شنبه ۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۵
۰ نفر

حدود ۹۰ سینما در آمریکا و کانادا قصد دارند اقتباس سینمایی از رمان «۱۹۸۴» جورج اورول را در اعتراض به سیاست‌های دونالد ترامپ به نمایش بگذارند.

سینما جهان

به گزارش همشهري، فيلمي كه مايكل رادفورد سال 1984براساس كتاب تحسين‌شده و جنجالي اورول ساخته، 4آوريل روي پرده مي‌رود؛ يعني همان روزي كه وينستن اسميت، شخصيت اصلي داستان نوشتن يادداشت‌هاي روزانه و غيرقانوني خود را آغاز مي‌كند. جان هرت فقيد، ريچارد برتن و سوزان هميلتن بازيگران اصلي فيلم 110دقيقه‌اي 1984هستند كه با بودجه‌اي كمتر از 6ميليون دلار ساخته شد و در اكران پاييز 1984كمي بيش از 8ميليون دلار فروخت.

بازي هرت در نقش اسميت چنان تأثيرگذار و ماندگار است كه همچنان پس از 3دهه در كارنامه او مي‌درخشد. مديران سينماهاي نمايش‌دهنده فيلم با صدور يك بيانيه بر شباهت ميان دنيايي كه اورول در 1984خلق كرده بود و آمريكاي دوران ترامپ تأكيد كرده و افزوده‌اند: اورول در كتاب خود حكومتي را به تصوير كشيده كه واقعيت‌ها را دستكاري مي‌كند،

خواستار اطاعت محض است و دشمنان خارجي را شيطان مي‌انگارد. آنچه در دولت آمريكا اتفاق افتاده، نمونه‌اي بارز از حمله به آزادي بيان است. فيلم 1984كه بهترين فيلم بريتانيايي سال لقب گرفت و جايزه لاله طلايي جشنواره استانبول را برد، آخرين حضور برتن روي پرده نقره‌اي بود. پيش از اين، فروش كتاب 1984اورول هم در آمريكا و ديگر نقاط دنيا افزايش يافته بود.

کد خبر 363191

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha