چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۷:۲۳
۰ نفر

اسماعیل رمضانی: بهترین نوع فیلترینگ آن است که درونی باشد. معیارهای مناسب برای تشخیص محتوای مضر اگر درون آدم‌ها نهادینه شده باشد، همه‌‌چیز حل است.

با اين حال در بسياري از موارد اين موضوع قابل كنترل نيست؛ مثلا براي بچه‌ها محتواي مناسب و نامناسب چندان قابل تشخيص نيست، به همين‌خاطر هم بسياري از شركت‌هاي بزرگ نرم‌افزاري امكاناتي را مهيا كرده‌اند تا والدين بتوانند به‌وسيله آنها بر رفتار كودكان خود در فضاي مجازي نظارت بيشتري داشته باشند؛ به‌طور مثال شركت مايكروسافت در نرم‌افزار ويندوز امكاناتي را به همين منظور براي والدين مهيا كرده كه بسياري از ما والدين ايراني حتي از آنها خبر نداريم. اين امكانات پاسخي است به نيازهاي والدين در همه جاي دنيا و نشان مي‌دهد كه موضوع فيلترينگ و نظارت بر رفتار كودكان در فضاي مجازي در همه جاي دنيا امري مسلم، مهم و لازم است؛ اگرچه كافي نيست. ويژگي كنترل والدين يا parental control كه در ويندوز 8 با نام family safty قرار داده شده، از نسخه‌هاي قبل بسيار به‌روز‌تر و با قابليت‌هاي بيشتري پيكربندي شده است. از امكانات family safty مي‌توان به موارد زير اشاره كرد:

تنظيم سطح فيلترينگ براي بازديد از وب‌سايت‌ها: با استفاده از اين گزينه مي‌توانيد سطح دسترسي به وب‌سايت‌هاي مختلف را تغيير دهيد، به‌طوري كه امكان دسترسي به برخي سايت‌ها از طريق كامپيوتر فرزندانتان وجود نداشته باشد. حتي مي‌توانيد امكان دانلود فايل را ببنديد و يا امكان جست‌وجوي ايمن (safe search) را روي كامپيوتر قرار دهيد. با استفاده از جست‌وجوي ايمن، هنگامي كه فرد مطلبي را جست‌وجو مي‌كند، نتايج اين جست‌وجو فقط از سايت‌هاي امن انجام مي‌شود و نتايج مربوط به افراد بزرگسال از اين جست‌وجو حذف مي‌شود.

محدودكردن دسترسي به نصب اپليكيشن: در اين بخش مي‌توانيد دسترسي فرزندتان به بازي‌هاي رايانه‌اي را مشخص كنيد تا از انجام بازي‌هايي كه مناسب سن او نيست، جلوگيري شود. همچنين اگر تشخيص مي‌دهيد كه فرزندتان نبايد به برخي برنامه‌هاي كامپيوتري دسترسي داشته باشد، مي‌توانيد اجازه دسترسي اين برنامه‌ها را مطابق ميل خود تنظيم كنيد.

تعيين محدوديت زماني: شما مي‌توانيد با توجه به اوقات فراغت و روزهاي امتحان و درس، كامپيوتر فرزندتان را به‌گونه‌اي تنظيم كنيد كه در دوره زماني كه خودتان تعيين مي‌كنيد روشن بماند و پس از اتمام وقت، اتوماتيك خاموش شود. در اين قسمت پس از اتمام مجموع مدت زمان تعيين‌شده براي استفاده از كامپيوتر در طول روز، كامپيوتر خاموش و ديگر روشن نمي‌شود.

ارسال گزارش فعاليت‌هاي انجام‌شده به والدين: در اين قسمت شما مي‌توانيد به‌صورت روزانه و از طريق ايميل خود، گزارش تمام وب‌سايت‌ها، بازي‌ها و قسمت‌‌هاي مختلف كامپيوتر و... را كه كودكتان در طول روز از آن استفاده كرده است، دريافت كنيد.

کد خبر 362153

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha