دوشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: ادعای اردوغان مبنی بر اینکه «دوران نازی‌ها در آلمان سپری نشده است»، خشم و رنجش سیاستمداران آلمان را برانگیخته است. حال مناسبات دو کشور به تیرگی گراییده است.

واکنش ‌تند سیاستمداران آلمان به اظهارات اردوغان

به گزارش دويچه وله، مقایسه دولت کنونی آلمان با دولت ناسیونال سوسیالیست‌ها (دولت نازی‌ها) توسط رجب طیب اردوغان، اعتراض سیاستمداران آلمان را در پی داشته است. برخی از آن‌ها آشکارا خواستار عذرخواهی اردوغان شده‌اند. وزیر دادگستری آلمان، هایکو ماس در برنامه مناظره تلویزیونی شبکه یک آلمان، ARD این اظهارات را «اظهاراتی ننگ‌آور، ابلهانه و غیرقابل قبول» نامید و به‌شدت رد کرد.

دیگر سیاستمداران آلمان نیز در برابر اظهارات اخیر اردوغان واکنش‌های تندی از خود نشان داده‌اند. دبیرکل حزب سوسیال مسیحی آلمان، آندره‌اس شویر نیز این سخنان اردوغان را نشانه «قاطی کردن دیکتاتور» دانسته و رسما خواستار عذرخواهی اردوغان شده است.

  • شروع ماجرا

به موازات بازداشت دنیز یوجل، خبرنگار ترک‌تبار روزنامه "دی ولت" آلمان، مسائل دیگری نیز به تیرگی مناسبات دو کشور ترکیه و آلمان دامن زده‌اند.

ظرف روزهای گذشته، برنامه‌های سخنرانی وزیران دولت اردوغان به درخواست سازمان‌دهندگان و شهرداری‌های آلمان لغو شده بودند. علت لغو این سخنرانی‌ها عمدتا نگرانی‌های امنیتی اعلام شده است.

در واکنش به لغو این سخنرانی‌ها، اردوغان رفتار دولت کنونی آلمان را مشابه رفتار دولت نازی‌ها در گذشته خواند. ساعاتی پس از آن، اردوغان حتی قدمی فراتر رفت و مدعی شد: «من گمان می‌کردم که دوران ناسیونال سوسیالیسم در آلمان سپری شده است، اما این دوران کماکان ادامه دارد.» این سخنان تند اردوغان توسط خبرگزاری دولتی آنادولو منتشر شده است.

اردوغان درباره لغو سخنرانی‌ها گفت: «من اگر بخواهم، فردا به آلمان می‌آیم. اگر، شما به من اجازه ورود یا اجازه سخنرانی ندهید، من شورش به پا خواهم کرد.»

نماینده حزب چپ‌ها، سویم دگدلن درباره اظهارات اروغان گفته است: «اگر چیزی بخواهد یادآور فاشیسم باشد، آن چیز، همان شیوه‌ای است که اردوغان در پیش گرفته، یعنی حذف خبرنگاران، تحمیل سکوت به رسانه‌ها و اپوزیسیون، در پیش گرفتن سیاست خشن و سرکوبگرانه و همزمان تلاش برای پاکسازی دستگاه دولتی و نفرت‌پراکنی.»

  • نظام رئیس‌جمهوری محور

دولت ترکیه و شخص اردوغان تصمیم دارند با اصلاح ساختار سیاسی آن کشور، نظامی رئیس جمهوری محور ایجاد کنند. چنین نظامی به معنی افزایش قابل ملاحظه قدرت اردوغان و کاهش نقش مجلس آن کشور است.

قرار است روز ۱۶ آوریل در همین رابطه رفراندومی برگزار شود. ترک‌های ساکن کشورهای دیگر نیز در این رفراندوم حق رای دارند. و از آن جمله ترک‌های ساکن آلمان که تعدادشان بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر است.

رهبر فراکسیون حزب دموکرات مسیحی آلمان، فولکر کاودر در گفت‌وگو با شبکه تلویویونی یک آلمان از اظهارات اردوغان انتقاد کرده و رفتار او را به عنوان رهبر یکی از کشورهای عضو ناتو غیرقابل قبول دانسته است. رهبر فراکسیون حزب چپ‌های آلمان، دیتمار بارتش نیز خواستار توقف ارسال تسلیحات و کمک‌های اتحادیه اروپا به ترکیه شده است. از آن گذشته او از دولت آلمان خواسته است سربازان آلمانی مستقر در پایگاه هوایی اینجرلیک را از ترکیه خارج کند.

قرار است این هفته، وزیر امور خارجه ترکیه، مولود چاووش‌اوغلو برای دیدار و گفت‌وگو با همتای آلمانی خود، زیگمار گابریل به آلمان بیاید. وزیر امور خارجه آلمان خواستار رفع تنش در مناسبات بین دو کشور شده و گفته است: «ما نمی‌بایست اجازه دهیم بنیان‌های مناسبات دوستانه بین دو کشور نابود شوند.»

حال نتیجه دیدار وزیران امور خارجه دو کشور در کانون توجه رسانه‌ها و دولت‌های دو کشور قرار دارد.

کد خبر 364184

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha