روزهای طلایی گردشگری ایران آرام‌آرام آغاز شده و اکنون علاوه بر اذعان رسانه‌های بزرگ جهان همچون سی‌ان‌ان و بی‌بی‌سی و روزنامه‌های بزرگی همچون گاردین و نیویورک تایمز بر تبدیل‌شدن ایران به مقصد جدید گردشگری جهان، شبکه الجزیره نیز در تازه‌ترین بررسی‌های خود ایران را در ردیف کشورهای آسان برای سفر اعلام کرد.

براساس آنچه الجزيره اعلام كرده است آسان بودن سفر به يك كشور بستگي به اعتبار جهاني پاسپورت كشورهاي مختلف و اجازه ورود آسان به اتباع ديگر كشورها براي بازديد از جاذبه‌هاي گردشگري يك كشور دارد؛ به‌عنوان مثال كشورهاي كامبوج و ماداگاسكار اجازه ورود آسان هر گردشگر خارجي را به كشور خود مي‌دهند اما در مقابل كشورهايي مانند تركمنستان، افغانستان و سومالي بسيار سختگيرانه با گردشگران خارجي كه قصد ورود به كشورشان را داشته باشند برخورد مي‌كنند.

در بررسي‌هاي اخير الجزيره مشخص شده كه ايران از قاعده ورود سختگيرانه گردشگران به كشور مستثنا شده و در جدول ورود گردشگران خارجي به كشور به رنگ سبز پررنگ درآمده است. اين رنگ نشانه كشورهايي است كه سفر به آنها نه آسان كه بسيار آسان شده است.

  • رشد 10درصدي گردشگران ورودي

براساس آمارهاي رسمي در سال 94، 5ميليون و ۲۵۰ هزار گردشگر خارجي به ايران سفر كرده‌اند. ايران همچنين از سال 91تا 94با رشد 10درصدي ورود گردشگر خارجي به كشور مواجه شد اما در نيمه نخست امسال با كاهش اندك در ورود گردشگر خارجي روبه‌رو بود.

براساس جدول منتشر شده توسط سايت الجزيره، ايران، تركيه، نپال، بنگلادش، لائوس، كامبوج، فيليپين، اندونزي، موزامبيك، تانزانيا، اوگاندا، كنيا، موريتاني، توگو، نيكاراگوئه، هندوراس، گينه بيسائو، جيبوتي و اكوادور در رديف كشورهايي قرار دارند كه سفر به آنها بسيار آسان است.

اردن، مصر، سنگال، زيمبابوه، زامبيا، مالاوي، بوتسوآنا، كاستاريكا، كره‌جنوبي، هند و بوتان نيز در رديف كشورهايي قرار گرفته‌اند كه سفر به آنها نه بسيار آسان كه آسان است و با رنگ سبز كمرنگ مشخص شده‌اند.

در جدول منتشر شده در شبكه الجزيره كشورهاي اروپايي، آفريقاي جنوبي، آمريكاي لاتين غيراز اكوادور، گواتمالا و هندوراس نيز در رديف كشورهايي قرار دارند كه سفر به آنها اندكي سخت است. اين كشورها به رنگ زرد نمايش داده شده‌اند.

همچنين براساس ارزيابي‌ها، سفر به استراليا، روسيه، سوريه، عمان، آمريكاي شمالي، غنا، اتيوپي، ويتنام، ژاپن، نيوزيلند و كانادا كشورهايي اعلام شده‌اند كه با رنگ قهوه‌اي مشخص شده و سفر به آنها سخت است.

در ارزيابي شبكه الجزيره اما كشورهايي همچون عربستان، كشورهاي آفريقاي شمالي، يمن، عراق، تركمنستان، آذربايجان، پاكستان، ازبكستان، چين، مغولستان و برمه نيز به‌عنوان كشورهايي اعلام شده‌اند كه براساس 2شاخص پاسپورت و رواديد با سفر بسيار سختگيرانه برخورد كرده‌اند و سفر به آنها براي گردشگران بسيار دشوار است. اين كشورها در جدول سفر به رنگ قرمز نمايش داده شده‌اند.

کد خبر 364589

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha