چهارشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۴
۰ نفر

علی‌اصغر محمدی: بیش از ۳۴هزار فرهنگی از مهر تاکنون حقوق دریافت نکرده‌‌اند. وزیر آموزش و پرورش دیروز وعده داد که «معوقات نیروهای حق‌التدریسی تا پایان سال پرداخت می‌شود». همچنین فرهنگیان با جمع‌آوری و ارسال ده‌ها هزار امضا به مجلس نسبت به بودجه آموزش و پرورش اعتراض کردند.

تجمع اعتراضی معلمان

جمعي از فرهنگيان بازنشسته استان اصفهان نيز ديروز با تجمع مقابل مجلس خواستار رسيدگي به وضعيت حقوق‌شان شدند. كمبود بودجه نظام آموزش و پرورش را دچار روزمرگي كرده و با ادامه چنين روندي سال آينده مشكلات اين وزارتخانه جدي‌تر خواهد شد.

فخرالدين دانش آشتياني روز گذشته در حاشيه مراسم جشنواره ايثار در جمع خبرنگاران در پاسخ به اين پرسش كه اگر معوقات نيروهاي حق‌التدريسي پرداخت نشود جزو ديون محسوب خواهدشد و ديگر قابل پرداخت نيست، گفت: «خير، پرداخت معوقات حق‌التدريسي‌ها را دنبال مي‌كنيم تا بتوانيم تا پايان سال پرداخت كنيم.»

بيش از 34هزار فرهنگي شامل 16هزار نيروي حق‌التدريسي كه سال گذشته براساس مصوبه مجلس جذب شدند، 6هزار سربازمعلم و 12هزار نيروي قراردادي از مهر امسال تاكنون حقوق دريافت نكرده‌اند.

وزير آموزش و پرورش همچنين در پاسخ به اينكه آيا با سازمان برنامه و بودجه براي پرداخت حقوق و معوقات دچار مشكل شده‌ايد گفت:«به‌دليل كمبود منابع، اولويت دولت پرداخت حقوق كاركنان است اما با مذاكراتي كه با خزانه و سازمان برنامه و بودجه داشته‌ايم اين مسائل حل شده و تا پايان سال حقوق حق‌التدريسي‌ها پرداخت مي‌شود.»

وي در پاسخ به اينكه «گفته مي‌شود بودجه سال٩٦ آموزش و پرورش به‌گونه‌اي بسته شده كه شايد در پرداخت حقوق كاركنان نيز مشكل بروز كند»، توضيح داد: «در پرداخت حقوق يقيناً مشكل پيدا نمي‌كنيم اما به هر حال براي بحث‌هاي كيفي با كمبود اعتبار روبه‌رو هستيم كه ان‌شاءالله حل مي‌شود.خوشبختانه با همكاري نمايندگان مجلس تا حدودي اين مشكل حل شده است.»

  • بررسي در مجلس

نمايندگان مجلس همانطور كه پيش‌تر وعده داده بودند، روز گذشته در بررسي بودجه آموزش و پرورش دقت نظر بيشتري داشتند و در ادامه بررسي جزئيات لايحه بودجه ۹۶ در بخش هزينه‌اي بندهاي الحاقي ۳ و ۴ تبصره ۹ را به تصويب رساندند.

براساس بند الحاقي ۳ دولت موظف است به‌نحوي اقدام كند كه تمامي پرداخت‌هاي نيروهاي شاغل در وزارت آموزش و پرورش كه براساس مجوز قانوني سازمان اداري و استخدامي كشور و قوانين مصوب مجلس مشغول به خدمت هستند به‌صورت ماهانه و همزمان از محل اعتبارات مصوب پيش‌بيني‌شده پرداخت شود.

طي يك‌ ماه اخير معلمان سراسر كشور با راه‌اندازي كمپيني به عادلانه نبودن بودجه آموزش و پرورش در لايحه بودجه سال آينده اعتراض كردند و طوماري با امضاي بيش از 149هزار معلم كشور در اين زمينه براي نمايندگان مجلس ارسال شد.

  • ۴۰ هزار بازنشسته چشم‌انتظار

ده‌ها هزار فرهنگي بازنشسته نيز چند‌ ماه است كه چشم‌انتظار دريافت پاداش پايان خدمت‌شان هستند ولي بودجه‌اي براي اين كار پيش‌بيني نشده‌است. رئيس كانون بازنشستگان آموزش و پرورش با انتقاد از بودجه آموزش و پرورش در سال آينده به خبرگزاري ايلنا گفت: «۴۰ هزار بازنشسته چشم‌انتظار پرداخت مطالبات‌شان هستند، بعد از۳۰ سال رنج و تلاش به آنها چه بگوييم؟»  احمد صافي با بيان اينكه در بودجه95 پاداش پايان خدمت فرهنگيان پيش‌بيني نشده، تأكيد كرد: مسئولان در سازمان برنامه و بودجه و همچنين نمايندگان مجلس بايد براي درنظر گرفتن اين اعتبار فكر مي‌كردند.

  • تبديل وضعيت مربيان حق‌التدريسي دانشگاه‌ فني‌ و حرفه‌اي

نمايندگان مجلس روزگذشته در ادامه بررسي بندهاي هزينه‌اي لايحه بودجه۱۳۹۶، وزارت علوم را موظف كردند نسبت به تبديل وضعيت نيروهاي حق‌التدريسي دانشگاه‌هاي فني و حرفه‌اي تا پايان سال آينده اقدام كند؛ منابع مورد نياز هم از محل منابع موجود دانشگاه قابل تأمين است.

کد خبر 363618

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha