۱۶ دوره از برگزاری جشنواره کتاب سال شهید حبیب غنی‌پور می‌گذرد؛ رویدادی که پایگاه و جایگاه آن مسجد جوادالائمه(ع) در ۳۰متری جی است.

جشنواره غنی پور

اين مسجد كه روزگاري محفل ادبي و هنري و پايگاه نويسندگان، سينماگران و بازيگران انقلابي بود، به همت مرحوم زنده‌ياد اميرحسين فردي جايزه ادبي شهيد غني‌پور را بنيان نهاد و در چند سال اخير دبيري آن را محمد ناصري بر عهده گرفت. او اين جشنواره را رويدادي مستقل و مردمي مي‌داند و معتقد است داوران در گزينش آثار به ارزش‌هاي ادبي توجه دارند و تعلق خاطر نويسندگان به جناح‌ها در بحث داوري لحاظ نمي‌شود.

ناصري، دبير جشنواره شهيد حبيب غني‌پور درباره‌ آثار رسيده به همشهري گفت: در بخش كودك ۳۵۰ اثر، در بخش نوجوان ۱۲۰ كتاب، در بخش انقلاب و دفاع‌مقدس ۸۵ كتاب و در بخش آزاد ۲۰۷۷ كتاب بررسي و از بين آنها ۳۰۱ كتاب برگزيده شد. داوري براساس مرامنامه شوراي نويسندگان مسجد جوادالائمه(ع) است و كساني كه به اين مرامنامه اعتقاد ندارند، نمي‌توانند در شوراي داوري حضور يابند. داوران از اعضاي شوراي نويسندگان مسجد هستند اما ممكن است در آينده افراد معتقد به مرامنامه ما به شوراي داوري راه پيدا كنند.

به گفته ناصري، جايزه ادبي شهيد غني‌پور هيچ‌گونه وابستگي فكري و اجرايي به هيچ سازمان، نهاد و شخصيت‌هاي حقيقي و حقوقي ندارد. برگزيدگان جشنواره از ميان كتاب‌هايي خواهند بود كه با مضامين اعتقادي و اخلاقي شهيد مغاير نباشند؛ ضمن اينكه از حيثيت ادبيات داستاني دفاع و آثاري را به جامعه معرفي مي‌كند كه ادبيات آنها از وجوه مختلف برجسته و در دنياي امروز حرفي تازه براي گفتن داشته باشند.

  • تقدير و اهداي نشان حبيب

در مراسم پاياني جشنواره شهيد حبيب غني‌پور كه مانند هر سال 9اسفند همزمان با سالروز شهادت اين شهيد بزرگوار در عمليات كربلاي5 در مسجد جوادالائمه(ع) برگزار مي‌شود، از 2چهره‌ تأثيرگذار فرهنگي مسجد تقدير به عمل مي‌آيد؛ اين دو چهره عبارتند از هادي علي‌اكبري، بنيانگذار كتابخانه مسجد و حسين معيني، از اعضاي هيأت امناي مسجد. قرار است برگزيدگان و افراد شايسته تقدير هم «نشان حبيب» و تنديس جشنواره را دريافت كنند. تا امروز تنها بنياد شعر و ادبيات داستاني ايرانيان براي حمايت از برندگان جايزه شهيد غني‌پور اعلام آمادگي كرده است. بر اين اساس، فرد برگزيده 2سكه طلا يا مبلغ 2ميليون جايزه مي‌گيرد و جايزه تقديري‌ها هم يك سكه طلا يا يك ميليون تومان است.

کد خبر 362861

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha