کرم حلزون، روغن‌پالم، خمیر مرغ و حالا « روغن‌های جامد سالم» تقریبا هر از گاهی یکی از مواد بهداشتی- ‌غذایی که همیشه با آن سروکار داشتیم، حاشیه‌ساز می‌شود و سازمان غذاودارو به صرافت می‌افتد تا درباره آن اطلاع‌رسانی‌کند.

به گزارش همشهري، رئيس سازمان غذا و دارو درباره تبليغ محصولي جديد تحت عنوان «روغن جامد سالم» گفت كه كسي حق ندارد روغن را با عنوان روغن سالم تبليغ كند. روغن جامد مي‌تواند تبليغ شود، اما تبليغ روغن جامد سالم ممنوع است.
دكتر رسول ديناروند به ايسنا گفت: بايد توجه كرد كه انجماد روغن‌هاي جامد مصرف خانوار در ايران، با اسيدچرب ترانس انجام مي‌شود. اين در حالي است كه بعد از سختگيري‌هايي كه سازمان غذا و دارو درباره ميزان اسيدچرب ترانس انجام داد، اكنون سقف اسيد چرب ترانس مجاز در روغن‌ها را 2درصد قرار داده‌ايم.

وي افزود: بر اين اساس ميزان اسيدچرب ترانس اين روغن جامد هم زير 2درصد است و چنين اقدامي بسيار ارزشمند است. در عين حال اطمينان مي‌دهم كه به‌زودي ميزان اسيدچرب ترانس همه روغن‌هاي جامد مورد مصرف خانوار حداكثر يك درصد مي‌شود، ما اين را از توليدكنندگان خواسته‌ايم. در نهايت هم ميزان اين ماده در روغن‌هاي جامد به صفر خواهد رسيد.

رئيس سازمان غذا و دارو با بيان اينكه كاهش ميزان اسيدچرب ترانس به زير يك درصد در روغن‌هاي جامد گامي مثبت در كشور است، ادامه داد: بايد توجه كرد كه روغن جامد بودن به‌خودي خود موضوعي منفي نيست، بلكه ما مخالف روغن جامد هستيم؛ چون ميزان اسيدچرب ترانس آن بالاست. حال اگر كسي بتواند روغن را بدون اسيدچرب ترانس به شكل نيمه‌جامد يا جامد درآورد اشكالي ندارد و كار مناسبي است.

  • چه‌كسي مسئول اعلام كالاهاي آسيب‌رسان است؟

سازمان غذاودارو تلاش‌هاي موردي زيادي در معرفي كالاهاي آسيب‌رسان داشته اما شگفت‌انگيز اين است كه از لحاظ قانوني هيچ الزامي براي اعلام عمومي آن ندارد!

وزارت بهداشت به موجب بند الف ماده 37برنامه پنجم موظف است ليست كالاها و خدمات آسيب‌رسان به سلامتي را به‌طور رسمي، سالانه منتشر كند و به تناوب آن را به روز رساني‌كند. به موجب همين ماده قانوني، تبليغ هر نوع خدمات و كالايي كه در اين ليست باشد از صداوسيما، جرايد عمومي و ساير رسانه‌ها ممنوع بوده و تخلف محسوب مي‌شود و مستوجب جريمه نيز است. با اين حال، آخرين بار اين ليست به‌طور رسمي در 29ارديبهشت‌ماه 92منتشر شده؛ يعني در آخرين روزهاي دولت قبل.

ديناروند چندي قبل در گفت‌وگو با همشهري با بيان اينكه سازمان غذاودارو اين ليست را تهيه كرده اما نمي‌تواند آن‌را به‌صورت عمومي منتشر كند، گفت: «دبيرخانه‌اي كه بنا بر قانون برنامه پنجم براي اعلام عمومي‌كالاهاي مضر، تشكيل شده در معاونت بهداشت وزارت بهداشت قرار دارد و مسئوليت اعلام فهرست كالاهاي آسيب‌رسان نيز بر عهده همين معاونت قرار گرفته است.»

وي از مكاتبه با وزير بهداشت در اين رابطه نيز خبر داد و گفت: «در سال 93، از وزير محترم بهداشت خواستم و با ايشان مكاتبه كردم تا اين وظيفه به سازمان غذا و دارو محول شود كه متأسفانه انجام نشد. بنابراين ما مسئوليتي نداريم اما با وجود اين، به وزير محترم و معاونت بهداشت فهرستي داديم و گفتيم چه كالاهايي از نظر سازمان غذا و دارو مضر است. به‌طور كلي كالاهايي كه نمك، شكر و چربي ترانس‌بالا داشته باشند را آسيب‌رسان مي‌دانيم.»

جدول

کد خبر 363791

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha