مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: ناسا خود را برای پرتاب سردترین تکه زمین به فضا آماده می‌کند، لابراتوار سرد اتمی،‌ جایی که قرار است در آن فضانوردان به انجام آزمایش‌هایی بی‌سابقه بپردازند.

ایستگاه فضایی

براساس گزارش ساينس الرت،‌اين آزمايشگاه كه قرار است دمايي 100 ميليون برابر سردتر از اعماق فضا داشته باشد،‌به همراه راكت اسپيس‌ايكس به ايستگاه فضايي بين‌المللي فرستاده خواهد شد به اين اميد كه بتواند پديده‌هاي ناشناخته فيزيكي را در دماي ميلياردها درجه زير صفر آشكار سازد. 

به گفته رابرت تامپسون از لابراتوار پيش‌رانش جت ناسا، مطالعه روي اتم‌هايي كه در چنين دمايي و در شرايط خلاء منجمد مي‌شوند مي‌تواند درك انسان را از ماده و طبيعت بنيادين گرانش تغيير دهد و ديدگاهي جديد نسبت به واقعيت انرژي تاريك و جاذبه خلق كند.

سردترين تكه زمين، درواقع جعبه‌اي به اندازه يخدان است كه به ليزر،‌يك مخزن خلاء و يك چاقوي الكترومغناطيسي براي بي‌حركت كردن ذرات مجهز است. تجهيزات در مراحل پاياني ساخت قرار دارند و قرار است اين ماموريت در ماه آگوست آغاز شود.

قرار است اين لابراتوار در ايستگاه فضايي بين‌المللي از گازي از ذرات پر شود، تا محققان در شرايط خلاء حاكم در فضا بتوانند پديده‌هاي كوانتومي را شاهد باشند كه مشاهده آنها روي زمين غيرممكن است. يكي از حالتهاي غريب ماده به نام چگالش بوز-اينشتين از جمله مواردي است كه در اين آزمايش روي آن تمركز ويژه‌اي وجود دارد. در اين حالت ابرسيالي، اتم‌ها به حالتي مرموز از امواج تبديل مي‌شوند كه هرگز در لابراتورا‌هاي اتم‌هاي سرد مشاهده نشده‌اند.

از آنجايي كه اين حالت از هيچ چسبندگي برخوردار نيست، اتم‌ها بدون كوچكترين اصطكاكي حركت مي‌كنند. اگر آب از چنين ويژگي ابرسيالي برخوردار باشد و آن را درون ليوان بچرخانيد، آب براي هميشه به چرخشش درون ليوان ادامه خواهد‌داد.

درك بهتر اين حالت مي‌تواند به ساخت حسگرها، تلسكوپ‌ها و ساعت‌هاي اتمي دقيق‌تر كمك كندو سرعت حركت ساخت اولين رايانه كوانتومي جهان را نيز تشديد كند.

کد خبر 364424

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha