به‌دنبال انتشار تصویر پای آسیب‌دیده نوزادی در یک بیمارستان دولتی در فضای مجازی و خبرگزاری‌ها، وزارت بهداشت با پذیرفتن خطای پزشکی تیمی اعلام کرد که خطای تیم درمانی در ماجرای نوزاد ۲۹ روزه تأیید شده است و ۳ فرد خاطی در این زمینه عزل شده‌اند.

سوزاندن پای نوزاد

عباس زارع‌نژاد، مدير روابط عمومي وزارت بهداشت در گفت‌وگو با همشهري گفت: آسيب به بافت پاي كودك بيشتر از حد معمول بوده است. از يك سو در كودكان نارس نازكي عروق، شايع است؛ ولي اگر نظارت بر نوزاد بيمار بيشتر بود شاهد افزايش آسيب به بافت پوست كودك نبوديم. در اين بخش قصور صورت گرفته است و وزارت بهداشت به‌صورت جدي آن را پيگيري خواهد كرد.

به گفته قاسمعلي خراساني، مدير بيمارستان امام خميني، جنيني با مسموميت حاملگي در مادر با افت ضربان قلب مواجه شد؛ بنابراين به روش سزارين به دنيا آمد. پس از تولد، نوزاد به‌دليل وضعيت نامناسبي كه در اكسيژن‌رساني داشت، طي روزهاي اول به دنيا آمدن 3بار احياي قلبي- ريوي شد. در جريان احياي سوم كه 4روز پس از بستري شدن نوزاد (6بهمن ماه) انجام شد، آنژيوكت (سوزن) سرم قندي كه به بدن نوزاد متصل بوده، به‌دليل اينكه رگ‌هاي نوزادان ظريف است از رگ خارج مي‌شود و مقداري از سرم زير پوست پاي نوزاد مي‌رود. در نتيجه پاي نوزاد دچار نكروز شده است؛ ولي تا 2هفته آينده پاي وي بهبود پيدا مي‌كند.

سيدمحمدحسين ميردهقان، مديركل دفتر نظارت و اعتبار‌بخشي امور درمان وزارت بهداشت درباره سهل‌انگاري صورت گرفته گفت: گزارش كارگروه تخصصي توسط دانشگاه علوم پزشكي مربوطه به مراجع ذيصلاح ارسال خواهد شد و اين مراجع پس از بررسي نهايي اظهارنظر نهايي را انجام خواهند داد. در ادامه روند درمان نوزاد، قطعا تيم پزشكي زيرنظر رياست بيمارستان سير درمان را تا بهبودي كامل دنبال خواهند كرد. بايد برنامه‌ريزي مناسبي در حمايت عاطفي و اجتماعي خانواده نوزاد مي‌شد كه به‌نظر مي‌رسد صورت نگرفته و در اين بيمارستان در اين حوزه كم‌كاري‌هايي صورت گرفته كه قطعا افراد خاطي شناسايي و حتما بركنار و يا توبيخ اداري خواهند شد. وزير بهداشت نيز در حاشيه سفري كه به سمنان داشت وعده داد كه با كساني كه مقصر بودند يا به اين قضيه كم‌توجهي كرده‌اند، طبق آنچه در قانون مشخص شده است برخورد انضباطي مي‌شود. وي از همه كساني كه نوزاد را احيا كردند، نيز تشكر كرد.

پدر اين نوزاد پس از جلسه مشترك خود با مديركل دفتر نظارت و اعتباربخشي امور درمان وزارت بهداشت و رئيس مجتمع بيمارستاني امام خميني در پاسخ به ايسنا، ‌ضمن ابراز رضايت از وعده‌هاي داده شده درخصوص پيگيري درمان فرزندش و عودت مبالغ اخذ شده از وي، گفت: پس از اين جلسه تا حدودي آرامش خاطر گرفته‌ام كه پيگير درمان پاي فرزندم هستند.

کد خبر 363074

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha