جمعه ۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۳
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: حسینعلی‌ طیبی ۱۲ آبان ماه سال ۱۳۱۵ در روستای سودکلای دهستان بنافت بخش دو دانگه ساری به دنیا آمد.

حسینعلی‌ طیبی

 تحصیلات خود را ابتدا از مکتب خانه در سود کلا آغاز کرده و سپس در روستای سید ابوصالح قائم شهر ادامه داد . کلاس اول و دوم ابتدایی را یکجا در روستای سنگده امتحان داد و پس از قبولی در کلاس سوم دبستان نشست. سپس کلاس چهارم ، پنجم و ششم ابتدایی را در دبستان حافظ ساری با رتبه ی ممتاز گذراند.

در ۱۵ سالگی به دلیل فوت پدر ناچار از مدرسه خارج شده و به کار پرورش دام سنتی پرداخت . در ۲۱ سالگی ازدواج کرد. با توجه به این که پدرش مخالف یادگیری او بود ولی با تشویق و علاقه مندی مادرش آموزش لله وا را از ۷ سالگی آغاز کرد. 

در سال ۱۳۴۷ به شکل کارمزدی به استخدام اداره ی فرهنگ و هنر پست نوازندگی را به دست آورد. او در سال ۱۳۶۴ نشان درجه ۲ هنری و در خردادماه سال ۱۳۸۰ نشان درجه یک هنری را دریافت کرد. ۴ نوار خود را در پیش از انقلاب اسلامی به شماره‌های ۱۲۴، ۱۲۵، ۱۴۱ ، انتشار داد پس از انقلاب نخستین نوار او به نام لله وا در سال ۱۳۶۵ از سوی فرهنگ خانه مازندران انتشار یافت و از سال ۱۳۶۹ همکاری خود را با گروه شواش آغاز کرد.

خنیاگر و نوازنده سال لله‌وا (ساز بادی شبیه نی در منطقه مازندران) در سومین جشنواره موسیقی فجر به عنوان نوازنده برتر شناخته شد . استاد حسین طیبی در مرداد ماه سال ۱۳۷۰ با ساز لله وا در جشنواره آوینیون فرانسه و در شهریور ماه همان سال در جشن هنر ایران در شهر دو سلدرف آلمان شرکت نمود. ایشان علاوه بر لله وا به سازهای نی ، سرنا ، قرنه ، نقاره ، آواز محلی مازندرانی و آواز سنتی ایران تسلط دارند .وی برای نخستین بار به صورت ابداعی در آواز امیری از منطقه صوتی سوم لله وا استفاده کرد. طیبی از سال ۱۳۶۴ به عنوان مدرس لله وا در خانه مازندران مشغول آموزش بوده و شاگردان بسیاری را پرورده است. تا کنون ۱۱ سرود محلی از ساخته های ایشان از رادیو مازندران پخش شده است و مردم این سامان با ساز زیبا و صدای شان آشنا هستند.

او همچنین نشان درجه ۲ هنری را بابت عمری فعالیت‌های هنری دریافت کرد.

طیبی در جشنواره‌های مختلف موسیقی فجر نیز به اجرای برنامه پرداخت  نیز در نخستین جشنواره نی‌نوازان در حوزه هنری در سال های پایانی دهه شصت حضور یافت.

او از جمله اساتید برجسته‌ای بود که در جشنواره هفت اورنگ و همزمان با تجلیل از استاد حسن کسایی از او نیز تجلیل به عمل آمد.

حسین طیبی در جشنواره موسیقی نواحی کرمان در سال ۱۳۸۳ نیز از جمله استادان برجسته‌ای بود که در جایگاه ۴۰ استاد برجسته موسیقی نواحی کشور قرار گرفت و لوح اصلی این جشنواره را به دست آورد.

او علاوه بر نوازندگی خنیاگری چیره دست بود و برخی از نغمه‌های موسیقی مازندران را به خوبی می‌خواند.

حسین طیبی عصر جمعه ششم اسفند ۱۳۹۵  به دلیل بیماری طولانی که داشت دار فانی را وداع گفت.

کد خبر 363046

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مازندران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha