امسال ارزش معاملات بازار سرمایه به نحو چشمگیری افزایش یافته است و پیش‌بینی می‌شود از مرز ۲۰۰ هزار میلیارد تومان هم عبور کند و رکورد تازه‌ای در تاریخ ۵۰ ساله بازارسرمایه ایران برجای بگذارد.

به گزارش همشهري، امسال سال خوبي براي سهامداران نبود. در طول 11‌ماه گذشته سهامداران به‌طور ميانگين 4درصد زيان ديده‌اند با وجود اين، آمارها نشان مي‌دهند ارزش مبادلات در بازار سرمايه به نحو چشمگيري افزايش يافته است. احتمال مي‌رود با ادامه روند كنوني و افزايش حجم معاملات در روزهاي پاياني سال ارزش كل معاملات بازار سرمايه براي نخستين بار از مرز 200هزار ميليارد تومان عبور كند. با اين اتفاق ركورد تازه‌اي در بازار سرمايه ثبت خواهد شد.

برآوردها نشان مي‌دهد بخش عمده‌اي از رشد ارزش معاملات بازار سرمايه ناشي از رشد معاملات اوراق آتي سكه و اوراق بدهي بوده است اما ارزش معاملات بازار سهام هم به كمك صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري نسبت به سال‌هاي قبل رشد كرده است.

در اين مدت صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري توانسته‌اند جمعا 130هزار ميليارد تومان از منابع مالي مردم را در حساب‌هاي خود سپرده كنند كه بخش مهمي از اين مقدار صرف خريد اوراق بدهي و بخشي ديگر صرف خريد سهام در بورس و فرابورس شده است. اطلاعات آماري نشان مي‌دهد از ابتداي امسال تاكنون 170هزار ميليارد تومان محصول و اوراق مالي يعني معادل 44ميليارد دلار در بازار سرمايه دادوستد شده است كه از اين مقدار بيش از 72هزار ميليارد تومان در بورس كالا،

56هزار ميليارد تومان در بورس و 41هزار ميليارد تومان در فرابورس مورد مبادله قرار گرفته است. به اين ترتيب بورس كالا توانسته است با يك جهش 15هزار ميليارد توماني نسبت به بورس ‌تهران كه قدمت بيشتري دارد، در صدر جدول عملكرد بورس‌هاي فعال در بازار سرمايه ايران قرار بگيرد.

از مجموع كل معاملات انجام شده از ابتداي امسال تاكنون 62هزار ميليارد تومان مربوط به معاملاتي بوده كه در بازار سهام انجام شده است. در اين مدت 30هزار ميليارد تومان سهام در بازار‌هاي اول بورس و فرابورس و 27هزار ميليارد تومان در بازار‌هاي دوم اين‌دو بورس دادوستد شده است.

امسال همچنين تاكنون 3500ميليارد تومان سهام در بازار پايه فرابورس دادوستد شده است كه نسبت به سال‌هاي قبل كاهش نشان مي‌دهد. پارسال و در همين مدت 4300ميليارد تومان سهام در بازار پايه فرابورس خريد و فروش شده بود. در 11‌ماه امسال 35هزار ميليارد تومان اوراق مشتقه در بازارسرمايه معامله شده كه بخش عمده آن مربوط به معاملات آتي سكه در بورس كالاست. در اين مدت همچنين 32هزار ميليارد تومان كالا در بورس كالا خريداري شده است.

امسال همچنين بازار اوراق بدهي از رشد زيادي برخوردار شده؛ به‌طوري كه در 11‌ماه امسال 31هزار ميليارد تومان اوراق بدهي مبادله شده است. انتشار اسناد خزانه اسلامي براي پرداخت بدهي‌هاي علت اصلي رشد حجم معاملات اين اوراق در بازار سرمايه است. البته اين رويداد ظرف ماه‌هاي گذشته اعتراض سهامداران را برانگيخته است. سرمايه‌گذاران معتقدند بخش مهمي از نقدينگي صرف خريد اين اوراق شده است و اين به معاملات بازار سهام ضربه زده است.

جدول

کد خبر 362323

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha