همشهری آنلاین: سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ (وادا) اتهام استفاده از داروهای نیروزا در ورزش روسیه را که موجب محرومیت‌های گسترده ملی و المپیکی علیه این کشور شده است، نامعتبر اعلام کرد.

دوپینگ

به گزارش ایرنا، به نقل از اسپوتنيك، سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ اعلام کرد که در گزارش سازمان مستقل تحقیقات آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ به ریاست ریچارد مک لارن، شواهد کافی برای متهم کردن ورزشکاران روس به نقض قوانین دوپینگ وجود ندارد.

در نامه‌ای که در پایگاه رسمی وادا قرار گرفت، کریستوف دی کیپر مدیر کل کمیته بین‌المللی المپیک به این موضوع اشاره کرده است.

در این اسناد همچنین اشاره شده که سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ از ترجمه متن استفاده شده در اسناد راضی نیست و خواستار دریافت توضیحات بیشتری است.

مک لارن بخش دوم گزارش این کمیسیون را ماه دسامبر گذشته ارائه داد که در آن آمده است، در نمونه‌های دوپینگ سنجی ورزشکاران روسیه که در بازی های المپیک زمستانی سوچی در سال 2014 شرکت داشته‌اند، تقلب صورت گرفته است.

کمیته تحقیقات مستقل آژانس مبارزه با مواد نیروزا پیش از این اعلام کرده بود: بیشتر از یک‌هزار ورزشکار روس از حدود 30 رشته ورزشی درگیر مساله تغییر نمونه‌های آزمایشگاهی برای تحقیق در باره دوپینگ هستند.

ویتالی موتکو معاون نخست وزیر و وزیر سابق ورزش روسیه با رد این ادعا اعلام کرد که از نگاه سیاسی تمام وضعیت قابل درک است و (آنان) برای رسیدن به هدف خود برای اینکه همه ورزش روسیه متهم به دوپینگ شود، تلاش می‌کنند.

وی همچنین با اشاره به اتهام‌های وارد شده علیه روسیه، افزود: برگزار کننده رقابت‌های زمستانی سوچی کمیته بین‌المللی المپیک بود و وادا نیز آزمایشگاه دوپینگ را اداره می‌کرد. نمی‌دانیم در کدام رشته‌های ورزشی این المپیک، ورزشکاران روس از مواد نیروزا استفاده کرده‌اند.

موتکو ادامه داد: روسیه هیچ گاه از این اقدام‌ها حمایت نکرده و نمی‌کند.

کمیسیون تحقیقات مستقل آژانس مبارزه با مواد نیروزا (وادا) به سرپرستی مک لارن اعلام کرده بود: باز بودن درب‌های ظروف حاوی نمونه‌های آزمایشگاهی، خراشیدگی درون ظرف، وجود لکه‌ها و نامعلوم بودن وضع دی.ان.ای دلایل تغییر نمونه‌های ورزشکاران روس محسوب می‌شود.

روسیه یکی از اصلی‌ترین مدعیان قهرمانی جهان در رشته‌های مختلف ورزشی در سال جاری شاهد محرومیت کامل سه تیم پرافتخار دو ومیدانی زنان و مردان و وزنه‌برداری از حضور در رقابت های ریو 2016 و همچنین ممنوعیت کامل شرکت ورزشکاران پارالمپیکی در رقابت‌های برزیل به اتهام استفاده گسترده از مواد نیروزا بود.

روسیه پیشتر نیز با اعلام اینکه اتهام‌های مطرح علیه ورزشکاران این کشور مبنی بر استفاده از مواد نیروزا و اعلام محرومیت‌های پیاپی یک فشار سیاسی است، گفت: در زمان حاضر مساله استفاده از مواد نیروزا برای کشورهای زیادی مطرح است، ولی در باره آنها اقدامی نمی‌شود.

کد خبر 363288

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha