جمعه ۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۲
۰ نفر

پس از ماراتن مذاکرات سوریه در آستانه سرانجام این مسیر طولانی به ژنو رسید تا بار دیگر پس از ۱۰‌ماه زیرنظر سازمان ملل مذاکرات صلح سوریه از سر گرفته شود؛ مذاکراتی که سازمان ملل نبود اعتماد میان طرفین را مهم‌ترین چالش آن خوانده اما باعث شده تا برای نخستین‌بار نمایندگان دولت سوریه و مخالفان در یک اتاق و رودر روی هم قرار بگیرند.

سوریه نشست

مذاكرات صلح با مشاركت ايران، روسيه و تركيه از شهر آستانه كليد خورد و پس از گفت‌وگوهاي طولاني برمبناي تعهد صورت گرفته به ژنو رسيد.هرچند كه اختلاف‌ها باعث شد تا در اين مذاكرات هم بحث و جدل درباره نحوه قرار‌گيري شركت‌كنندگان در روز اول صورت بگيرد و در نهايت همه نتوانند سر يك ميز بنشينند اما رسيدن به نقطه قرار گرفتن رو در رو با همه بحران‌هاي سوريه يك گام بسيار مهم براي بازگشت آرامش به اين كشور به‌حساب مي‌آيد.

مراسم افتتاحيه اين گفت‌وگوها به‌خاطر انتقاد مخالفان از نحوه برنامه‌ريزي و شكل مذاكرات با تأخير روبه‌رو شد. مخالفان نزديك بود كه اين مراسم را از دست بدهند اما با تغييرات صورت گرفته سرانجام در لحظه آخر وارد سالن مقر سازمان ملل شدند. استفان دي‌ميستورا نماينده سازمان ملل كه برگزاري نشست را بر عهده دارد از هر دو طرف خواست براي موفقيت اين دوره از مذاكرات و پايان دادن به بحران شش ساله سوريه تلاش كنند.

او گفت: از شما مي‌خواهم كه با هم كار كنيد. مي‌دانم كه پايان دادن به اين درگيري وحشتناك ساده نخواهد بود. در اين دوره از مذاكرات ژنو علاوه بر هيأت‌هاي مخالفان و دولت سوريه، نمايندگاني از ايران، روسيه و تركيه نيز حضور دارند و چهارمين نشست از سلسله نشست‌هاي ژنو زيرنظر سازمان ملل است كه براي حل بحران سوريه برگزار مي‌شود.

  • تمركز بر قطعنامه 2254

روز گذشته در دومين روز مذاكرات استفان دي‌ميستورا به شكل دوجانبه با طرفين حاضر در اين نشست ديدار كرد تا مانند تلاش‌هاي گذشته بتواند آنها را به نقطه حداقلي مشترك برساند. سازمان ملل تلاش دارد تا سرانجام بتواند پس از حضور نمايندگان دولت و مخالفان در يك اتاق و به‌صورت رو در رو آنها را وادار كند پشت يك ميز براي مذاكره قرار بگيرند.

دي‌ميستورا اعلام كرد كه نشست‌هاي امروز با هيأت‌هاي شركت‌كننده براي توضيح دادن مسائل موجود و دستورالعمل مذاكرات صلح است تا نقشه راه مناسبي با توافق طرفين براي به سرانجام رساندن مذاكرات ترسيم شود. سازمان ملل اعلام كرده كه اين نشست بر قطعنامه 2254شوراي امنيت متمركز خواهد بود.

در اين قطعنامه از روند برقراري صلح حمايت شده و بر ايجاد دولتي غيرفرقه‌گرا، جامع و قابل‌قبول تأكيد شده است. ازجمله اهداف ديگر اين قطعنامه مي‌توان به برنامه‌ريزي براي ايجاد قانون اساسي جديد در كشور، برگزاري انتخاباتي آزاد و منصفانه ظرف ۱۸‌ماه تحت نظارت ناظران سازمان ملل اشاره كرد. استفان دي‌ميستورا، فرستاده ويژه سازمان ملل در امور سوريه هشدار داده كه اگر مذاكرات ژنو 4 شكست بخورد، ادلب نيز سرنوشتي مشابه حلب خواهد داشت.

درحالي‌كه اميد زيادي براي دستيابي به موفقيت نهايي در اين نشست وجود ندارد، اما از آخرين‌باري كه در آوريل سال ۲۰۱۶ مذاكرات صلح با شكست مواجه شد، تغييرات زيادي در صحنه جنگ سوريه صورت گرفته است. گروه‌هاي درگير به ميزاني گسترده به آتش‌بسي عمومي كه از‌ماه دسامبر گذشته به اجرا درآمده، پايبند بوده‌اند.

روز گذشته يك كاميون بمبگذاري شده در شهر الباب در حومه شرقي حلب منفجر شد كه بر اثر آن بيش از 60نفر كشته شدند. اين حمله يك روز پس از آن صورت گرفت كه خبرگزاري آناتولي تركيه گزارش داد نيروهاي مورد حمايت تركيه موسوم به ارتش آزاد سوريه به مركز شهر الباب، رسيده‌اند. گزارش‌هايي منتشر شده كه تركيه با داعش براي خروج از الباب به توافق رسيده است.

  • پافشاري مخالفان وتغيير موضع تركيه

مخالفان دولت خواستار آن هستند كه مسئله سرنوشت بشار اسد، رئيس‌جمهور سوريه، در دستور كار اين نشست ژنو قرار بگيرد، اما نمايندگان دولت اعلام كرده‌اند كه مسئله‌اي براي بحث درباره رئيس‌جمهور قانوني سوريه وجود ندارد.ايلنور جويك، مشاور ارشد رجب طيب اردوغان، رئيس‌جمهور تركيه اما در يك چرخش موضع اعلام كرده كه كشورش تمايلي براي همكاري با دمشق ندارد اما درعين حال نيز به‌دنبال بركناري بشار اسد از قدرت با توسل به زور هم نيست.

او در مصاحبه با راشاتودي گفت: ما اگرچه تمايلي به همكاري با بشار اسد نداريم، اما نمي‌خواهيم او را هم با زور بركنار كنيم به همين دليل است كه تركيه، روسيه و ايران مذاكرات آستانه را برگزار مي‌كنند. تركيه در سال‌هاي گذشته به بركناري اسد از قدرت به هر شكل ممكن پافشاري مي‌كرد. در عين حال شوراي امنيت درصدد است قطعنامه‌اي را براي اعمال تحريم‌هاي جديد عليه دولت سوريه تصويب كند كه اضافه كردن نام 11تن از فرماندهان و مسئولان اين كشور ازجمله بشار اسد به ليست سياه سازمان ملل در آن گنجانده شده است.

کد خبر 363051

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha