همشهری آنلاین: بیشترین آمار تماس با خط اعتیاد مربوط به زنان است و افراد بین ۳۰ تا ۴۰ سال نیز در صدر تماس‌ها هستند، همچنین ۹۵ درصد مردانی که تماس گرفته‌اند خود مصرف کننده‌ بوده‌اند.

خط ملی اعتیاد

مجید رضازاده رئیس مرکز توسعه و پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور، در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن بیان آنکه در ده ماهه سال 95 بیش از 330 هزار نفر با سامانه تلفنی خط ملی اعتیاد تماس گرفته‌اند و به حدود 320 هزار نفر (98.32 درصد) آنها پاسخ داده‌ شده است گفت: این در حالیست که میزان تماس‌ها و پاسخگویی‌ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته به طوریکه در سال 94 بیش از 310 هزار تماس با سامانه خط ملی اعتیاد برقرار شده که به حدود 300 هزار تماس (98.26 درصد) پاسخ داده شده بود.

وی همچنین از راه اندازی «سیستم رصد» در سامانه خط ملی اعتیاد خبر داد و گفت: هر چقدر بتوانیم پاسخگویی‌ها را افزایش دهیم شاهد کاهش پشت نوبتی‌ها خواهیم بود و در سال جاری نیز به علت نصب سیستم رصد در سامانه خط ملی اعتیاد از ابتدای سال جاری توانستیم به همکاران خود در این سامانه امکان رصد پشت خطی‌ها را بدهیم تا به این ترتیب آنان مدت زمان مشاوره خود را بهتر مدیریت کنند.

  • زنان بیشترین تماس‌گیرندگان با خط ملی اعتیاد

رئیس مرکز توسعه، پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور در خصوص جنسیت تماس گیرندگان نیز گفت: طی ده ماهه سال جاری به طور میانگین زنان بیش از 80 درصد تماس‌ها را به خود اختصاص دادند؛ این در حالیست که در میان زنان تماس گیرنده با این سامانه تنها حدود 5 درصد آنها خود مصرف کننده بودند و سایر آنها در رتبه اول همسران (حدود 33 درصد تماس‌ها) و در رتبه دوم مادران (حدود 29 درصد تماس‌ها) مصرف کنندگان بودند.

رضازاده در ادامه با تاکید بر آنکه سامانه خط ملی اعتیاد سامانه درمان و پیشگیری از اعتیاد است و به این ترتیب افراد سالم بیش از مصرف کنندگان با آن تماس می‌گیرند، در خصوص بیشترین مسائل و مشکلات مطرح شده با این سامانه گفت: راهنمایی در خصوص خدمات درمانی، درخواست ارجاع به مراکز اقامتی میان مدت، تماس جهت دستگیری افراد مبتلا به اعتیاد به دلیل ایجاد مشکلات متعدد ناشی از مصرف مواد مخدر و یا محرک توسط خانواده و یا آشنایان آنان و همچنین آگاهی رسانی در خصوص نحوه اطلاع رسانی و راضی کردن فرد مصرف کننده برای مراجعه به درمان از بیشترین مسائل مطرح شده با خط ملی اعتیاد بوده‌اند.

وی ادامه داد: سوال در خصوص علائم ظاهری، رنگ، بو و ... مواد مخدر و محرک گوناگون نیز از دیگر علل تماس با این سامانه تلفنی بوده این در حالیست که از اهداف اصلی خط ملی اعتیاد ارائه خدمات مشاوره و راهنمایی به مصرف کنندگان و خانواده‌های آنان، رصد چگونگی و زمان شروع و شیوع هر یک از مواد مخدر و محرک مصرفی در کشور و سرانجام سیاستگذاری‌های صحیح مبتنی بر شواهد عینی است.

  • 95 درصد مردان تماس‌گیرنده با خط ملی اعتیاد خود مصرف‌کننده هستند

رئیس مرکز توسعه، پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور همچنین اظهار کرد: حدود 40 درصد تماس‌های برقرار شده با خط ملی اعتیاد به مراکز درمانی ارجاع داده می‌شوند این در حالیست که این سامانه قابلیت پیگیری تماس‌ها را ندارد زیرا این تماس‌ها یکطرفه بوده و افراد به علت بی اعتمادی‌های موجود از در اختیار گذاشتن اطلاعات خود پرهیز می‌کنند اما به طور معمول بسیاری از آنها مجددا با سامانه تماس می‌گیرند.

رضازاده همچنین خاطرنشان کرد: مردان حدود 20 درصد تماس گیرندگان با خط ملی اعتیاد هستند این در حالیست که حدود 95 درصد آنان خود مصرف کننده‌اند.

  • 30 تا 40 ساله‌ها بیشترین تماس‌گیرندگان با خط اعتیاد

وی در خصوص گروه سنی تماس گیرندگان با این سامانه اظهار کرد: گروه سنی 30 تا 40 سال بیشترین تماس‌ها را با این سامانه برقرار می‌کنند.

  • تماس‌های مرتبط با شیشه در صدر تماس‌ها

رئیس مرکز توسعه، پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور ضمن بیان آنکه تماس‌های مرتبط با شیشه با حدود 45 درصد تماس‌ها در صدر تماس‌های برقرار شده با این سامانه بوده و سپس تریاک و هروئین در رتبه‌های بعدی آن قرار گرفته است گفت: این به معنای افزایش مصرف شیشه نیست بلکه به معنای نگرانی خانواده‌ها از گرایش فرزندانشان به این مواد و یا سایر نگرانی‌های موجود است.

  • پرسش تماس‌گیرندگان با خط اعتیاد در خصوص مصرف ترامادول

وی همچنین عنوان کرد: این در حالیست که در خصوص «ترامادول» نیز تماس‌های زیادی با خط ملی اعتیاد می‌شود که از میان تماس‌های برقرار شده یا مصرف کنندگانی هستند که خواهان آگاهی از مراکز ترک و ارجاع به مراکز درمانی هستند و یا در خصوص آثار و پیامدهای مصرف ترامادول پرسش‌هایی را دارند.

رضازاده همچنین با بیان آنکه تهران در صدر تماس با این سامانه است افزود: پس از تهران به طور میانگین استان‌های چهارمحال و بختیاری، مازندران، مرکزی، خراسان شمالی بیشترین تماس‌ها را با این سامانه داشته‌اند.

وی ادامه داد: استان‌های ایلام، کهگیلویه و بویر احمد و یزد نیز کمترین تماس‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.

رئیس مرکز توسعه، پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: نمی‌توان از میزان تماس‌های هر استان این چنین استنباط کرد که استانی که بیشترین تماس را دارد اعتیاد در آن شیوع بیشتری را داشته و بالعکس بلکه ممکن است عواملی چون آگاهی مردم از فعالیت خط ملی اعتیاد و تبلیغات بهتر در خصوص این سامانه در آن استان باعث افزایش تماس‌ها در آن استان باشد.

رضازاده همچنین با اشاره به راه اندازی «کارزارهای رسانه‌ای شیشه» گفت: این کمپین‌ها در استان‌های مازندران، چهار محال و بختیاری، خراسان شمالی، یزد، گلستان و ... برگزار شد که پس از آن شاهد افزایش تماس در آن استان‌ها بودیم.

خط ملی اعتیاد با شماره تماس 09628 هم اکنون همه روزه از ساعت 8 تا 20 پاسخگوی تماس گیرندگان در سراسر کشور است.

کد خبر 363151

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha