دوشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۶:۴۲
۰ نفر

محمد باریکانی: زمزمه‌های پایان نفت در ایران به گوش رسیده است و اکنون صنعت نفت ایران می‌رود تا به جای وابستگی کامل کشور به درآمد نفتی به موزه بپیوندد و اینگونه بیش از صدسال وابستگی کشور به نفت پایان بگیرد. آیا رؤیای ایران برای پایان وابستگی به نفت واقعیت یافته است؟

موزه صنعت نفت

 با تبديل شهر آبادان به شهر موزه نفت، تبديل نيروگاه شماره يك و پالايشگاه نفت آبادان به يكي از بزرگ‌ترين موزه‌هاي نفت جهان، ايجاد طولاني‌ترين پارك موزه نفتي جهان با نمايش تجهيزات عظيم نفتي بر كرانه اروند رود در آبادان، تبديل نخستين بنزين خانه يا پمپ بنزين احداث شده در ايران توسط شركت نفتي بريتانيا به موزه، تبديل مخازن پرچي، كارگاه ريخته‌گري، نخستين آسانسور نصب‌شده در ايران و واحدهاي تقطير پالايشگاه آبادان به موزه، همچنين قرار گرفتن يكي از 3مدرسه بزرگ فني و حرفه‌اي جهان با 90سال قدمت در كنار 2مدرسه نخست در واشنگتن و نيوهمشاير انگلستان در پرونده سايت موزه‌هاي نفتي ايران، تبديل تلمبه خانه دارخوين به سايت موزه نفتي، قرار گرفتن نخستين چاه نفت ايران در مسجدسليمان كه به ثبت ملي نيز رسيده است در سايت موزه بزرگ نفت در جنوب ايران، قرار گرفتن نخستين نيروگاه برق صنعتي كشور كه توسط انگليسي‌ها در مسجدسليمان راه‌اندازي شد در پرونده موزه صنعت نفت ايران و تبديل روستاي نفت سفيد با مشعل‌‌هاي گاز متعدد در حياط خانه‌ها به سايت موزه روستايي و شهر‌موزه‌شدن مسجد سليمان به شهر موزه نفت در ايران به همراه راه‌اندازي موزه نفت در تهران و تبديل پالايشگاه آبادان به موزه نفت، گام‌هاي رهايي ايران از زنجير وابستگي به نفت برداشته مي‌شود.

تاريخ نفت ايران با پاي خود آرام آرام به موزه تاريخ مي‌رود و با اين تصميم به‌نظر مي‌رسد عزم رهايي از درآمد نفتي جدي شده است. از يك دهه پيش زمزمه جدي رهايي از نفت و جايگزيني صنايع‌دستي و گردشگري براي درآمدزايي آغاز شد. وزارت نفت نيز بيكار نشست و به پايان عصر نفت انديشيد و در گام نخست موزه زنده نفتي ايران در آبادان را به بهره‌برداري رساند. نخستين پمپ بنزين ايران كه در سال 1927در شهر آبادان ايجاد شد اكنون نخستين تلاش به نتيجه رسيده براي تكميل پرونده ميراث صنعتي نفت در كشور است. ساسان صوفي، ناظر و مجري پروژه موزه‌هاي آبادان با اشاره به اينكه پمپ مكان اصلي نخستين پمپ بنزين ايران در آبادان از صفحات يك كتاب قديمي مربوط به سال 1330مشخص شد به همشهري گفت: معماري ساختمان بنزين‌خانه آبادان مغاير با تمام پمپ بنزين‌هايي است كه 30سال پس از آن در كشور ايجاد شد و يكسال‌ونيم طول كشيد تا فضاي درهم ريخته و ساختمان ويران اين نخستين پمپ بنزين ايران در آبادان كه از روي تصوير يك كتاب شناسايي شد، همانگونه كه 90سال پيش ساخته‌شده، بازسازي شود. او با اشاره به اينكه ساختمان اصلي موزه بنزين خانه آبادان با آجرهاي بغدادي كه به ايران آورده مي‌شدند ساخته‌شده بود از تهيه همان آجرها براي بازسازي ساختمان موزه از ويرانه‌ها و انبارها و ساختمان‌هاي مختلف قديمي شهر آبادان خبر داد و به همشهري گفت: پمپ‌هاي قديمي بنزين از پمپ‌هاي شيشه‌اي تا مخازن فلزي مدرن تهيه و در اين موزه به نمايش گذاشته شد.

موزه بنزين خانه آبادان در مساحتي كوچك از «الف» تا «ي» انتقال نفت و بنزين و مصرف آن در جامعه ايران در طول تاريخ را به تصوير كشيده است؛ از حلب‌هاي كوچك نفت تا پيمانه‌هاي اندازه زدن نفت براي فروش به مشتريان تا كاميون‌هاي چوبي انتقال نفت و بنزين در كشور و شيوه تزريق بنزين به پمپ‌ها و ناياب‌ترين چراغ‌هاي نفتي خوراك‌پزي جيبي كه كارگران صنعت نفت آنها را براي گرم‌كردن غذا در كنار چاه‌هاي نفت به‌كار مي‌بردند در اين موزه به نمايش درآمده است. حتي پرس‌هاي چاپ نام شركت‌هاي نفت و بنزين بر حلبي‌ها تا اسناد تاريخي و عكس‌هاي قديمي از مصرف نفت و بنزين در كشور در موزه بنزين خانه آبادان به نمايش درآمده است.

ساسان صوفي، ناظر و مجري موزه‌هاي صنعت نفت آبادان مي‌گويد: تمام ساختمان‌ها و ساختارهاي نفتي در جنوب كشور ايجاد شده است. براي تبديل آبادان به شهر موزه نيز 20نقطه انتخاب و 5نقطه آن در فاز نخست نهايي شد و يكي از آنها موزه بنزين خانه بود. پس از آن اسكله آبادان با 1450متر طول يكي از بزرگ‌ترين اسكله موزه‌هاي دريايي نفت جهان مي‌شود. نيروگاه شماره يك كه قلب تپنده هر پالايشگاه هست نيز موزه مي‌شود. 3خانه تشريفاتي متعلق به دوره پهلوي اول كه اسناد تاريخي و اتفاقات تاريخي مهمي در آنها امضا شده و اتفاق افتاده است نيز احيا و به موزه تبديل مي‌شود. مدرسه آرتيزين اسكول يا مدرسه فني و حرفه‌اي با قدمت 90سال كه يكي از 3آموزشگاه مهم حرفه‌اي جهان بود نيز به موزه تبديل مي‌شود.

به گفته صوفي، 5موزه و سايت موزه در آبادان، 5موزه در مسجد سليمان و يك موزه نيز در دارخوين پروژه‌هاي اصلي ايجاد سايت موزه بزرگ صنعت نفت ايران در جنوب كشور است. ناظر و مجري موزه‌هاي نفت آبادان مي‌گويد: مردم بايد بدانند صنعت نفت آنها چه تاريخي داشته، چون تاكنون درها بسته بود و ورود ممنوع و كسي نمي‌دانست چه اتفاقي در تاريخ نفت ايران افتاده است اما حالا با دستور وزير نفت قرار است درهاي صنعت نفت ايران روي مردم گشوده شود و تاسيسات نفتي كشور به جذب گردشگر بپردازند.

به گفته او، نفت روزي در كشور پايان خواهد يافت و درهاي جديد كشور روي گردشگري باز مي‌شود و موزه‌هاي صنعت نفت ايران مي‌تواند قابليت خوبي براي جذب گردشگر به جنوب ايران و ارزآوري به كشور باشد. صوفي مي‌گويد: راه‌اندازي سايت موزه‌هاي نفتي ايران هدف بزرگي در ايفاي بخش نفت در صنعت گردشگري كشور است كه با راه‌اندازي سايت موزه وسيع نفت در جنوب كشور محقق شده است.

کد خبر 362611

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha