یکشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۶:۰۵
۰ نفر

علی‌اصغر محمدی : باوجود تلاش‌های انجام شده همچنان حدود نیمی از کلاس‌های درس فاقد سامانه گرمایشی استاندارد هستند و ۱۰هزار کلاس با بخاری نفتی گرم می‌شوند.

مدرسه- بخاری نفتی

پيش از اين گزارش‌هاي مختلفي درباره وضعيت سامانه‌هاي گرمايشي مدارس و تأمين بودن آنها در كشور اعلام شده بود اما مي‌شود گفت عدد 10هزار بخاري نفتي براي نخستين بار است كه اعلام مي‌شود.

رئيس سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس كشور روز گذشته و در نخستين نشست خبري خود با اعلام اين آمار گفت: «تاكنون در مجموع سامانه گرمايشي 158هزار و 661كلاس درس استانداردسازي شده و امسال 22هزار و 627كلاس درس به سامانه گرمايشي استاندارد مجهز شده است. حدود 135هزار كلاس درس باقي مانده، ‌يعني 43درصد كلاس‌هاي درس از سامانه گرمايشي استاندارد بي‌بهره هستند. البته سامانه گرمايشي 57درصد كلاس‌هاي درس در سطح كشور استانداردسازي شده ‌است.»

محمدتقي نظرپور در حالي تأييد كرد 10هزار كلاس همچنان با بخاري‌هاي نفتي گرم مي‌شوند كه براساس تعاريف ارائه شده از سوي سازمان نوسازي مدارس بخاري نفتي و گازي جزو سامانه استاندارد گرمايشي مدارس محسوب مي‌شوند. او با اشاره به تلاش براي حذف بخاري‌هاي نفتي غيراستاندارد از مدارس كشور گريزي هم به بحث اعتبارات اين سازمان زد و گفت: «اعتبارات ما در سال95 وضعيت مطلوبي نداشت و از حدود هزار و 600ميليارد تومان اعتبار سال95 تومان فقط حدود 30درصد تخصيص پيدا كرده است.»

اين اظهارات در حالي است كه امسال بروز مشكلاتي در گرم شدن كلاس‌هاي درس بيش از سال‌هاي گذشته خبري شد. امسال نه‌تنها در مناطق سردسير بلكه در برخي مدارس پايتخت نيز دانش‌آموزان با پتو در كلاس‌هاي درس حاضر شدند و البته چند مورد آتش‌سوزي در كلاس‌هاي درس نيز گزارش شد كه البته همگي به خير گذشت.

  • سازمان نوسازي متولي نگهداري مدارس

وزارت آموزش و پرورش حدود 63ميليون مترمربع فضاي آموزشي و اداري دارد كه متولي نگهداري ندارد، 53ميليون مترمربع از اين ميزان فضاي آموزشي است كه اوليا و سرايدار مدارس هيچ كدام مسئوليتي در اين‌باره ندارند.

رئيس سازمان نوسازي مدارس كشور در پاسخ به پرسش همشهري در اين‌باره گفت: «نگهداري مدرسه بر‌عهده مسئولان مدرسه است اما سازمان نوسازي بايد به‌صورت دوره‌اي بازديدهايي را داشته باشد تا مشخص شود چه ‌بخش‌هايي از مدرسه فرسوده بوده و نياز به تعمير دارد. در حقيقت سازمان نوسازي بايد تعميرات اساسي مدارس را بر ‌عهده بگيرد. وظيفه اصلي مدير مدرسه رسيدگي به مسائل آموزشي و پرورشي است و نمي‌تواند بحث تعمير مدرسه را نيز بر‌عهده بگيرد، بنابراين سازمان نوسازي بايد اين وظيفه را عهده‌دار شود.»

  • معتقد به حذف كپري‌ها نيستم

رئيس سازمان نوسازي مدارس: معتقد به حذف مدارس كپري نيستم، زيرا كلاس‌هاي درس كپري متناسب با فرهنگ آن منطقه و معماري بومي پا گرفته است. اگر احساس مي‌كنيم كلاس‌هاي درس كپري نامناسب است بايد به بهسازي و تجهيز آنها اقدام كنيم. يكي از اشكالات ما در ساخت مدارس بي‌توجهي به اقليم مناطق است، درحالي‌كه فضاهاي كپري متناسب با هنجارها و اقليم آن منطقه ساخته شده‌اند، حتي هم‌اكنون شاهد ايجاد هتل‌هاي كپري هستيم.

کد خبر 363207

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha