مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۶
۰ نفر

در روزی که رئیس‌جمهور گفت کاش وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را می‌شد وزیر سلامت بنامیم، قاضی‌زاده هاشمی آمارهای نگران‌کننده‌ای درباره وضعیت سلامتی ایرانیان داد.

به گزارش همشهري، روز گذشته در نخستين مجمع ملي سلامت كه با حضور رئيس‌جمهور، وزراي بهداشت، كشور، جهادكشاورزي و جمعي ديگر از مسئولان كشوري برگزار شد، از اطلس بيماري‌هاي شايع كشور رونمايي شد. قاضي‌زاده هاشمي با اشاره به برخي آمارهايي كه از اين اطلس استخراج شده اعلام كرد كه حال شاخص‌هاي سلامت مردم ايران خوب نيست و بيماري‌هاي غيرواگير مشكل اصلي سلامت ايرانيان و عامل بيش از 80درصد مرگ ايرانيان است.

وزير بهداشت از كم‌تحركي 90درصد ايراني‌ها سخن گفت و هشدار داد كه 29.7درصد زنان و 15.29درصد مردان ايران در معرض شيوع چاقي هستند و نزديك به 50درصد مردم اضافه‌وزن دارند. طبق بررسي‌هاي جهاني، ايران در رده هفتادوهفتم چاقي دنيا قرار دارد. در رده‌بندي‌اي كه چندي پيش توسط فوربس منتشر شد، يك‌سوم ايراني‌ها چاق تشخيص داده شده و 53درصد افراد نيز داراي اضافه وزن تخمين‌زده شده‌اند.

طبق آمارهايي كه روز گذشته وزير بهداشت داد، 24درصد از مردم ساكن در مناطق شهري و 19درصد از مردم ساكن در مناطق روستايي دچار چاقي هستند. همچنين استان‌هاي تهران و مازندران داراي بيشترين ميزان شيوع چاقي بوده و كرماني‌ها و سيستان‌وبلوچستاني‌ها لاغرترين مردمان ايران هستند.

  • كم تحركي

96درصد از زنان و 83درصد از مردان كمبود فعاليت فيزيكي دارند. 92درصد از مردم در مناطق شهري و 82درصد از مناطق روستايي كمبود فعاليت فيزيكي دارند. كمترين فعاليت و تحرك نيز مربوط به زنان استان بوشهر است، البته شيوع تحرك در بيشتر از 70درصد، بسيار پايين است. چاقي و كمي تحرك، باعث شده تا 50درصد مردم ايران از ابتلاي خود به فشار خون مطلع نباشند. طبق آمارهاي اطلس سلامت ايران، شيوع فشار خون در بين زنان 28.19 و در بين مردان 28.31درصد است.

اين آمار در مناطق شهري 26.5درصد و در مناطق روستايي 28.3درصد است و اهالي استان كردستان، خطر پيامدهاي فشارخون را بيش از همه احساس مي‌كنند. با اين حال وزير بهداشت قول داد كه توسعه شبكه بهداشت كه تا پايان دولت فعلي قرار است به پايان برسد، در پيشگيري از عوامل خطرناك بيماري‌ها كمك شاياني خواهد كرد. اشاره قاضي‌زاده هاشمي به سامانه الكترونيك سلامت (سيب) و طرح‌هاي غربالگري بيماري‌هاي غيرواگير است كه بناست در دستور كار وزارت بهداشت قرار بگيرد.

  • ديابت

ديابت يكي ديگر از محورهاي مورد تأكيد در اطلس سلامت كشور است. وزير بهداشت درخصوص شيوع اين بيماري در كشور نيز توضيحاتي داد و گفت: ديابت در بين زنان 10.3 و در مردان 8.8درصد شيوع دارد. 9.9درصد از مردم مناطق شهري و 7.8درصد از مناطق روستايي داراي ديابت هستند و بيشترين شيوع ديابت نيز در بين زنان استان سمنان است. قاضي‌زاده هاشمي از بيماري‌هاي قلبي و عروقي و سكته‌هاي مغزي به‌عنوان عامل 50درصد از مرگ‌ومير مردم كشور ياد كرد و افزود: شيوع چربي خون در بين زنان 29.5و در مردان 22.5درصد است. 27.7درصد مردم مناطق شهري و 22.7مردم مناطق روستايي دچار چربي خون هستند.

کد خبر 363346

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha