در شصـت‌ونهمیـن دوره مراسم اهدای جوایز به برگزیدگان انجمن نویسندگان آمریکا، یاد و نام عباس کیارستمی گرامی داشته و جایزه ژان رنوار به فرزند سینماگر فقید ایرانی اهدا شد.

سینما

 به گزارش همشهري، تنها فيلمساز ايراني برنده نخل طلا كه اوايل تابستان گذشته در 76سالگي در پاريس از دنيا رفت، جايزه دستاورد بين‌المللي فيلمنامه‌نويسي را از يكي از مهم‌ترين مجامع فيلمنامه‌نويسي دنيا دريافت كرد و به جمع چهره‌هايي چون آكي‌راكوروساوا، فيلمساز فقيد ژاپني و پدرو آلمودووار، سينماگر نامدار و برنده اسكار اسپانيايي پيوست كه پيش‌تر جايزه ژان رنوار را به ياد فيلمساز نام‌آور فرانسوي دريافت كرده بودند. جايزه را البته به نمايندگي از پدر مرحومش گرفت.

در فيلمنامه‌هاي سينمايي، جايزه فيلمنامه غيراقتباسي در حالي به «مهتاب» بري جنكينز رسيد كه بسياري از كارشناسان معتقدند «منچستر باي دسي» كنت لونرگان برنده اين جايزه در مراسم اسكار خواهد بود. «حتي اگر سنگ از آسمان ببارد» تيلر شرايدن، «لالالند» ديمين شازل و «عاشقانه» جف نيكولز ديگر نامزدهاي اين بخش بودند. جايزه بهترين فيلمنامه اقتباسي را هم «ورود» از آن خود كرد و «ددپول»، «حصارها»، «چهره‌هاي‌پنهان» و «حيوان‌هاي شب‌زي» نصيبي از جوايز نبردند. در بخش بهترين فيلمنامه مستند هم «فرمان و كنترل» پيروز شد.

انجمن نويسندگان آمريكا كه شرايطي خاص براي بررسي فيلمنامه‌ها دارد و آثار نويسندگان غيرعضو را واجد شرايط نمي‌داند، «كتاب جنگل»، «شير»، «فلورنس فاستر جنكينز» و «زوتوپيا» را در بخش‌هاي اقتباسي و غيراقتباسي اصلا درنظر نگرفت. اين در حالي است كه شير نامزد اسكار بهترين فيلمنامه اقتباسي شده و بايد با ورود، حصارها، چهره‌هاي پنهان و مهتاب رقابت كند. حتي اگر سنگ از آسمان ببارد، لالالند، «خرچنگ»، منچستر باي‌د‌سي و «زنان قرن بيستم» نامزدهاي اسكار بهترين فيلمنامه غيراقتباسي هستند.

از آنجا كه برندگان جوايز انجمن نويسندگان آمريكا با آراي 12هزار عضو انجمن انتخاب مي‌شوند، مي‌توان اين جايزه را معياري بسيار مهم براي موفقيت در اسكار دانست. در بخش فيلمنامه‌هاي اقتباسي و غيراقتباسي در 22سال گذشته به‌ترتيب 16و 14برنده WGA بلافاصله جايزه اسكار را هم برده‌اند. سال گذشته «اسپاتلايت» و «كسري بزرگ» موفق به بردن هر 2جايزه شدند. جايزه لورل انجمن نويسندگان هم به اوليور استون اهدا شد.

کد خبر 362718

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha