محمد باریکانی: سفر اخیر رئیس‌جمهور و اعضای دولت به خوزستان به‌منظور مشاهده مستقیم مشکلات زیست‌محیطی خوزستان و چگونگی مقابله با ریزگردها در این استان،با حاشیه‌های بسیار مواجه شد و یک نماینده خوزستان در مجلس، معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست را در حضور رئیس‌جمهور دروغگو خواند.

ریزگرد-خوزستان

همين ديروز اما حسن روحاني، رئيس‌جمهور در سخناني در شوراي ملي سلامت تاكيد كرد،مسئله ريزگردها و محيط‌زيست در خوزستان بايد حل و فصل شود. معاون سازمان ملل نيز اعلام كرد كه براي حل مشكلات زيست‌محيطي به كمك ايران مي‌شتابد.

رئيس‌جمهور اما نپرداختن حقابه‌ها، عمل‌نكردن به وظايف قانوني و قطع آب تالاب‌ها و استفاده نادرست از محيط‌زيست را عامل مشكلات زيست‌محيطي در كشور مي‌داند. او اعلام كرد كه دولت تلاش‌هاي زيادي براي احياي محيط‌زيست و تالاب‌هاي كشور داشته و اگر همين تلاش‌ها در احياي درياچه اروميه نبود، با به‌وجود آمدن طوفان نمك، 14استان كشور درگير مي‌شدند. رئيس‌جمهور همچنين درخصوص مسائل زيست‌محيطي خوزستان نيز گفت: دولت نسبت به احياي تالاب هورالعظيم تصميم جدي دارد و تاكنون 70درصد اين تالاب آبگيري و 30درصد ديگر نيز آبگيري مي‌شود.

به گفته رئيس‌جمهور، سالانه يك‌ميليارد و 800 ميليون مترمكعب آب در سال‌هاي 93و 94به تالاب هورالعظيم وارد شد و امسال نيز يك ميليارد و 300ميليون مترمكعب آب به اين تالاب ريخته شد. روحاني با تأكيد بر اينكه دولت از سال93 كارگروه مقابله با ريزگردها در منطقه را تشكيل داد از اين اظهارنظر كه چرا دولت امروز كه خاك در خوزستان به راه افتاده به فكر منطقه افتاده است، انتقاد كرد.

مسائل زيست‌محيطي در خوزستان و ديگر نقاط كشور تبديل به چالش اصلي دولت در پاسخگويي به افكار عمومي شده است. منتقدان بر اين اعتقادند كه مسائل مطرح شده در موضوع بهبود وضعيت زيست‌محيطي خوزستان و ديگر نقاط كشور شعار تبليغاتي است و ‌موافقان تلاش دارند موضوعات زيست‌محيطي را به بيرون از مرزها مرتبط بدانند و اعلام كنند دولت تلاش‌‌هايي براي حل معضلات انجام داده است.

اريك سولهام، معاون دبيركل سازمان ملل و رئيس برنامه محيط‌زيست ملل متحد ديروز در نشست خبري اعلام كرد كه سازمان ملل متحد آماده همكاري با ايران در مقابله با مشكلات زيست‌محيطي است. او مهم‌ترين چالش‌هاي گسترده زيست‌محيطي ايران را هجوم ريزگردها، انقراض گونه‌هاي حيات‌وحش و بحران‌ آب اعلام كرد و گفت: ايران اراده راسخ براي حل آنها دارد.

سولهام با اشاره به پيگيري وضعيت مردم خوزستان به هنگام هجوم ريزگردها به اين استان از طريق رسانه ها اعلام كرد: مسئله خوزستان اكنون در جهان مطرح شده و راهكارهايي نيز ارائه شده است. او با بيان اينكه مديريت تالاب‌ها و منابع آبي و درختكاري مي‌تواند به حل مشكلات گردوغبار كمك كرد، افزود: بخشي از غبار از كشورهاي همسايه ايران به خوزستان وارد مي‌شود.

سولهام گفت: مراكز طوفان گردوغبار در خارج از ايران در دست داعش است و اين گروه حتي از محيط‌زيست نيز براي جنگ استفاده مي‌كند.به گفته او، سازمان ملل براي حل مشكل گردوغبار به ايران كمك كرده و توجه جامعه جهاني را به اين مسئله زياد مي‌كند.

  • پاسخ توييتري معاون دبير كل سازمان ملل به مردم اهواز

سولهام ديروز در هشتگ توييتري خوزستاني‌ها با عنوان please visit ahwaz # (لطفا از اهواز ديدن كنيد) خطاب به مردم خوزستان نوشت: مقامات سازمان ملل و دولت ايران توافق كرده‌اند هر آنچه در توان‌شان است، استفاده كنند تا مشكل ريزگردها بزودي حل شود. او همچنين در پيام خود به مردم خوزستان نوشت: مي‌دانم مي‌خواهيد بدانيد براي جلوگيري از وقوع طوفان ريزگردها چه كارهايي مي‌توان انجام داد. 2پيشنهاد دارم؛ نخست آنكه ايران تالاب‌ها را بهتر از قبل مديريت كند و ديگر آنكه درختكاري بيشتر انجام شود و مديريت بهتر روي آب صورت بگيرد.

کد خبر 363353

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha