رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور درخصوص گردوغبار خوزستان اعلام کرد: به‌دلیل وضعیت بیابانی در ایران و خشک‌شدن برخی تالاب‌ها موضوع گردوغبار نیز تشدید شده است.

ریزگرد-خوزستان

خداكرم جلالي در نشست خبري هفته منابع طبيعي و آبخيزداري گفت: طي 15سال اخير يك ميليون هكتار از تالاب‌هاي كشور خشك‌ و تبديل به كانون اصلي گردوغبار شده‌است.

وي با بيان اينكه در استان خوزستان يك ميليون و 300هزار هكتار بيابان و 800هزار هكتار كانون بحراني گرد و خاك وجود دارد، گفت: براي 120هزار هكتار، عمليات بيابان‌زدايي انجام شد، همچنين در 64هزار هكتار جنگل‌كاري دست‌كاشت صورت گرفت. وي افزود: از اين سطح نيز 350هزار هكتار در جنوب شرق اهواز قرار دارد كه كانون گردوغبار است و 200هزار هكتار آن بايد به وسيله آبياري مهار شود.

جلالي با اشاره به اظهارات معاون دبيركل سازمان ملل درخصوص حضور داعش در عراق به‌عنوان مانعي براي مقابله با كانون‌هاي گردوغبار گفت: سهم منابع داخلي و خارجي به‌طور دقيق مشخص نيست اما در استان خوزستان حدودا 80درصد گردوغبار از منشأ خارجي و 20درصد از كانون‌هاي داخلي است كه دولت برنامه ويژه‌اي براي كنترل كانون‌هاي بحراني درنظر گرفت.

رئيس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري كشور در مورد گردوغبارهاي كشور با كانون خارجي نيز گفت: مذاكراتي از سوي وزارت امور خارجه و سازمان محيط‌زيست با كشورهاي همسايه انجام شده است اما متأسفانه به‌علت حضور داعش، موضوع گردوغبار براي عراق در اولويت قرار ندارد و روابط با عربستان نيز خوب نيست.

جلالي تأكيد كرد: براي كشورها در زمينه مهار كانون‌هاي گردوغبار بايد تكليف بين‌المللي وجود داشته باشد وگرنه مشاركت داوطلبانه وجود نخواهد داشت. رئيس سازمان جنگل‌ها همچنين در مورد اعتبارات استان خوزستان براي مهار كانون‌هاي گردوغبار گفت: 30ميليارد تومان براي عمليات در اسفندماه تخصيص يافت اما بايد رديف ويژه بودجه براي خوزستان با رقم مناسب درنظر گرفت.

جلالي با اشاره به اجراي طرح‌هاي مديريت منابع طبيعي گفت: اجراي 1/5ميليون هكتار الگوي مديريت جامع حوضه آبخيز با رويكرد توانمندسازي جوامع محلي كه نقش مؤثري در كاهش مهاجرت دارد، انجام شده است.

به گفته وي، جنگل‌كاري، احيا و غني‌سازي جنگل در سطح بيش از 143هزار هكتار صورت‌گرفته و توليد و تأمين بيش از 112ميليون نهال جنگلي مراتع و بياباني نيز انجام شده است. رئيس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري با تأكيد بر اينكه برخي چالش‌هاي زيست‌محيطي ناشي از نبود جامع‌نگري در حوضه آبخيزداري است، گفت: گاهي دستگاه‌ها به‌طور انتزاعي پروژه‌هايي را عملياتي كرده‌اند كه اثرات آن در ساير عوامل ديده نشده است. وقوع گردوغبار عراق به‌دليل خشك‌شدن هور و تالاب‌ها و مسائل كم‌آبي در كشور نيز از نمونه‌هاي نبود جامع‌نگري در اجراي طرح‌هاست كه منجر به توليد گرد و خاك شده است.

او ابراز اميدواري كرد كه اجراي طرح آبخيزداري در 32استان كشور نسخه كارآمد حل مشكلات زيست‌محيطي باشد.به گفته رئيس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري كشور، كنترل كانون گردوغبار در سطح يك‌ميليون و 140هزار هكتار نيز مصوب شده است.

کد خبر 363491

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha