شنبه ۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۱
۰ نفر

طی سال‌های اخیر، رژیم صهیونیستی در عملیات‌هایی خارج از سرزمین‌های اشغالی، دست به ترورهایی زده است.

ترور شهيد عماد مغنيه و شهيد محمد الزواري - هردو از شخصيت‌هاي كليدي حزب‌الله - در لبنان و تونس 2مورد اخير از اين عمليات‌هاست. روزنامه جروزالم‌پست، چاپ تل‌آويو، ديروز در گزارشي از اتخاذ رويكردي جديد در فعاليت‌هاي تروريستي رژيم صهيونيستي خبر داده كه بخش‌هايي از آن در ادامه آمده است.

در نخستين ساعات صبح چهارشنبه گذشته، جنگنده‌هاي اسرائيل تعدادي خودرو را در خاك سوريه هدف قرار دادند. بعدا اعلام شد اين خودروها متعلق به حزب‌الله لبنان بوده است. طي 3‌ماه گذشته، اين ششمين باري است كه جنگنده‌هاي اسرائيلي اهدافي را در خاك سوريه هدف قرار مي‌دهند. 3روز پيش از آن هم هواپيماهاي اسرائيلي اهدافي را در صحراي سينا در مصر بمباران كردند. اين حمله هم پنجمين حمله از اين دست در مصر بود.

در وضعيت آشفته اين روزهاي خاورميانه، چنين اقداماتي براي اسرائيل آسان‌تر از قبل شده است. سال‌ها قبل‌تر از آنكه خاورميانه به چنين وضعيتي دچار شود، تل‌آويو استراتژي «جنگ پنهان» را تعريف كرد. طبق اين استراتژي، اسرائيل ديگر نيازي ندارد با وارد شدن به جنگ‌هاي رودررو، هزينه سنگين نظامي متحمل شود؛

به جاي آن، شرايط را براي پيش‌بردن يك جنگ پنهان ميان رقبا فراهم مي‌كند. بر اين اساس، دشمنان اسرائيل دائما احساس مي‌كنند كه از سوي ديگر كشورها در منطقه مورد تهديد قرار مي‌گيرند. اين استراتژي بر مبناي تهديد و غافلگيري دائمي استوار است و مانع آن مي‌شود كه كشورها فرصتي براي طرح ريزي حمله به اسرائيل داشته باشند؛ بلكه دائما درگير تأمين امنيت خود و برطرف كردن چالش‌هاي امنيتي هستند كه يكي پس از ديگري روي مي‌دهد.

در كنار اينها، اقدامات عملياتي اسرائيل پيچيده‌تر از قبل در چارچوب اين جنگ پنهان ادامه پيدا مي‌كند. با اين تفاوت كه در سازوكار جديد، اسرائيل از افرادي استفاده مي‌كند كه خود از در جريان بودن يك عمليات بي‌خبر هستند. 3‌ماه پيش، عمليات كشتن محمد الزواري چنين عملياتي بود. پليس تونس 10نفر را در ارتباط با ترور الزواري دستگير كرد. همه به‌نحوي در اين عمليات دخيل بودند اما هيچ كدام از هدف نهايي مطلع نبودند.

يكي از اين افراد، براي تيم ماشين اجاره كرده بود، فرد ديگري موبايل خريداري كرده بود و فردي ديگر براي ساخت فيلمي از زندگي الزواري استخدام شده بود. همه شرايطي را فراهم كردند تا در روز عمليات، 2عامل ترور، الزواري را هدف قرار دهند. اتفاق مشابهي كه در ماجراي ترور برادر رهبر كره‌شمالي در مالزي رخ داد. 2زني كه كيم جونگ نام را در فرودگاه كوالالامپور با سم كشتند، تصور مي‌كردند كه با يك برنامه دوربين مخفي همكاري مي‌كنند. آنچه اين روزها در خاورميانه در جريان است، آزادي عملي بي‌سابقه‌اي به اسرائيل و نيروهاي آن داده است؛ وضعيتي كه به پيشبرد اهداف تل‌آويو در راستاي استراتژي جنگ پنهان كمك بسيار كرده است.

کد خبر 363195

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha