سه‌شنبه ۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس سازمان بهزیستی کشور ضمن بیان آنکه «عیدی» مستمری بگیران این سازمان امسال مستقیما از سوی وزارت رفاه پرداخت خواهد شد؛ ضمن اعلام اینکه توزیع بسته امنیت غذایی از سوی این وزارتخانه آغاز شده گفت: هیچ یک از مددجویان بهزیستی از لیست دریافت بسته مذکور حذف نشده‌اند، به این ترتیب ۵۱۰ هزار خانوار تحت پوشش آنرا دریافت خواهند کرد.

به گزارش ایسنا، انوشیروان محسنی بندپی در حاشیه دیدار با نماینده سازمان جهانی بهداشت WHO در جمع خبرنگاران گفت: توسعه کمی و کیفی اورژانس اجتماعی در 140 شهر بالای 150 هزار نفر از اقدامات سال آینده بهزیستی خواهد بود.

وی همچنین در خصوص برنامه‌های غربالگری این سازمان نیز گفت: طبق هدفگذاری‌های صورت گرفته تا پایان برنامه ششم توسعه، پوشش غربالگری شنوایی سنجی، تنبلی چشم و ... به بیش از 90 درصد خواهد رسید این در حالیست که هم اکنون نسبت به سنوات گذشته پیشرفت خوبی در حوزه غربالگری‌ها داشته‌ایم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: در حال حاضر آگاهی‌ها افزایش یافته و به موجب اقدامات سازمان بهزیستی حساس سازی و آگاه سازی ایجاد شده است که این مسئله اهمیت بسیار زیادی دارد.

بندپی در ادامه به سقط‌های قانونی اشاره کرد و گفت: در دو سال اخیر نسبت به سنوات گذشته سقط‌های قانونی رشد 35 درصدی داشته‌اند و این در حالیست که این سقط‌ها به منظور جلوگیری از معلول زایی به صورت قانونی و با استفاده از شرع و قانون صورت می‌گیرند.

وی تصریح کرد: در سال 94 رشد قابل توجهی در خصوص سقط‌های قانونی داشتیم به طوریکه تعداد آنها به 1350 مورد در سال 94 رسید و در سال 95 نیز طی 9 ماهه اخیر بیش از 1400 سقط قانونی در کشور صورت گرفته است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور همچنین در خصوص برنامه‌های مهم سال آتی این سازمان گفت: افزایش مهارت‌های زندگی، افزایش آموزش فرزندپروری و ... از اهداف مهم سال آینده سازمان بهزیستی هستند تا جایی که در سال جاری سامانه «ثبت الکترونیکی طلاق» را در خراسان رضوی راه اندازی کردیم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: به موجب این سامانه افراد قبل از ورود به دادگاه‌ها و ثبت رسمی دادخواست طلاق و پیش از آنکه بخواهند وارد چرخه وکلاء شوند از همان ابتدا به چرخه خدمات مددکاری و روانشناسی ورود پیدا می‌کنند و در جهت حل منازعات زناشویی آنها اقدام خواهد شد.

وی در ادامه خبر داد: اکنون این طرح به صورت پایلوت در پنج شهر خراسان رضوی در حال اجراست، تا پایان فروردین ماه نقاط قوت و ضعف آن بررسی و در سال آینده در 11 استان کشور توسعه خواهد یافت.

رئیس سازمان بهزیستی کشور همچنین در خصوص مراکز ماده 16 نیز گفت: بهزیستی برای قبول تصدی مراکز ماده 16 خواسته‌های کارشناسی را مطرح و بر شیوه «دادگاه درمان مدار» تاکید داشت که در حال حاضر ستاد مبارزه با مواد مخدر تمام نقطه نظرهای کارشناسی شده بهزیستی را در این حوزه پذیرفته است.

بندپی تصریح کرد: طرح «دادگاه‌های درمان مدار» در سال آینده به صورت پایلوت در پنج استان تهران، قزوین، البرز، سیستان و گیلان آغاز خواهد شد.

وی ادامه داد: بر اساس این طرح ترک اعتیاد افراد با پیگیری‌های مددکاری، روانشناسی، روانشناختی توام خواهد شد و در صورت فراهم شدن مقدمات، احتمال آغاز این طرح تا قبل از پایان سال جاری وجود دارد.

وی در ادامه ضمن بیان آنکه بهزیستی در این حوزه طی همکاری با ستاد مبارزه با مواد مخدر مشکل اعتباری ندارد گفت: برای اجرای طرح «دادگاه‌های درمان مدار» همکاری بسیار خوبی با قوه قضاییه داشتیم. این در حالیست که در گذشته این همکاری‌های بین بخشی حلقه مفقوده اقدامات اجتماعی در کشور بود.

رئیس سازمان بهزیستی کشور همچنین به طرح جمع آوری کودکان کار و خیابان و متکدیان نیز اشاره کرد و در پاسخ به این سوال که آیا کودکان پس از جمع آوری و ساماندهی مجددا به خانواده تحویل داده می‌شوند؟ گفت: سعی داریم تا پس از پذیرش کودکان، والدین آنها را شناسایی کنیم و چنانچه از مشکلات مالی آنها مطمئن شدیم و بر ما روشن شد که این خانواده به موجب مشکلات مالی و فقر معیشتی فرزند خود را وارد چرخه کار می‌کند حتما از خانواده حمایت شده و تحت پوشش قرار خواهد گرفت، اما چنانچه عوامل دیگری موجب ورود کودک به چرخه کار باشد بررسی خواهد شد و با هر یک از عوامل، رفتاری درخور خواهد شد.

وی همچنین گفت که در حال حاضر در حال رایزنی با قوه قضاییه هستیم تا چنانچه کودکی بیش از سه بار در طرح‌های جمع آوری توسط بهزیستی پذیرش و شناسایی شد دیگر وی را به خانواده تحویل ندهیم بلکه وی بد سرپرست شناسایی شده و به مراکز شبه خانواده بهزیستی سپرده شود.

کد خبر 362804

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha