردام سخنراني كند كه اين مسئله باعث بالا‌گرفتن تنش‌ها ميان 2كشور شد.

دولت هلند پيش از اين مخالفت خود را با برگزاري مراسم تبليغاتي از سوي چاووش‌اوغلو اعلام كرده بود اما مقام‌هاي تركيه به اين مسئله بي‌اعتنايي كردند. وزير امور خارجه تركيه كه روز گذشته هواپيمايش نتوانست در هلند فرود بيايد در گفت‌وگو با سي‌ان‌ان تهديد كرده كه اين اقدام با تحريم‌هاي شديد اقتصادي و سياسي از سوي آنكارا پاسخ داده خواهد شد.

مقام‌هاي تركيه در تلاش هستند با سفر به كشورهاي اروپايي، اتباع اين كشور را به دادن رأي مثبت در اين همه‌پرسي كه 27فروردين سال‌96 برگزار مي‌شود، تشويق كنند. اتباع تركيه در بسياري از كشورهاي اروپايي مثل آلمان و هلند مي‌توانند در اين همه‌پرسي شركت كنند و دولت تركيه با اعزام وزراي اين كشور در تلاش است تا آراي آنها را به‌دست بياورد. درصورت تغيير قانون اساسي تركيه، نظام اين كشور از پارلماني به رياست‌جمهوري تغيير كرده و رئيس‌جمهور تمام اختيارات و قدرت را به‌دست خواهد گرفت.

پيش از اين تركيه با آلمان و اتريش هم تنش‌هاي مشابهي بر سر اين مسئله داشت. پيش از اين سخنراني وزير دادگستري تركيه در شهرهاي گاگناو، كلن و فِرِشن آلمان از سوي دولت اين كشور لغو شده بود. به ‌دنبال اين ماجرا اردوغان مقام‌هاي آلمان را به‌دليل لغو تجمع‌هاي انتخاباتي به داشتن «رفتاري مانند نازي‌ها» متهم كرد. تخمين زده مي‌شود كه 3ميليون مهاجر تبعه تركيه در آلمان زندگي مي‌كنند. علاوه بر اين بازداشت يك خبرنگار تركي آلماني در تركيه به تنش ميان 2كشور دامن زده است. اتريش هم اقدام مشابهي داشته و از نشست‌هاي تبليغاتي براي اين همه‌پرسي جلوگيري كرده است.

  • بحران در رابطه با اتحاديه اروپا

كريستيان كرن، صدراعظم اتريش پيشنهاد كرده كه به‌منظور جلوگيري از زير فشار قرار گرفتن جداگانه كشورهاي اروپايي از سوي تركيه، مبارزات انتخاباتي اين كشور در سراسر اتحاديه اروپا ممنوع شود. اتريش مانند كشورهاي اروپايي ديگر دولت تركيه را به نقض حقوق بشر و زير پاگذاشتن اصول اوليه دمكراسي متهم كرده است.

مقام‌هاي اتحاديه اروپا طي ماه‌هاي گذشته و پس از كودتاي نافرجام تركيه، آنكارا را به‌خاطر سركوب شديد مخالفان، بازداشت خبرنگاران و تعطيلي رسانه‌ها ‌مورد انتقاد قرار داده‌اند. اين احتمال وجود دارد كه با افزايش بحران ميان اتحاديه اروپا و تركيه به‌صورت كلي مذاكرات پيوستن آنكارا به اين اتحاديه براي هميشه به فراموشي سپرده شود. همچنين با تهديدهاي آنكارا ممكن است كمك مالي 4.5ميليارد يورويي اروپا به تركيه، براي مقدمات پيوستن اين كشور به اتحاديه اروپا قطع شود.

  • خط و نشان‌هاي تركيه

روز گذشته به‌دنبال ممنوعيت نشستن هواپيماي وزير امور خارجه تركيه، رجب طيب اردوغان، رئيس‌جمهور اين كشور دولت هلند را «فاشيست و پس‌مانده نازي‌ها» خواند. اردوغان كه بيشترين نفع را از رأي مثبت به همه‌پرسي مي‌برد، گفت: هموطنان من توطئه شما را در 16آوريل بر هم خواهند زد. تا آنجا كه مي‌توانيد تروريست‌ها را تغذيه كنيد اما عواقب همه اين اقدامات به سوي شما بازخواهدگشت. از اين پس ببينيم هواپيماهاي هلند چگونه به تركيه خواهند آمد؟

مولود چاووش‌اوغلو، وزير خارجه تركيه در مصاحبه با شبكه تلويزيوني سي‌ان‌ان ترك با اعلام اينكه هلند اتباع تركيه را به گروگان گرفته گفت: آنها طرفدار كمپين «نه» هستند؛ زيرا درصورتي كه رأي آري در صندوق‌هاي رأي اكثريت باشد، تركيه قدرتمندتر، مستقل‌تر و با‌ثبات‌تر خواهد بود.

کد خبر 364709

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha