جمعه ۱۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۰
۰ نفر

با رشد آهسته بورس در روز‌های پایانی سال ارزش بازار سهام ایران از مرز ۱۰۰ میلیارد دلار عبور کرد و به سطوح سال ۱۳۹۰ بازگشت.

به گزارش همشهري، رشد جسته‌وگريخته بازار سهام در روز‌هاي پايان سال منجر به رشد ارزش سهام شركت‌هاي بورس شد و در نهايت ارزش بورس تهران به سطوح قبلي در سال1390 برگشت. قبل از اين، ارزش بورس تهران به 135ميليارد دلار هم رسيده بود اما اين رشد عمدتا به‌دليل تفاوت نرخ برابري ريال در برابر دلار بود. ارزش بورس تهران چند سال پيش، يعني زماني كه قيمت دلار هنوز در محدوده 1000تومان بود، به‌دليل رشد قيمت سهام شركت‌هاي بورس به مرز 135ميليارد دلار هم رسيد اما از آن زمان به‌دليل كاهش نرخ برابري ريال در برابر دلار به لحاظ ارزي با كاهش ارزش مواجه شد.

اين به‌معناي آن است كه اگرچه به‌لحاظ ريالي ارزش بورس تهران از سال1390 تاكنون رشد كرده اما از نظر ارزي ارزش كل بورس تهران با كاهش مواجه شده است. به‌طور كلي ارزش بورس‌هاي دنيا با ارز دلار محاسبه و سنجيده مي‌شود. كارشناسان معتقدند ارزش بورس تهران هم بايد با دلار محاسبه شود تا ملاكي براي مقايسه با ساير بازار‌هاي مالي دنيا باشد.

  • ارزش بازار سهام 380هزار ميليارد تومان

اطلاعات آماري از ارزش شركت‌هاي ايراني كه سهامشان در بورس و فرابورس دادوستد مي‌شود نشان مي‌دهد كه هم‌اكنون ارزش كل بازار سهام ايران با محاسبه ارزش كل بورس تهران و فرابورس به 380هزار ميليارد تومان، معادل 100ميليارد دلار رسيده است. از اين مقدار ارزش سهام شركت‌هاي حاضر در بورس 325هزار ميليارد تومان و ارزش سهام شركت‌هاي حاضر در فرابورس 55هزار ميليارد تومان محاسبه مي‌شود. با اين حساب بازار سهام ايران در ميان 82كشور دنيا در رتبه چهلم قرار مي‌گيرد. هم‌اكنون كشور‌هاي عربستان، قطر، امارات و تركيه در رتبه‌هاي بالاتري از اين جدول قرار دارند.

  • بزرگ‌ترين شركت‌هاي ايران كدامند

اگر قبول كنيم كه شركت‌هاي حاضر در بورس و فرابورس بهترين شركت‌هاي ايراني هستند كه توانسته‌اند استاندارد‌هاي بازار سهام را پشت‌سر بگذارند، مي‌توانيم بپذيريم كه بزرگ‌ترين شركت‌هاي بازار سهام ايران بزرگ‌ترين شركت‌هاي ايران هستند. با درنظر گرفتن اين استدلال مي‌توان گفت هم‌اكنون شركت هلدينگ خليج‌فارس با ارزشي معادل 5.5 ميليارد دلار (21هزار ميليارد تومان) بزرگ‌ترين شركت ايران است.

بعد از هلدينگ خليج‌فارس شركت‌هاي همراه اول و مخابرات به‌ترتيب با ارزشي معادل 3.6و 3.5ميليارد دلار در رتبه‌هاي بعدي قرار دارند. همچنين شركت‌هايي مانند فولاد مباركه اصفهان، ملي صنايع مس، سرمايه‌گذاري غدير و پتروشيمي جم هم هر‌كدام با ارزشي معادل چند ميليارد دلار ازجمله بزرگ‌ترين شركت‌هاي ايران تلقي مي‌شوند. هم‌اكنون 2شركت اپل و گوگل با ارزشي در حدود 500ميليارد دلار كه 5برابر ارزش بازار سهام ايران است، بزرگ‌ترين شركت‌هاي دنيا هستند.

  • مبادله 100هزار ميليارد تومان اوراق بهادار

اطلاعات عملكرد بازار سهام ايران از ابتداي سال تاكنون هم نشان مي‌دهد كه سرمايه‌گذاران از اول سال تاكنون 100هزار ميليارد تومان اوراق بدهي خريداري كرده‌اند كه از اين مقدار 43هزار ميليارد تومان در فرابورس و 57هزار ميليارد تومان در بورس تهران دادوستد شده است.

از اين مقدار 32هزار و 500ميليارد تومان مربوط به معاملات اوراق بدهي، 1000ميليارد تومان مربوط به معاملات وام مسكن و 2200ميليارد تومان هم مربوط به معاملات صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري قابل‌معامله در بورس بوده است. اين به‌معناي آن است كه از مجموع كل معاملات انجام شده از ابتداي سال تاكنون نزديك به 65هزار ميليارد تومان سهام خريداري شده است.

کد خبر 363778

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha