مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۷
۰ نفر

الهام مصدقی‌راد: ۲۳ بهمن‌ماه و با نظر فرمانداری تهران، طرح جمع‌آوری و جذب کودکان متکدی پایتخت توسط شهرداری آغاز شد.

تکدیگری

طي گزارش‌هاي اعلام شده از سوي شهرداري و بهزيستي، آمار كودكان متكدي در ماه‌هاي اخير و به‌ويژه بعد از جمع‌آوري متكديان بزرگسال، افزايش يافت و فرمانداري تصميم گرفت از قدرت قانوني بهزيستي در ورود به حوزه كودكان و توانايي و فعاليت شهرداري در جمع‌آوري و جذب متكديان و آسيب‌ديدگان بزرگسال، دركنار هم استفاده كند.

  • هدف طرح، جمع‌آوري صرف نيست

از نخستين روز اجراي اين طرح تاكنون 106 كودك متكدي توسط گشت‌هاي شهرداري جذب و به بهزيستي ارجاع داده‌شده‌اند كه 79درصد پسر، 21درصد دختر و درمجموع 54.71درصدشان اتباع غيرايراني هستند. تعداد كودكان متكدي در شهر، بيش از اين آمار است اما غالب كودكاني كه هدف جمع‌آوري در اين طرح هستند مورد سوءاستفاده قرار مي‌گيرند يا از جانب باندهاي تكديگري و يا در مواردي از سوي خانواده. حسن غلامي قائم‌مقام اجتماعي سازمان خدمات اجتماعي به همشهري مي‌گويد: «اگر بخواهيم همه كودكان متكدي را جمع‌آوري كنيم روزانه آماري بين 200 تا 300نفر خواهيم داشت اما هدف ما جمع‌آوري صرف نيست.»

در هر خودروي گشت شهرداري 2مددكار اجتماعي متعلق به بهزيستي و شهرداري تهران حضور دارند. اين مددكاران بعد از مشاهده كودك متكدي با او صحبت كرده و بعد از اطمينان از اينكه از سوي باند يا خانواده مورد سوءاستفاده قرار مي‌گيرد، سوار خودروي طرح‌دار شهرداري كرده و به بهزيستي تحويل مي‌دهند.

از اين كودكان در خودروها نيز پذيرايي شده و با آرامي برخورد مي‌شود تا دچار وحشت نشده و اعتماد ميان آنها و مددكاران شكل بگيرد. فاكتورهايي در مورد تشخيص و شناسايي وضعيت كودك مبني بر مورد سوءاستفاده قرار گرفتن يا نگرفتن وجود دارد كه به تصميم قطعي و نهايي مددكاران كمك مي‌كند. اعلام اين فاكتورها به‌دليل تأثير در تغيير رفتار باندها و سوءاستفاده‌كنندگان، ممكن نيست.

  • لزوم حمايت از خانواده كودكان متكدي

كارشناسان اين حوزه معتقدند بسياري از اين كودكان چرخ اقتصاد‌ خانواده‌هاي بي‌بضاعتشان را مي‌‌چرخانند كه اگر جمع‌آوري شوند فشار مضاعفي به خانواده وارد مي‌شود به همين دليل رويكردي كه در چندسال اخير چه در شهرداري و چه در بهزيستي مورد توجه قرار گرفته آموزش مهارت‌هاي تحصيلي و اجتماعي به اين كودكان در ساعات كاري‌شان است تا آسيب كمتري متوجه‌شان شود.

اما بخش ديگري از اين كودكان كه زيرنظرباندها فعاليت كرده و يا واقعا از سوي خانواده مورد سوءاستفاده قرار مي‌گيرند شرايط ديگري دارند و بعد از ارجاع به بهزيستي در مورد حضور موقت يا دائمشان در مراكز تصميم‌گيري مي‌شود. خانواده كودكان متكدي كه براي رفع نيازمالي به اين كار مشغولند تحت حمايت مراكز دولتي و سازمان‌هاي مردم‌نهاد قرار مي‌گيرند.

به‌گفته حسن سراج مديربهزيستي شهر تهران اگر اين حمايت انجام نشود دوباره كودكان آنها به چرخه تكديگري و آسيب وارد خواهند شد. وي به همشهري مي‌گويد: «شرط ورود ما به اين طرح، حمايت از خانواده‌هاي آسيب‌ديده است. وزارت رفاه در 2سال اخير ورود جدي به اين حوزه داشته، سازمان‌هاي مردم‌نهاد نيز همكاري بسيار خوبي براي اجراي طرح حمايت از خانواده و آموزش به كودكان دارند و موظف شده‌اند اوضاع خانواده و دليل اصلي تكديگري كودك را پيگيري كنند.»

جدول

کد خبر 364467

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha