همشهری آنلاین: محمدباقر قالیباف شهردار تهران اعلام کرد: تلاش می‌کنیم با اعتباراتی که سال آینده برای توسعه مترو در نظر گرفته شده و همچنین با کمک دولت بتوانیم سالی 15 کیلومتر تونل مترو را در تهران احداث کرده و به بهره‌برداری برسانیم.

به گزارش سما، دکتر محمد باقر قالیباف شهردار تهران صبح روز شنبه 19 آبان در حاشیه مراسم افتتاح پایانه شرق خط دو متروی تهران (دردشت) و بازدید از عملیات اجرایی طرح توسعه شرقی خط دو متروی تهران، در جمع خبرنگاران با تأکید بر اینکه پیش‌بینی می‌کنیم از سال آینده روند تخصیص اعتبارات به مترو بهتر شود، گفت: با مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی بر اینکه از 75 درصد سهم حمل و نقل عمومی، 30 درصد به متروی تهران داده شده قطعاً سال آینده از محل 4 هزار میلیاردی  که برای حمل و نقل برون شهری در نظر گرفته شده سهم مناسبی به مترو تعلق خواهد گرفت.

وی افزود: با توجه ویژه  شورای شهر و پیشنهادی که شهرداری تهران در زمینه اعتبارات امسال در بخش مترو ارائه داده‌است، پیش‌بینی می‌شود امسال متروی تهران نه تنها در ساخت و ساز با مشکل خاصی مواجه نباشد بلکه نسبت به سال قبل نیز از رشد بهتری برخوردار شود.

قالیباف ادامه داد: در حال حاضر خط یک متروی تهران به سمت قلهک و تجریش فعال است،  خط 4 از سمت اتوبان افسریه به سمت پیچ شمیران و میدان انقلاب با تمام ظرفیت و در چند جبهه کار می‌کند و همچنین ادامه مسیر شرق تهران تا پایانه شرق به طول حدود 5کیلومتر همانطور که در بازدید امروز شاهد بودید کاملاً فعال است. 

شهردار تهران تاکید کرد : تلاش می کنیم با اعتباراتی که سال آینده برای توسعه مترو در نظر گرفته شده و همچنین با کمک دولت بتوانیم سالی 15 کیلومتر تونل مترو را در تهران احداث کرده و به بهره‌برداری برسانیم.

وی با تأکید بر اینکه کمبود اعتبارات و مشکل نقدینگی یکی از دلایل کندی پیشرفت کار است، افزود: بخش دیگری از مشکلات ما مربوط به بازکردن LC و مشکلات بانکی است.

به گفته شهردار تهران در حال حاضر  75 درصد قطارهای مترو از داخل تأمین می‌شود و فقط بخشی از تجهیزات مترو خرید از خارج است.

شهردار تهران در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران در خصوص قراردادی که اخیراً دولت با شرکت زیمنس آلمان برای احداث منوریل به امضا رسانده‌است، اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: در جریان این موضوع نیستیم و نمی‌دانم که این قرارداد واقعاً منعقد شده یا خیر و من نیز از طریق مطبوعات در جریان این موضوع قرار گرفتم اما معتقدم هر گونه احداثی که قرار باشد در زمینه حمل و نقل عمومی در شهر انجام شود باید حتماً با مصوبه شورای شهر و اجرای شهرداری تهران باشد.

قالیباف تأکید کرد: به خصوص با توجه به قانونی که اخیراً در مجلس به تصویب رسید و اکنون در شورای نگهبان است و شهرداری را مسئول حمل و نقل عمومی شهرها کرده‌اند طبیعتاً این کار بدون هماهنگی شهرداری قابل اجرا نیست.

شهردار تهران در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص زمان ورود اتوبوس‌های چپ در برای خطوط اتوبوس‌های پر سرعت(BRT) نیز گفت: طرح بی آر تی یک کار کاملاً مطالعه شده بود و آمار نیز بیانگر این امر است که اتوبوس‌هایی که  روزانه 650 نفر را جا به جا می‌کنند در این خط از مرز1300 نفر جابه جایی در روز گذشته است و این درحالی‌است که این خط کشش بیش از 250 اتوبوس از نوع موجود را ندارد اگر بیش از این تزریق شود در واقع دوباره ترافیک برای خود این اتوبوس‌ها ایجاد خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه باید حتماً اتوبوس‌های مورد نیاز خط بی‌آر تی از خارج خریداری شود، گفت: این اتوبوس‌های پر ظرفیت اتوبوس‌های دو کابینه‌ای هستند که  هر یک ظرفیت جابه‌جایی 250 نفر را به طور همزمان داشته و در دسته‌های سه تایی حرکت می‌کنند.

شهردار تهران با بیان اینکه در حال حاضر قرارداد خرید این اتوبوس‌ها بسته شده‌است، اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود اولین نمونه آنها تا 45 روز آینده وارد خط بی آر تی شده و به صورت آزمایشی کار خود را شروع کنند، اما اتوبوس‌های دو کابین جدید اوایل سال آینده در این خط فعال خواهد شد.

قالیباف با بیان اینکه ایستگاه‌های جدید اتوبوس‌های بی آر تی و اتوبوس‌های تک کابین ساخت داخل و چپ در ظرف 45 روز آینده در خط بی آر تی فعال می‌شوند، تصریح کرد: با توجه به نزدیک شدن به فصل سرما و بارندگی تلاش می‌کنیم هر چه سریع‌تر ایستگاه‌های اتوبوس خط بی آر تی را نصب کنیم تا مسافران این خط در هنگام بارندگی در امان باشند.

شهردار تهران با تأکید بر اینکه پیش‌بینی می‌کنیم ظرفیت خط بی آر تی از سال آینده با ورود اتوبوس‌های جدید با ظرفیت مترو برابری کند، تصریح کرد: با کمکی که دولت و مجلس سال آینده برای خرید اتوبوس‌های جدید خواهند داشت پیش‌بینی می‌شود سال آینده شاهد تحول اساسی در زمینه حمل و نقل عمومی در شهر تهران باشیم.

قالیباف در پاسخ به سؤال خبرنگاری در خصوص آمادگی شهرداری تهران برای فصل سرما نیز، با بیان اینکه معتقدم تنها آمادگی شهرداری تهران برای فصل سرما کافی نیست بلکه مردم و پلیس نیز باید با تعامل و همکاری مثبت در این زمینه عمل کنند، افزود: از هم اکنون در مناطق شمالی شهر تهران اطلاع‌رسانی و اقدامات لازم برای آمادگی در فصل سرما صورت گرفته و ظرف چند روز آینده مخازن شن و نمک در مناطق مذکور مستقر خواهد شد، البته روش‌های بهتری نیز پیش‌بینی شده که امسال به صورت نمونه در چند منطقه اجرا خواهد شد.

وی با اشاره به تهیه وسایل و ماشین آلات جدید برای نمک‌پاشی اتوبان‌ها و بزرگراه‌های شهر تهران در فصل سرما، گفت: تمام این اقدامات در صورتی که شهروندان تهرانی از زنجیر چرخ و یخ شکن در فصل سرما در هنگام رانندگی استفاده نکنند، بی‌نتیجه خواهد بود چراکه اگر تنها یک خودرو بدون استفاده از یخ‌شکن در یکی از رمپ و لوپ‌ها متوقف شود قطعاً به دنبال آن ترافیک سنگینی در محدوده ایجاد خواهد شد، پس در این راستا تعامل و هماهنگی خوب مردم، شهرداری و پلیس راهنمایی و رانندگی نکته مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

شهردار تهران همچنین با بیان اینکه قطعاً عملیات اجرایی اتوبان شهید بابایی و اتوبان شهید چمران در غرب تا قبل از بارندگی به پایان خواهد رسید، گفت: تمام پروژه‌های شهری در زمان‌بندی خود پیش می‌رود البته اکثر پروژه‌ها با مشکل کمبود سیمان برای ادامه کار مواجه هستند که این یکی از موانع و مشکلات جدی پیش روی ماست اما با این حال نهایت تلاش را برای پیشبرد پروژه‌های شهری به کار گرفته‌ایم.

وی همچنین در خصوص مشکل سوخت ماشین آلات خدمات شهری نیز گفت: با وجود قول‌های مساعدی که از سوی وزارت کشور و ستاد تبصره 13 به شهرداری تهران داده شده، هنوز مشکل بنزین در شهرداری حل نشده‌است.

دکتر قالیباف همچنین تخریب بخشی از مجموعه ورزشی چمران که به دلیل تعریض بزرگراه چمران صورت گرفته را تکذیب کرد و گفت: تخریبی در کار نبوده‌است بلکه در حال حاضر در این مکان کار بدنه‌سازی و ایجاد فضای سبز در بدنه اتوبان شهید چمران از پل گیشا به بالا در حال انجام است که این کار نیز با هماهنگی کوی دانشگاه و دانشگاه علوم پزشکی صورت گرفته‌است.

وی تصریح کرد: شهرداری تلاش می‌کند در راستای توسعه فضای سبز بدنه بزرگراه‌های شهر تهران و در راستای کمک به بهبود هوای شهر در بدنه این بزرگراه نیز مانند بدنه بزرگراه مدرس و پل فجر، درختانی از نوع درختان سوزنی برگ بکارد.

کد خبر 36220

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز