چهارشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۶:۴۷
۰ نفر

همشهری دو - پیام صدریه: زنان بخشی از جامعه انسانی‌اند که در حوزه ایمان و کمال، تفاوتی با مردان ندارند و گاه به چنان شعاعی از نور دست می‌یابند که مردان باید از آنان درس تقوا، شجاعت، دیانت و خضوع در برابر پروردگار بگیرند؛ بانوی اکرم، فاطمه زهرا(س) اینگونه بود.

پيامبر اسلام(ص) بوي بهشت را از فاطمه(س) استشمام مي‌كرد. فاطمه(س) در دامان مربي الهي‌اي همچون محمد(ص) پرورش يافت و به بالندگي رسيد و برترين و داناترين زنان عالم شد. زندگي مشترك او با علي(ع) و كانون خانواده‌اش پر از مهر و محبت و انسانيت و تقوا و ايثار بود. در اين مدت چندين آيه قرآن مانند آيه تطهير و آيه مباهله و سوره كوثر در‌شأن حضرت زهرا(س) و فرزندان او نازل شد. آن حضرت در حيات اجتماعي نيز اسوه بي‌بديل تقوا توأم با شجاعت و حيا و عفت و حق‌طلبي و فرياد عليه ظالمان شد.

در رواياتي از پيامبر اسلام(ص) فاطمه (س) محبوب‌ترين مردم نزد آن حضرت معرفي شده ‌است. خشم و خشنودي فاطمه (س) همان خشم و خشنودي پيامبر(ص) و در نهايت همان خشم و خشنودي خداوند دانسته شده است. بعد از رحلت پيامبر(ص) در پي حزن و اندوه شديد فاطمه(س)خداوند متعال به‌عنوان دلجويي از آن حضرت مطالبي را توسط جبرئيل بر ايشان نازل كرد و آن حضرت آن مطالب را بر امام علي(ع) املاء كردند كه از اين نوشته‌ها نزد اهل‌بيت(ع) به‌نام مصحف فاطمه(س) ياد مي‌شود. فاطمه (س) نخستين مدافع ولايت امام‌علي(ع) بود و سرانجام به‌دليل ستمي كه بر ايشان شد و جراحتي كه بر بدن ايشان نشست نخستين شهيد در راه دفاع از حريم امامت و ولايت امام‌علي(ع) شد.

امام‌علي(ع) آنگاه كه فاطمه (س) را به آغوش خاك مي‌سپرد اندوه نامه‌اي دارد كه اوج محبت و اندوه ايشان را از فراق يگانه همسر و ياورش بازگو مي‌كند: سلام بر تو ‌اي رسول خدا(ص)؛ سلامي از طرف من و دخترت كه هم‌اكنون در جوارت فرود آمده و شتابان به شما رسيده است.اي پيامبر خدا! صبر و بردباري من با از دست دادن فاطمه(س) كم شده است و توان خويشتنداري ندارم اما براي من كه سختي جدايي تو را ديده، و سنگيني مصيبت تو را كشيده‌ام، شكيبايي ممكن است... پس امانتي كه به من سپرده بودي برگردانده شد و به صاحبش رسيد. زين پس، اندوه من جاودانه و شب‌هايم شب‌زنده‌داري است تا آن روز كه خدا خانه زندگي تو را براي من بر‌گزيند(خطبه 202).

کد خبر 362891

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha