فریبا خانی: انگار من در فضایی افسانه‌ای هستم. جایی که اسب‌های زیبایی در یک فضای لایتناهی در حال دویدن هستند. پاهایشان روی زمین نیست. صدای پایشان را نمی‌شنوی، اما گله‌ی اسب‌ها می‌تازند و می‌روند.

من انگار در يك روستاي زيبا هستم؛ روستايي ويژه، جايي كه صورت زنان نيمه‌كاره نقاشي‌شده است. جايي كه كوزه‌هاي پر از آب گوارا هست و خانه‌ها و دشت‌هاي وسيع.

من انگار در يك سرزمين افسانه‌اي هستم كه خروس‌هايش نه روي زمين‌اند نه در آسمان. زيبا مي‌خوانند و زيبا مي‌پرند با پرهاي پر و تاج‌هاي سرخ.

اين‌روزها اگر مي‌خواهي در چنين فضاي افسانه‌اي باشيد، حتماً سري به «آرت‌سنتر» بزنيد. نمايشگاه مروري بر آثار پيشگامان هنر نوين ايران، نمايشگاهي از كارهاي «محمدعلي ترقي‌جاه» در آن‌جا برپاست.

در معرفي اين نمايشگاه مي‌خوانيم: «در نقاشي‌هاي ترقي‌جاه نه زمين هست، نه سنگيني و ضخامت. همه‌چيز سبك‌بال و رها است. آن‌چه در فضاي كلي نقاشي غالب است فضاي شخصي نقاش است.»

 محمدعلي ترقي‌جاه در سال 1322خورشيدي به دنيا آمد و در سال ۱۳۸۹ وقتی‌ که تازه از نمایشگاه موفق خود در سوئیس به ایران بازگشته بود، در سن ۶۷ سالگی درگذشت.

از سال ۱۳۶۰ سبک خاص خود را که مشخصه‌اش اسب‌های تجرید یافته بود پایه نهاد که بارزترین نشان هنری وی شد. پس از آن، موزه‌ي بین‌المللی هنر قرن ۲۱ آمریکا (TIMOTCA) آثار او را به‌عنوان نماینده‌ي هنر ایران انتخاب کرد.

برخی از آثار وی در موزه‌ي هنرهای معاصر تهران، موزه‌ي هنرهای مدرن شارجه، موزه‌ي روتردام و موزه‌ي وِرِلد هلند موجود است. گفتني است در اين نمايشگاه ده‌ها اثر از اين هنرمند به نمايش در آمده است؛ تابلوهايي با رنگ‌هاي اخرايي، زرد و اُكر در زمينه‌اي سيال و زيبا.

به گزارش روابط‌عمومي آرت‌سنتر، مجید ملانوروزی، مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در افتتاحیه‌ي این نمایشگاه، درباره‌ي زنده‌یاد ترقی‌جاه و آثار او گفت:

«ترقی‌جاه از هنرمندانی است که واقعاً ردپای نگارگری ایرانی را در کارهایش با زباني کاملاً معاصر و امروزی می‌توان دید. اسب‌های نقاشي‌هاي شاهنامه‌ي شاه‌طهماسب و یا شاهنامه‌ي بایسنقری را می‌توان در آثار ايشان دید؛ البته با ترکیبی نو. همان اسب‌های سیال با فضایي آسمانی که پاهایشان هم روی زمین نیست و با رنگ‌های اخرایی که کاملاً ویژه‌ي ایران است و آقای ترقی‌جاه توانست خیلی زود هم زبان جهانی پیدا کند و هم کارش ایرانی باشد.»

در اين نمايشگاه يك فيلم مستند هم به نمايش در مي‌آيد كه مي‌تواني آن را ببيني و با شخصيت اين هنرمند بيش‌تر آشنا شوي. اين فيلم را «فريور حمزه‌اي» ساخته است.

این نمایشگاه تا 10 اسفند 95 ادامه خواهد داشت و علاقه‌مندان مي‌توانند برای دیدن اين آثار، همه‌روزه از ساعت 11و30 تا20و30 دقيقه به نشانی بلوار اندرزگو، خیابان سلیمی شمالی، شماره‌ي 145، آرت‌سنتر باغ (باغ انجمن خوشنویسان) مراجعه کنند.

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha