معاون میراث فرهنگی در پانزدهمین گردهمایی سالانه باستان‌شناسی ایران با انتقاد از برخی سازمان‌ها و ارگان‌ها به‌دلیل اجرای طرح‌های عمرانی بدون استعلام از سازمان میراث فرهنگی و تخریب آثار تاریخی گفت: انرژی بسیاری از همکاران ما صرف کاوش‌های نجات‌بخشی می‌شود.

سدسازی

او با تاكيد بر اهميت كاوش‌هاي باستان‌شناسي در ايران گفت: متاسفانه بسیاری از مکان‌ها را به‌درستی نمی‌شناسیم و به این دلیل نمی‌توانیم به‌خوبی و به‌موقع جلوی برخی تخریب‌ها را برای حفظ آثار تاریخی بگیریم.

طالبيان با اشاره به اینکه ایران، کشوری در حال‌ توسعه در زمینه‌های مختلف از جمله حوزه‌آب، جاده‌سازی، کشاورزی و صنعتی است، گفت: معاونت میراث‌فرهنگی هر روز با جریان‌های مختلف توسعه روبه‌رو است و برخی از آنها به حوزه باستان‌شناسی ارجاع داده می‌شود.

معاون ميراث فرهنگي، با اشاره به تلاش‌ها برای تهیه اطلس باستان‌شناسی کشور گفت: کار، بسیار گسترده است و گاه کارشناسان در پاسخ به یک استعلام از نبود آثار تاریخی در محلی خبر می‌دهند؛ درحالی‌که در روند کار، آثار تاريخي یافت می‌شود. وي تصریح کرد: در برخی موارد سازمان‌ها و ارگان‌ها پيش از شروع طرح‌های عمرانی، از سازمان میراث‌فرهنگی استعلام نمی‌کنند؛ در حالی که براساس قانون، سازمان‌ها و ارگان‌ها موظف هستند قبل از هر اقدامی از سازمان میراث‌فرهنگی استعلام بگيرند.

حميده چوبك، رئيس پژوهشكده باستان‌شناسی پژوهشگاه ميراث و گردشگري نيز در پانزدهمين همايش باستان‌شناسي ايران رواج گنج‌یابی و تبلیغ گسترده فلزياب در فضاي مجازی را یکی از مهم‌ترین چالش‌های باستان‌شناسی امروز كشور و عامل تهديد محوطه‌های تاریخی خواند و گفت: ضرورت پیش‌بینی مجازات برای متعرضان به میراث فرهنگی و حفاظت از میراث باستان‌شناسی کشور در جریان طرح‌های عمرانی و توسعه‌ای نيز چالش پیش روی پژوهش‌های باستان‌شناسی کشور است که با وجود تأکید قانون بر لزوم استعلام از سازمان میراث‌فرهنگ همچنان محوطه‌های باستانی را تهدید می‌کند. او افزود: طرح‌های عمرانی و توسعه‌ای خرد و کلان، از لوله‌کشی آب و گاز گرفته تا طرح‌های بزرگ سدسازی و راهسازی چالش مهم حوزه باستان‌شناسي ايران است كه محوطه‌های باستان‌شناسی گسترده ناشناخته و شناخته شده نهفته در خاک را تهديد مي كنند.

کد خبر 364234

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha