یکشنبه ۲۰ آبان ۱۳۸۶ - ۱۲:۰۲
۰ نفر

گروه بورس: سرانجام پس از یک هفته بحران، دیروز بورس تهران با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد تغییری دروضع بهره مالکانه معادن چادرملو وگل گهر به وجود نیامده است.

درپی انتشار این اطلاعیه، در جریان مبادلات روز یکشنبه، نماد معاملاتی شرکت‌های فولاد مبارکه، سنگ آهن گل گهر، چادرملو، سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات و فولاد خوزستان با توجه به مشخص شدن وضعیت تغییرات طرح بهره برداری از معادن باز شد.

در کنار این‌ها، نمادتوکا فولاد پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه و تقسیم سود نقدی، پشم شیشه ایران پس از برگزاری مجمع عمومی عادی به‌طور فوق العاده و انتخاب اعضای هیأت‌مدیره و صنایع شیمیایی فارس پس از تعدیل پیش‌بینی در آمد هر سهم بازشد.

موج بازگشایی

امیر حمزه مالمیر، رئیس اداره نظارت بر ناشران سازمان بورس درباره این تحولات گفت: نماد معاملاتی شرکت‌های فولاد خوزستان، چادرملو، گل‌گهر و سرمایه‌گذاری معادن و فلزات بازشد. سازمان بورس و اوراق بهادار برای حمایت از حقوق سهامداران و شفافیت اطلاعاتی این شرکت‌ها، پیگیری‌های لازم را در این خصوص انجام داد. پاسخ‌های دریافتی نمایانگر آن است که نمادهای معاملاتی فولاد خوزستان، چادرملو، گل‌گهر و سرمایه‌گذاری معادن و فلزات مشکلی برای بازگشایی ندارند.

مالمیر در مورد وضعیت نماد شرکت فولاد افزود: با توجه به تعدیل مثبت پیش‌بینی درآمد هر سهم، نماد این شرکت با حفظ محدودیت 2 درصد نوسان، از حالت توقف خارج ‌شد.

موج نامه نگاری

اما دلیل اصلی بازگشایی نمادها پایان چندروز رایزنی فشرده وموجی از نامه‌نگاری‌ها بین سازمان بورس، ایمیدرو ومدیران عامل شرکت‌های معدنی بوده است.براین اساس دیروز سازمان بورس اطلاعیه‌ای مفصل صادرکرد.

بر اساس این گزارش علی صالح آبادی رئیس سازمان بورس  در نامه‌ای خطاب به رئیس ایمیدرو2 سؤال پرسید: حق بهره برداری از معادن چادرملو، گل گهر و مس سرچشمه تا چه مدت در اختیار شرکت‌های مذکور خواهد بود؟آیا بابت حق بهره برداری از معادن فوق الذکر مبالغی از شرکت‌های بهره بردار طی مدت بهره برداری توسط آن سازمان دریافت خواهد شد یا خیر؟

هراتی نیک در پاسخ به رئیس سازمان بورس اعلام کرد: حق بهره برداری از معادن چادرملو، گل گهر و مس سرچشمه  تاکنون در اختیار شرکت‌های مذکور قرار داشته و در آینده نیز با رعایت ضوابط و مقررات تغییری نخواهد داشت. شرکت‌های بهره برداری معادن مذکور تا کنون هیچ‌گونه مبلغی را تحت عنوان حق بهره برداری به این سازمان پرداخت نکرده‌اند. درصورت هرگونه تغییر در سیاست اعمال شده، مراتب قبلا به اطلاع   سازمان بورس خواهد رسید.

پاسخ‌ها

مدیران عامل شرکت‌های چادر ملو و گل گهر نیز در پاسخ به بورس نوشتند: به استناد قانون معادن، مالکیت معادن بزرگ در اختیار دولت است. لذا پروانه بهره برداری معدن سنگ آهن چادرملو به نام ایمیدرو صادر شده است.

قبلاً ایمیدرو حق برداشت از معدن رابرای چادرملو تا 15 سال محفوظ داشته بود. به فرض تداوم، حق استفاده و برداشت از معدن سنگ آهن برای این شرکت به هیچ وجه مخدوش نشده است.

محمد مسعود سمیعی نژاد، مدیرعامل گل‌گهر نیزدر پاسخ به پرسش‌های سازمان بورس نوشته است: تا این تاریخ حقوق دولتی پرداختی به دولت بابت بهره برداری از معدن گل گهر معادل هر تن3هزار و  518 ریال بوده و این روند تاکنون در پرداخت‌های به عمل آمده منظور شده است.

کد خبر 36328

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز