دوشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۶:۴۲
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: نوار غزه به علت کاهش سریع ذخایر آب زیرزمینی با آلودگی شدید آب مواجه و میزان آلودگی آب به ۹۷ درصد رسیده است.

نوار غزه به علت کاهش سریع ذخایر آب زیرزمینی با آلودگی شدید آب مواجه است که شیوع بیماری‌های خطرناک از جمله نارسایی کلیوی را به دنبال داشته است.

عبدالله القیشاوی، رئیس بخش کلیه در بیمارستان الشفاء در غزه درباره افزایش شمار بیماران کلیوی «به علت آلودگی آب به ویژه در شرایط محاصره کنونی» هشدار داد.

القیشاوی افزود سفره آب نوار غزه حاوی «سطح بالایی نیترات و کلوراید است که یکی از عوامل نارسایی کلیوی در نوار غزه به شمار می آید.»

او به «سطح بالای این مواد و برخی فلزات سنگین دیگر مانند سرب و گوگرد که بر سلامتی مردم تاثیر می گذارد» اشاره کرد.

دکتر القیشاوی گفت: «شمار بیماران کلیوی 14 درصد در سال افزایش یافته است و آلودگی آب می تواند موجب بیماری سرطان در نوار غزه نیز بشود.»

به گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از خبرگزاری فرانسه، منذر شبلاق، مدیرکل سازمان شهرداری‌های مناطق ساحلی نوار غزه نیز گفت: «نوار غزه عملا به طرف فاجعه آبی و زیست محیطی می رود. بیش از 97 درصد آب‌های زیرزمینی برای شرب مناسب نیست.»

شبلاق به فرانس پرس گفت: «میزان نمک در آب پیوسته رو به افزایش است و آب ما دیگر برای شرب قابل استفاده نیست و با توجه به محاصره (اسرائیلی) هیچ راه حلی وجود ندارد.»

اسرائیل از بیش از 10 سال پیش نوار غزه را که در کنترل جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) قرار دارد در محاصره زمینی ، دریایی و هوایی قرار داده است.

شبلاق گفت: «فاضلاب نیز به مشکل تبدیل شده است چرا که ما تاسیسات فاضلاب مناسب نداریم.»

او اضافه کرد: «محاصره یکی از مهم‌ترین مشکلاتی است که با آن مواجهیم، در صورتی که به طرف اسرائیلی برای حل این مشکل تا سال 2020 فشار وارد نشود ما این بار عملا با فاجعه انسانی مواجه خواهیم شد.»

سازمان ملل متحد در گزارشی که پیش از این منتشر کرد هشدار داد آب در نوار غزه تا سال 2020 قابل استفاده نخواهد بود.

جان کناگی، نماینده ویژه یونیسف(صندوق کودکان سازمان ملل متحد)  در فلسطین درباره مشکل آب در نوار غزه ابراز نگرانی کرد و گفت: «مسئله آب قابل شرب موجب نگرانی گسترده جامعه بین المللی و فلسطینی‌هاست.»

کناگی افزود: «بیشتر مردم غزه یعنی حدود دو سوم آنها به خرید آب از بخش خصوصی ادامه می دهند اما ما باید درباره کیفیت این آب اطمینان پیدا کنیم و میزان توان آنها را برای تحمل هزینه ها بدانیم چرا که بسیاری از خانواده ها فقیرند و نمی‌توانند هزینه ادامه خرید آب را تامین کنند.»

او گفت: بسیاری از کودکان از انگل، اسهال و سوء تغذیه رنج می برند و تنها 10 درصد ساکنان غزه امکان دسترسی به آب سالم را دارند.

كناگي اضافه کرد: «بهترین راه حل، مدیریت آبهای سالم و سیستم فاضلاب و نگهداری از خطوط لوله است چرا که به علت لوله‌های شکسته که موجب نشت آب می‌شود تلفات آب در برخی موارد به 40 درصد می رسد و همچنین باید آب‌های زیرزمینی را تصفیه و یا آب دریا را شیرین کرد.»

جمعیت نوار غزه که بیشترین تراکم جمعیتی در جهان را دارد و فقیرترین آن نیز به شمار می رود به بیش از دو میلیون نفر می رسد.

پرفسور عدنان، عایش کارشناس امور آب می‌گوید بر اساس بررسی که با همکاری دانشگاه الازهر انجام داده است حدود 75 درصد آب شیرینی که در خانه‌ها توزیع می‌شود آلوده است.»

کد خبر 363370

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha